Kan boendet tilldelas den andra utan att ha yrkat på det?
Ja kan boendet tillfalla umgängesföräldern (som inte ens har haft barnet själv några timmar dagtid utan endast med boendeföräldern pga personen själv inte tagit tag i det fast umgängesföräldern säger sig vilja. konstigt?) i en vårdnadstvist om umgängesföräldern inte ens yrkat på boendet utan bara t.ex. varannan helg eller växelvis? Då är boendeföräldern = jag utan problematik eller liknande, "en vanlig förälder" men haft umgänge tillsammans med pappan pga han dyker upp en vecka, sen borta 2, sen kommer 3 gånger på raken sen borta varannan etc etc. Uteblev totalt förra året 50 % av gångerna.
Har som sagt, sagt han kan ha umgänge själv då han klagat att han inte har honom själv men ändå tar han inte tag i det utan fortsätter klaga? Han säger han träffar honom så lite men väljer ändå själv ofta att inte komma. (Jag har aldrig ställt in umgänge någonsin utan snarare uppmuntrat det) Har sagt det ligger hos honom att ta sitt ansvar.
Kan tillägga jag är väldigt säker på ett form av begåvningshandikapp eller någon annan diagnos hos pappan. Historien bakom detta är lång, givetvis tror inte han det. Men min främsta fråga var ju mest ang det om boendet i en vårdnadstvist om boendet bara helt plötsligt kan tilldelas den andra föräldern trots att denna person inte ens yrkat på det.
Och en fråga till: Om man i en vårdnadstvist tar upp att man tror pappan har begåvningshandikapp eller diagnos men inte fått konstaterad, görs det någon bedömning på det då eller kommer det bara se ut som jag försöker hitta på något emot han?
Tacksam för snabbt svar