MammaPlutt skrev 2012-05-18 13:42:06 följande:
Så fort du har börjat känna bebisens rörelser och sparkar så ska du kunna känna det med jämna mellanrum.
Om det gått mer än 24-48 timmar av det att man känt sitt barn, tror jag att man ska kontakta barnmorska.
Från det att jag kände första sparken så kände jag av min son i magen hela tiden.
Näe, stämmer inte riktigt, efter vecka 25-26 bör man känna bebisen varje dag.
TS, jag kände "fladder" i magen runt vecka 15-16 och första tydliga sparkarna kom precis i början på vecka 18. Tre hårda på raken så till och med pappan kände. Sedan var det lugnt i en vecka då jag tror att jag kände en liten buff. Sedan helt lugnt i ytterligare en vecka då jag var sjukt orolig, sedan var det dags för RUL och allt såg perfekt ut och lill-killen i min mage mådde lika bra som tidigare UL, bara det att han hade det väldigt trångt och jag hade moderkakan i framvägg, vilket förklarar att jag bara känt sparkar vid ett tillfälle långt ut på högerkanten där det alltså blev en liten glipa utanför moderkakan, rena lyckoträffar alltså.
Nu har det gått 5 dagar sedan RUL och jag går in i vecka 21 imorgon och har fortfarande inte känt några sparkar och känner inte av bebisen nämnvärt. Lite "fladder" någon dag och sådär bara. Det är alltså helt ok att inte känna något förrän efter vecka 20! Som sagt så är det först efter vecka 25-26 som man ska känna bebisen varje dag.