Varför steriliserar vi inte personer med DS?
En person med down syndrom lider alltid en utvecklingsstörning, och endast 1-2% har ett IQ på över 70 vilket ändå klassas som låg nivå, närmare bestämt ett IQ mellan 70 och 85 benämns som normal begåvnings nedre del eller som svag begåvning. Ungefär 35-45 % har en lätt utvecklingsstörning (IQ 50-70). Majoriteten (50-60%) har en måttlig till svår utvecklingsstörning, vilket innebär ett IQ på under 50.De allra flesta är rörande överens om att personer med down syndrom inte är lämpliga som föräldrar och barn som föds omhändertas ofta (alltid?) av sociala myndigheter. Om vi som samhälle inte anser att personer med down syndrom är lämpliga som föräldrar, vore det inte bättre att låta sterilisera dessa personer innan de blir sexuellt aktiva. Dels innebär en graviditet en stor risk för modern som vi alla vet, och det är en risk att även barnet föds med down syndrom. Förutom funktionsnedsättningen så löper personer med down syndrom högre risk för fysiska problem. Ca. 40% har hjärtfel t.ex. Modern kommer med stor sannolik (beroende på hur svår utvecklingsstörning hon har) att lida psykiskt av att bli fråntagen sitt barn, och riskerar givetvis alla de fysiska komplikationerna som kan komma med en graviditet och förlossning, inkontinens t.ex.
Är det etiskt försvarbart att tillåta personer med down syndrom att få barn med de utsikterna? Jag är medveten om att personer med down syndrom (speciellt män) ofta är sterila rent naturligt, men det finns fortfarande en del av gruppen som är fertila.
Vad tycker du?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-20 14:27
Jag startade alltså tråden för att starta en diskussion kring det etiska med tvångssterilisering och varför vi inte gör det idag. Att den råkar handla specifikt om DS är inget mer än en ren händelse. Jag startade den inte för att lobba för sterilisering. ;)
Jag håller på att skriva ett uppsatsarbete kring etik och moral och detta är ett av ämnena jag valde att belysa. Jag hoppas fler kommer och ger sin åsikt och att även personer för sterilisering känner sig välkomna att delge sin syn! :)
(jag vet inte vad grejen med det konstiga typsnittet är!)