Hur hanterar man att ha allt ansvar ensam?
I kungens stora slott finns en liten piga.. Precis så känns det alla dagar. Även om jag inte har någon herre så är jag lika livegen.. Städar och städar men kommer aldrig ikapp, inte en yta hemma där kladdfingrarna inte varit. Dagarna ägnas åt att sära bråkande trotsiga barn, försöka skydda min hörsel i badrummet när dom badar. Dotter nybadad och i ren pyjamas, på fem minuter brun av O'boy och snart har hon även hällt ett helt glas vatten över sig. Sonen fortsätter fråga sina miljontals frågor inte en chans att jag orkar svara på dem nu. Varför får inte jag sätta mig vid dukat bord och vrålande beordra: pannkaka tack! Varför får inte jag skrika, gnälla försöka vråla sönder min mammas trumhinnor hela dagen? Varför har inte jag någon som tålmodigt plockar i diskmaskinen samtidigt som jagd plockar ur, bäddar sängen medan jag hoppar i den, tvättar mina kläder tålmodigt medan jag slänger dom rena på golvet i tvättstugan. Jag älskar mina barn men jag hatar hur den stora ger order och vill bli åtlydd på en halv sekund, annars skriker han bara högre. Jag hatar hur den lilla sabbar precis allt allt allt jag försöker åstadkomma. Två trotsåringar och helt ensam, inte en enda vän i världen. Dessutom jobb i vården. Känns som allt jag ger till andra gör att jag krymper och krymper tills jag är mindre än en myra. Och det enda jag har är dåligt samvete, för att jag blir irriterad på mina barn när dom inte förtjänar det och jag orkar inte sätta gränserna så tydligt som man ska. Tyvärr är det lättare att ge efter. Visst dom somnar på kvällen men vad har jag då kvar för mig själv, egentid i ett hus där en bomb briserat. oftast vaken sent på natten bara för att det är min enda tid, men ändå, alltid hemma och alltid ensam.