• Anonym

Hon ville inte skriva ut tavegyl.

Är under utredning och sist vi var på besök frågade jag om hon kunde skriva ut tavegyl eftersom jag har pollenallergi. Nej det behövs inte sa hon då numera loratadin/clarityn ska gå bra att äta. Ok tänkte jag, vad bra. Men nu när jag kollar fass står det ju att de inte ska användas. Vad ska jag göra? Äta dom ändå? Visst är inte gravid än men kanske blir.....

• Svar på tråden Hon ville inte skriva ut tavegyl.
  • Slagathor

Sa du att du vill bli gravid?

• Anonym

Ja, vi håller ju på med en utredning just för vi försökt i ett år nu.

• Slagathor

Då bör du prata med henne igen eller gå till en annan läkare

• Tallbarr12

Loratadin/cetirizin är konstaterat att de är helt ok under graviditet, men FASS har inte blivit uppdaterat tyvärr :( Jag har  fått just loratadin utsrkivet (bytte från Aerius, då det fanns mindre forskning på den), eftersom jag är gravid. Härligt att höra att det finns en del läkare som har koll på ändringarna, verkar vara många som fortsätter att bara skriva ut tavegyl på gammal vana till gravida...

Om man söker på stockholms läns landstings läkemedelsinfo för graviditet och fosterskador (www.janusinfo.se/gravreg/) så får man denna informationen:

"Loratadin
    Preparat Clarityn, Loratadin Actavis, Loratadin BMM Pharma, Loratadin Copyfarm, Loratadin Hexal, Loratadin Mylan, Loratadin ratiopharm, Loratadin Sandoz, Loratadin STADA.
    Bedömning Loratadin tycks sakna fosterskadande effekt. Ett tidigare anat samband med hypospadi var förmodligen inte korrekt. Det finns idag inte tillräckliga skäl att välja annat antihistamin i stället för loratadin under graviditet. Om exponering skett i tidig graviditet finns av detta skäl ingen anledning att diskutera ett avbrytande av graviditeten."

• Anonym

Tallbarr12: Tack så hemskt mycket för infon. Då förstår jag att fass kanske inte är lika uppdaterat

• Slagathor

Jag fick då bara äta tavegyl som gravid, eftersom det fortfarande var osäkert med andra preparat

• Havsjungfrun

Jag har ätit Kestine under alla mina tre graviditeter och fått det godkänt av två gynekologer och en allmänläkare så det finns alternativ. Dessutom blir man ju så trött av Tavegyl sådet är ju bättre med andra läkemedel. Lycka till med bebistillverkningen!

Svar på tråden Hon ville inte skriva ut tavegyl.