• Anonym

PCOS kunniga!

Får man utslag på en äl sticka om man har PCOS?
    Jag misstänker att jag har det då jag aldrig blir gravid och har flera av symptomerna. Vi har först trott att vi missat äl så vi köpte Clear Blues äl test med monitor. Ger den utslag fast man har PCOS? Dvs utebliven äl? Någon som är påläst??

• Svar på tråden PCOS kunniga!
  • listo

PCOS betyder ju inte per automatik att du ALDRIG har ägglossning, så självklart kan du få utslag på ÄL-test om du har ägglossning.

• tuzzla

Jag har PCOS (och har blivit utdömd av läkare att lyckas bli gravid på egen hand, dvs utan hormonbehandling, men lyckats ändå) och är nu gravid för 6:e gången. 4:e fullgångna dock, så nog har man ägglossning ibland ändå allt.
    Däremot kan du sällan planera en graviditet eftersom du mest troligt inte har ngn _regelbunden_ ägglossning.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-21 03:02:52 följande:
    Får man utslag på en äl sticka om man har PCOS? Jag misstänker att jag har det då jag aldrig blir gravid och har flera av symptomerna. Vi har först trott att vi missat äl så vi köpte Clear Blues äl test med monitor. Ger den utslag fast man har PCOS? Dvs utebliven äl? Någon som är påläst??
    Har läst att de med pco kan få pos äl-test ofta/alltid utan att för den skull ha äl... pga de har en annan hormonnivå.
    Gå till läkare istället om ni försökt i ett år eller du har oregelbundna cykler.
    Har du några andra tecken på ÄL?  
  • Anonym

Man får utslag på stickan om man har ÄL, oavsett om man har PCO eller ej. Men PCO kan ställa till det på fler sätt än att man inte får ÄL. T.ex så är missfallsrisken större, man kan få tidiga missfall utan att ens vetat om att man är gravid. Så det är mer än ÄL som inverkar.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-21 08:27:30 följande:
    Man får utslag på stickan om man har ÄL, oavsett om man har PCO eller ej. Men PCO kan ställa till det på fler sätt än att man inte får ÄL. T.ex så är missfallsrisken större, man kan få tidiga missfall utan att ens vetat om att man är gravid. Så det är mer än ÄL som inverkar.
    Var får du ifrån att mf-risken skulle vara större för den med pco?
    Snarare tvärtom skulle jag säga... eftersom deras ägg i regel är mer fräscha än andras sas...  
    Alla kan och får mf innan bim ofta. 
    Och jo - de med pco kan få missvisande testresultat på ÄL-test. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-21 08:44:36 följande:
    Var får du ifrån att mf-risken skulle vara större för den med pco?
    Snarare tvärtom skulle jag säga... eftersom deras ägg i regel är mer fräscha än andras sas...  
    Alla kan och får mf innan bim ofta. 
    Och jo - de med pco kan få missvisande testresultat på ÄL-test. 
    www.minbebis.com/pcos_bli_gravid.html

www.netdoktor.se/graviditet/

Det finns massa källor som tar upp ökad missfallsrisk vid PCO.  Det är ju inte bara äggkvaliteten som avgör om det blir missfall eller ej.
  • Schweppes

Jag har pco och ägglossning ibland. Bara för man har pcoäggstockar betyder det inte automatiskt man har svårt att bli gravid eller utebliven äl.

• Casie

Jag har läst att ÄL-stickan kan visa falskt, dvs att det står att man har ÄL fast man inte har det. När man har PCO.

• Anonym (pcos)

jag har pco, äl test funkar för mig. Problemet vanligtvis om man har pcos är att man får positiva äl test utan att ägget släpper. Som ett exempel, jag har nu haft en väldigt lång cykel, och har fått positiva äl test en 15-20 ggr under 6 månader, men eftersom ägget inte är helt moget ännu så släpper det inte, och sedan tar det ett par dagar tills kroppen försöker igen och då får man positiva test igen. Men detta stämmer inte alltid. Normalt har jag en 32 dagars cykel, och då släpper ägget alltid på första försöket när jag äter medicin.

Och så vill jag bara säga att kvinnor med PCOS har sämre ägg kvalitet, inte bättre. Pga av det så är missfalls risken högre, plus hormonerna så klart. Själv har jag haft 17 missfall de sista 5 åren. Därför sägs det även att IVF är ibland ett bättre alternativ för kvinnor med PCOS får då kan dem see vilka ägg ser bättre ut än andra.

Svar på tråden PCOS kunniga!