• De5pojkarna

Hur stora barn har folk egentligen?

Alltså, hur kan de va möjligt att man redan vid 5 månaders ålder måste ha en ny bilbarnstol?? Att de vuxit ur babyskyddet.... Min store son hade sitt babyskydd tills han va 1,5 år. Han var varken för lång eller för tung. Det låter märkligt i mina öron.. men det kanske e helt normalt.. Solig

• Svar på tråden Hur stora barn har folk egentligen?
  • Giraff

Hmm, det här med att man ska byta när barnet kan sitta har jag aldrig hört?

Vi hade information om barn i trafiken på BVC, och då fick vi reda på att man ska byta när huvudet sticker upp eller när vikten är passerad.

Samma sak står på Britax hemsida:

www.britax.se/kundservice/fragor

• cloudberry79
    Giraff skrev 2012-05-21 15:54:55 följande:
    Hmm, det här med att man ska byta när barnet kan sitta har jag aldrig hört?

Vi hade information om barn i trafiken på BVC, och då fick vi reda på att man ska byta när huvudet sticker upp eller när vikten är passerad.

Samma sak står på Britax hemsida:

www.britax.se/kundservice/fragor
    Då är stolen urvuxen, men man BÖR byta då barnet kan sitta. Ni hade förmodligen info från NTF? De säger så här:

"När barnet kan sitta stadigt utan stöd är det dags att byta till en bakåtvänd bilbarnstol."

http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=22262

http://www.tryggabarn.nu/0-ar/resa-med-barn/barn-i-bil/

Sur, grinig och på smällen.
  • Giraff
    cloudberry79 skrev 2012-05-21 15:58:25 följande:
    Då är stolen urvuxen, men man BÖR byta då barnet kan sitta. Ni hade förmodligen info från NTF? De säger så här:

"När barnet kan sitta stadigt utan stöd är det dags att byta till en bakåtvänd bilbarnstol."

www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?Rec...

www.tryggabarn.nu/0-ar/resa-med-barn/barn-i-b.../
    Tack för infon!

Men på NTF står det ju också såhär:

När barnet kan sitta själv utan stöd, eller när babyskyddet är urvuxet, är det dags att byta till en bakåtvänd bilbarnstol. Babyskyddet är urvuxet då barnets huvud sticker upp ovanför stolens kant, eller när viktgränsen är passerad.

www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp
  • Sweet life
    Giraff skrev 2012-05-21 16:06:25 följande:
    Tack för infon!

När barnet kan sitta själv utan stöd, eller när babyskyddet är urvuxet, är det dags att byta till en bakåtvänd bilbarnstol. Babyskyddet är urvuxet då barnets huvud sticker upp ovanför stolens kant, eller när viktgränsen är passerad.

Ja, de finns ju de barn som är sena i sin motoriska utveckling och inte kan sitta själva trots att babyskyddet är urväxt...
  • Sisisisi
    Giraff skrev 2012-05-21 16:06:25 följande:
    Tack för infon!

Japp, det som inträffar först På NTF har de vissa svar som är många år gamla och inte direkt känns aktuella idag. På vissa frågor finns olika svar tyvärr. För några år sen fanns det många babyskydd som var godkända till 10 kg så de blev ju urvuxna tidigare. 
  • Mellanmjölkens land

Från ca 3 mån var det en kamp att få i dottern i babyskyddet. Hon hatade ställningen djupt och innerligt. Vid 5 mån satt hon stadigt och då började vi titta på andra stolar. Tyvärr gillade hon inte de stolar som var godkända från 0 kg då utan vi väntade tills hon vägde 9 kg. Det var vid ca 7 mån och då var hon även stor nog för att sitta bra i en Hi-Way så det blev en sån. Bilåkandet blev betydligt mer populärt i samband med bytet. Inte en chans att vi hade stått ut i nästan ett år till med ett barn som vrålade konstant varje gång vi åkte bil.

• 2012mamma

trodde inte bara det handlade om vikt.. Vårt babyskydd har en åldersgräns på 9 månader och jag trodde alla hade det hade, men jag kan ha fel.  Jag har väldigt svårt att se att ett så gammalt barn som en 1,5-åring sitter bra i ett babyskydd. 

• pippifrugan

Har en dotter på 7 månader och vi tänker nu byta från babyskydd till bakåtvänd bilbarnstol (Britax Max-way).

Jag ser här att många av er skriver att det är säkrare med en bilbarnsstol än ett babyskydd när barnet kan sitta själva. Jag har också fått den informationen men när jag skulle leta reda på det och visa en kompis så hittar jag inte det. Jag hittar bara på NTF att det är okej att byta när barnet sitter själv men inte att det skulle vara mindre säkert att sitta i ett babyskydd. Är det någon som har en länk med denna informationen. Vill gärna sprida infon till kompisen som har sin dotter på 1,5 år i ett babyskydd och tänker fortsätta att ha det ett tag till...

• Månsten
    Liam05Milton08 skrev 2012-05-20 11:26:15 följande:
    Alltså, hur kan de va möjligt att man redan vid 5 månaders ålder måste ha en ny bilbarnstol?? Att de vuxit ur babyskyddet.... Min store son hade sitt babyskydd tills han va 1,5 år. Han var varken för lång eller för tung. Det låter märkligt i mina öron.. men det kanske e helt normalt.. Solig

De är dax att byta stol för min son som har någon cm kvar på sitt babyskydd. Han är snart 5 månader.

Jag är ju ingen raktortekniker men antar att långa föräldrar = långa barn!!

Var på en informationsträff angående bilbarnstolar. Man ska ju försöka att byta från babyskyddet så fort som möjligt. Så fort barnet försöker lyfta upp huvudet kan man byta (tidigast 4 månader)
    Har aldrig hört någon som använt de till 1 ½ åring förän nu. Tror de flesta skydd har en gräns på 9 månader oavsett vikt. Kolla de.      
  • Månsten
    La Lola skrev 2012-05-21 08:08:31 följande:
    Jo men om man aldrig har läst eller hört något om detta förut, hur ska man då kunna läsa om det på tex NTFs hemsida?

BVC brukar bjuda in alla mammor till information angående Bilbarnstolar där man får den senaste informationen vad som gäller säkerhet. Sedan är de ju upp till var och en om man går. Jag hoppas de gäller runt om i sverige. Fick reda på mycket som ja inte hade tänkt på eller hade en aning om.

• Sisisisi
    Månsten skrev 2012-06-12 13:14:18 följande:

BVC brukar bjuda in alla mammor till information angående Bilbarnstolar där man får den senaste informationen vad som gäller säkerhet. Sedan är de ju upp till var och en om man går. Jag hoppas de gäller runt om i sverige. Fick reda på mycket som ja inte hade tänkt på eller hade en aning om.

Nä, jag har inte blivit inbjuden till nåt sånt eller sett nån lapp om det på bvc med nån av ungarna, har gått på olika bvc...
  • Månsten
    Sisisisi skrev 2012-06-12 15:54:54 följande:

Nä, jag har inte blivit inbjuden till nåt sånt eller sett nån lapp om det på bvc med nån av ungarna, har gått på olika bvc...
    Vad tråkigt att de inte har så på alla BVC. Vi blev i hopp tussade i mammagrupper och blev kallade på olika infoträffar tex säkerhet i hemmet, bilbarnsolar, mat m.m De var jätte nyttigt. Men sedan tycker jag som förälder att de är lite upp till mig att kolla upp säkerhet som är runt mitt barn.

Men iallfall vi träffade en som var trafikinformatör i från NTF Väst som hade senast info om bilbarnstolar.

Vad gäller babyskydden ska man ha till barnen nästan kan sitta själva. Huvudet får inte vara över kanten. Eller byta när barnet vill upp ur stolen försöker få upp huvudet. Barnet behöver alltså inte kunna sitta själv i den bemärkelsen. 
    Byta tidigast vid 4 månader.

De flesta i våran mammagrupp bytte stol vid 5 månader även om barnen inte vuxit ur skyddet enbart för att för att stol nr 2 är mycket säkrare.  

• Bambusa

visst kan dom få plats lnge, min dotter satt i sitt babyskydd (innomhus på skojj, inte i bilen) när hon va 3år,(95cm) huvudet hade nå precis komit över kanten så de vart synligt från baksidan, och hon vägde lite för mkt.. men fick plats gjorde hon, och tyckte inte den va obekväm, bältet gick att knäppa med.. akta graco från 2008 med 5punkts bälte!  

men när hon va 18mån åkte hon en gång i babyskyddet när vi skulle till sjukhuset, då vi fick åka i en annan bil -ja har inget körkort! då va de bättre å ta de än å sätta henne frammåtvänd -för de är inte ett alternativ innan minst 5år !!!  nu va de ingen fara på sjukhuset -hon hade ramlat å slagit sig.. hon satt hur bra som helst i babyskyddet, hon låg på normalkurvan på bvc..

jag vet att de är skrare med vanlig bakåtvänd stol än babyskydd, och hon åker bakåtvänd i en ny fin britax two way nu, 3½år gammal..  hennes 3e stol, hade en akta graco cosmic comfort efter babyskyddet, en böt sen till two way, för den går att ha längre..

vi har heller itne fått nån info på bvc om bilsäkerhet.. men de hade ja tagit reda på själv redan innan hon blev till..

Svar på tråden Hur stora barn har folk egentligen?