• Anonym (Undrar)

Kan boendet tilldelas den andra utan att ha yrkat på det?

Ja kan boendet tillfalla umgängesföräldern (som inte ens har haft barnet själv några timmar dagtid utan endast med boendeföräldern pga personen själv inte tagit tag i det fast umgängesföräldern säger sig vilja. konstigt?) i en vårdnadstvist om umgängesföräldern inte ens yrkat på boendet utan bara t.ex. varannan helg eller växelvis? Då är boendeföräldern = jag utan problematik eller liknande, "en vanlig förälder" men haft umgänge tillsammans med pappan pga han dyker upp en vecka, sen borta 2, sen kommer 3 gånger på raken sen borta varannan etc etc. Uteblev totalt förra året 50 % av gångerna.

Har som sagt, sagt han kan ha umgänge själv då han klagat att han inte har honom själv men ändå tar han inte tag i det utan fortsätter klaga? Han säger han träffar honom så lite men väljer ändå själv ofta att inte komma. (Jag har aldrig ställt in umgänge någonsin utan snarare uppmuntrat det) Har sagt det ligger hos honom att ta sitt ansvar.

Kan tillägga jag är väldigt säker på ett form av begåvningshandikapp eller någon annan diagnos hos pappan. Historien bakom detta är lång, givetvis tror inte han det. Men min främsta fråga var ju mest ang det om boendet i en vårdnadstvist om boendet bara helt plötsligt kan tilldelas den andra föräldern trots att denna person inte ens yrkat på det.

Och en fråga till: Om man i en vårdnadstvist tar upp att man tror pappan har begåvningshandikapp eller diagnos men inte fått konstaterad, görs det någon bedömning på det då eller kommer det bara se ut som jag försöker hitta på något emot han?

Tacksam för snabbt svar

• Svar på tråden Kan boendet tilldelas den andra utan att ha yrkat på det?
  • Anonym (Undrar)

Vore så himla glad om någon ville svara på det angående boendet,

• h8him

Vill han inte ha boendet så kan tingsrätten inte tvinga honom.

Ev. begåvningshandikapp kan vara svårt att bevisa mot hans vilja.

• Anonym (Undrar)
    h8him skrev 2012-05-20 21:28:27 följande:
    Vill han inte ha boendet så kan tingsrätten inte tvinga honom.

Ev. begåvningshandikapp kan vara svårt att bevisa mot hans vilja.
    Okej så med andra ord yrkar han inte på boendet kommer inte frågan upp angående detta? och yrkar han på varannan helg så kan det just bara bli som mest varannan helg?

Det med begåvningshandikapp är jobbigt och jag vill gärna han ska utredas men han tror bara jag vill vara elak såklart. Därav vi umgicks tillsammans från att  vi separerade, jag har märkt han inte riktigt han kan hantera föräldrarollen han tycker däremot han gör allt för sitt barn. Vilket är en väldigt skev uppfattning från hans sida. Nu har de fortsatt att umgås med mig med, men pga han inte tar steget och säger att han ska ha honom själv nu. Han fortsätter som sagt klaga över att han inte har honom själv men tar inte tag i det trots att jag sagt "javisst". Mycket underligt. Och knepigt blir det som sagt att konstatera ngt handikapp utan diagnos fast jag är 110 % övertygad. Det är däremot inget som märks av bara av att träffa honom lite sådär, han kan ju ändå bete sig bland folk. De som känner han på riktigt däremot vet att något inte står rätt till.
  • h8him
    Anonym (Undrar) skrev 2012-05-20 21:35:15 följande:
    Okej så med andra ord yrkar han inte på boendet kommer inte frågan upp angående detta? och yrkar han på varannan helg så kan det just bara bli som mest varannan helg?

Det med begåvningshandikapp är jobbigt och jag vill gärna han ska utredas men han tror bara jag vill vara elak såklart. Därav vi umgicks tillsammans från att  vi separerade, jag har märkt han inte riktigt han kan hantera föräldrarollen han tycker däremot han gör allt för sitt barn. Vilket är en väldigt skev uppfattning från hans sida. Nu har de fortsatt att umgås med mig med, men pga han inte tar steget och säger att han ska ha honom själv nu. Han fortsätter som sagt klaga över att han inte har honom själv men tar inte tag i det trots att jag sagt "javisst". Mycket underligt. Och knepigt blir det som sagt att konstatera ngt handikapp utan diagnos fast jag är 110 % övertygad. Det är däremot inget som märks av bara av att träffa honom lite sådär, han kan ju ändå bete sig bland folk. De som känner han på riktigt däremot vet att något inte står rätt till.
    Ja, skulle Tr däremot finna er båda olämpliga som boendeföräldrar så skulle barnet få hjälp av soc.

Har han arbete? Utbildning? Har han eget boende, socialt liv?

Det låter som om du kan få svårt att bevisa hans ev. handikapp.
Svar på tråden Kan boendet tilldelas den andra utan att ha yrkat på det?