• silvergirl

Hur hanterar man att ha allt ansvar ensam?

I kungens stora slott finns en liten piga.. Precis så känns det alla dagar. Även om jag inte har någon herre så är jag lika livegen.. Städar och städar men kommer aldrig ikapp, inte en yta hemma där kladdfingrarna inte varit. Dagarna ägnas åt att sära bråkande trotsiga barn, försöka skydda min hörsel i badrummet när dom badar. Dotter nybadad och i ren pyjamas, på fem minuter brun av O'boy och snart har hon även hällt ett helt glas vatten över sig. Sonen fortsätter fråga sina miljontals frågor inte en chans att jag orkar svara på dem nu. Varför får inte jag sätta mig vid dukat bord och vrålande beordra: pannkaka tack! Varför får inte jag skrika, gnälla försöka vråla sönder min mammas trumhinnor hela dagen? Varför har inte jag någon som tålmodigt plockar i diskmaskinen samtidigt som jagd plockar ur, bäddar sängen medan jag hoppar i den, tvättar mina kläder tålmodigt medan jag slänger dom rena på golvet i tvättstugan. Jag älskar mina barn men jag hatar hur den stora ger order och vill bli åtlydd på en halv sekund, annars skriker han bara högre. Jag hatar hur den lilla sabbar precis allt allt allt jag försöker åstadkomma. Två trotsåringar och helt ensam, inte en enda vän i världen. Dessutom jobb i vården. Känns som allt jag ger till andra gör att jag krymper och krymper tills jag är mindre än en myra. Och det enda jag har är dåligt samvete, för att jag blir irriterad på mina barn när dom inte förtjänar det och jag orkar inte sätta gränserna så tydligt som man ska. Tyvärr är det lättare att ge efter. Visst dom somnar på kvällen men vad har jag då kvar för mig själv, egentid i ett hus där en bomb briserat. oftast vaken sent på natten bara för att det är min enda tid, men ändå, alltid hemma och alltid ensam.

• Svar på tråden Hur hanterar man att ha allt ansvar ensam?
  • neons

Försök hitta en gläjde i sådant som måste göras. Spela en bra skiva när du ska städa eller diska. Försök få dina barn att hjälpa till efter deras förmåga. Kanske kan de lämna den vikta tvätten i garderoben eller tilloch med vara med och vika? Göra mycket uteaktiviteter och njut. 

• silvergirl
    neons skrev 2012-05-19 21:17:03 följande:
    Försök hitta en gläjde i sådant som måste göras. Spela en bra skiva när du ska städa eller diska. Försök få dina barn att hjälpa till efter deras förmåga. Kanske kan de lämna den vikta tvätten i garderoben eller tilloch med vara med och vika? Göra mycket uteaktiviteter och njut.   

Tack för att du tog dig tid att svara! Jo att låta dom hjälpa till är ju en jättebra idé, min dotter har utvecklats rekordsnabbt det sista och jag behöver bli bättre på att se henne som stor nu. I vanliga fall är vi ute mycket, men idag var det väldigt blåsigt och ena barnet var snuvigt. Men att inte gå ut med dem gör verkligen allt mycket jobbigare. Nu sover dom i alla fall, skönt det. Tar tag i stöket nu.
  • neons
    silvergirl skrev 2012-05-19 21:34:50 följande:

Tack för att du tog dig tid att svara! Jo att låta dom hjälpa till är ju en jättebra idé, min dotter har utvecklats rekordsnabbt det sista och jag behöver bli bättre på att se henne som stor nu. I vanliga fall är vi ute mycket, men idag var det väldigt blåsigt och ena barnet var snuvigt. Men att inte gå ut med dem gör verkligen allt mycket jobbigare. Nu sover dom i alla fall, skönt det. Tar tag i stöket nu.

Jag är ensam och jag njuter av det. Jag bestämde mig att jag skulle gilla allt i livet för det är så kort. Så när jag diskar tänker jag på hur god middagen var. Och jag spelar ofta trevlig musik. Det funkar mycket bra för mig :) Hoppas att du känner dig mindre stressad över vardagen eller hur man säger.
  • fågelungarna

Åh, du beskriver helt och hållet hur jag känner det ibland. Kladdfingrar överallt, mitt i prick! Men, så känns det tack och lov bara i de allra allra mörkaste stunderna någon enstaka stund per dag på sin höjd. Finns det något i ditt liv som kan förbättra tillvaron?

• mammalovis

Det framgår inte hur gamla barnen är, men jag misstänker att de är minst 2-4 år. Kanske funkar det ändå att testa att göra tvärtemot. Jag har fått berättat för mig om en sexåring som las sig ner på golvet och skrek i affären för att han inte fick godis. Mamman gjorde likadant och sedan dess gjorde han inte om det.

Sedan får man nog inse att det är en utopi att ha ett fint hem när man har småbarn. Min dotter är som en liten orkan. Om jag ens hinner plocka upp och dammsuga ser det likadant ut efter några minuter ...

Nä, dags att få några timmars sömn innan klockan är sex och tösen vaknar igen och kräver frukost.

• Clear1

Jag har bara en liten vilding som redan susar fram som en virlvelvind, kletar kiwi överallt, saker flyger hit och dit. "Egentid" som används till disk, tvätt,städ och sånt som man skulle vilja kunna göra undertiden man hade "normaltid".. 
    Men sen de där GULD stunderna med skratt och bus och lek..

Gör som jag. SLOPA "MÅSTE BARA", du måste faktiskt inte dammsuga idag. Och nog finns det väl några till kläder i garderoben? Du kan ju låta dem blanda pastasallad åt er, eller duka fint, kanske sätta servetter i glasen så det ser extra fint ut? Eller låta dem diska? Lite diskmedel och plasttallrikar och glas roar lätt småbarn...

Det är inte lätt att ge råd, min är fortfarade ganska liten och trotsar inte så mycket än, det kommer väl....

Men skit i röran, se en tvserie du gillar och lägg dig tidigare än vanligt, SOV UT en natt så känns det bättre nästa dag..

• SOL123

Jag har varit ensam med barnen i 1 år nu och i början var det kaos tills jag kände ungefär samma som du. Jag orkade inte mer. Jag bestämde mig för att få ordentliga rutiner, sätta ner foten och verkligen förklara.
    Barnen förstod snabbt trots att de är små och de är hur duktiga som helst nu. Visst bråkar de ibland, visst smutsar de ner etc.

ajg tror dock allt handlar om hur man själv mår. De dagar jag är trött och ha dålig ork så har jag NOLL tålamod medan jag när jag mår bra har hur mkt tålamod som helst och fixar utan problem att vara själv med barnen.

sänk din standard och dina krav! Vad gör det om det är lite skitigt? Vad gör det om leksaker står lite här och var?
    I början kanske du måste fokusera på att få ihop vardagen och sedan kan du göra saker utöver det. 

• hög gravid

Jag förstår att det är svårt, min son är nio månader och är inte där än, men han blev ganska sjuk på förlossningen och de första tre dagarna önskadse jag inget annat än att höra honom gråta, det gjorde han inte, för att han orkade inte av all morfin och medicin droppar som var kopplat till hans lilla kroppen. Nu när han nio och otroligt snällt barn och frisk TACKAR GUD FÖR DET! Jag är ensam med honom och hans pappa är inte med alls. Ibland när han gnäller kan jag bli frusturerad speciellt på morgonen, då jag är ganska ljudkänlig person och har alltid varit det,  men precis när jag blir irriterad av hans gnällande tänker jag på de dagar då jag önskade att jag skulle höra mitt barns gråtande röst som alla andra mammor när de föder sina barn. Med det sagt menar jag att se det som är viktigast, dina barn är friska de leker, kladdar, skriker och har sig, hellre det en att ha ett sjukt barn som inte gör ngt av dessa du klagar på. Jag är själv sjuksköterska och har sett många svår sjuka barn, där deras föräldrar önskar all det du klagar på. Missförstå mig inte jag förstår att det kan bli väldigt jobbig för dig också, men försök att se det som är bra. Dina barn är friska
    Varm kram till DIG <3 

• fågelungarna

Ja, det är väl helt enkelt det det handlar om. Situationen är som den är, barnen kladdar och gnäller och har sig, liksom att de är ljuvliga och underbara andra stunder. Skillnaden är om man själv lyckas uppleva situationen som i grunden positiv, eller i grunden negativ. Och det handlar ju inte om barnen i sig, utan hur man själv mår. Kan man hitta energi i vardagen, ihop med barnen eller någon annanstans ifrån, då står man ut även med de jobbigaste stunderna. Har man inte möjlighet till det, så blir allt tungt.

Svar på tråden Hur hanterar man att ha allt ansvar ensam?