• Dr Mupp

Dyslexi och dyskalkuli

Våra två skolbarn är åt det senare hållet i klassen. Båda har gått på stödläsning och även om båda numera läser så är det fortfarande för långsamma och båda riskerar att inte klara kraven för godkänt i trean (de går i ettan resp tvåan nu). De har även en hel del svårigheter med matten, det tar helt enkelt längre tid för dem att förstå.

Som jag förstått så är dyslexi och dyskalkuli till viss del ärftligt. Jag är själv utredd för dyslexi när jag jag i skolan (gjorde tester både i mellanstadiet och i högstadiet) men har inte dyslexi, jag bara stavar som en kratta ändå. Jag har inte dyskalkuli utan har relativt lätt för matte.

Maken blev aldrig utredd i skolan (han är äldre än mig och på den tiden gjordes inga utredningar). Däremot har han och senare även jag misstänkt att han har både dyslexi oxch dyskalkuli och nu håller han precis på att göra en utredning för dyslexi. (dyskalkuli kunde inte utredas i den här kommunen) första testet visade på att han med största sannolikhet har dyslexi.

Om det nu visar sig att han har dyslexi hur går man vidare. Han har inga planer på att studera vidare utan är nöjd med livet. Det enda är att han ska ta körkort och som jag förstått så kan han få teoriprovet anpassat. Men det jag tänker mest på är barnen. Om pappa har dylexi, hur stor är risken att barnen har det och när kan man testa. Hur kan man som förälder hjälpa ett barn med dyslexi/dyskalkuli? 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Dyslexi och dyskalkuli
  • Philippa

Du kan be skolan testa barnen för dyslexi redan nu, om de har det så kommer de få en massa bra hjälp! Så be om utredning snarast!

• Mikael 303

Det finns ett kompensatoriskt läshjälpmedel på nätet www.precodia.se som passar utmärkt som träningsverktyg för dyslektiker. Genom att orden i en godtyckligt vald text som läsaren är intresserad av delas upp i stavelser eller morfem, underlättas avkodningen och därmed läsförståelsen.

• Flickan och kråkan

Säger som ovanstående. Be om utredning snarast. 

• Dr Mupp

Nu har han fått veta att han har dyslexi. Han pratade med utredarna och tydligen är det så att det inte görs utredningar på skolbarn eftersom barnen då skulle bli "märkta" och känna sig sämre än andra barn. Obestämd

Så vad kan vi föräldrar göra för att underlätta, förutom att fortsätta med att traggla läsning och skrivning. 

Mikael 303 skrev 2012-06-02 13:52:54 följande:
    Det finns ett kompensatoriskt läshjälpmedel på nätet www.precodia.se som passar utmärkt som träningsverktyg för dyslektiker. Genom att orden i en godtyckligt vald text som läsaren är intresserad av delas upp i stavelser eller morfem, underlättas avkodningen och därmed läsförståelsen.
    Det verkar de ju smart, ska låta barnen testa det och se vad de säger.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Flickan och kråkan
    Dr Mupp skrev 2012-06-02 19:55:02 följande:
    Nu har han fått veta att han har dyslexi. Han pratade med utredarna och tydligen är det så att det inte görs utredningar på skolbarn eftersom barnen då skulle bli "märkta" och känna sig sämre än andra barn. Obestämd

Så vad kan vi föräldrar göra för att underlätta, förutom att fortsätta med att traggla läsning och skrivning. 

Det verkar de ju smart, ska låta barnen testa det och se vad de säger.
    Men det låter lite halvmärkligt? Jag tycker att du ska kontakta skolpsykologen och/eller specialpedagogen.
  • MariaaG

En del skolor verkar hitta på lite egna regler och sanningar hipp som happ.
    Har barnen svårigheter så behöver de hjälp, ju tidigare stödet kommer desto bättre möjligheter till en god utveckling.
    Det är inte heller skolan som bestämmer om dina barn ska göra en dyslexiutredning. Om du inte har skolan med dig så går du till barnens vårcentral och ber om en remiss till logopedmottagningen. Det är logopeder som utreder och sätter diagnos när det kommer till just dyslexi och dyskalkyli. Tyvärr är tillgången till hjälp väldigt olika från kommun till kommun....

• Dr Mupp

De har extra läsning hos specialpedagog, det är den hjälp de fått. Så det är alltså logopeden som gör utredningen, intressant. De två yngsta går nämligen hos logoped pga tal försening (femåring som inte kunde säga S och F och en idag 2.5 åring som har ett ordöfråd som en normal tio månaders.)

• mère de R

Envisas med en utredning, det har ni och barnen rätt till. Oavsett om utredningen skulle visa dyslexi eller allmän läs och skrivsvårigheter är det viktigt att veta för att kunna sätt in rätt hjälpinsatser. Ju tidigare hjälp desto bättre resultat!
    Det här med att inte utreda barn för att inte stämpla dem är skitsnack. All forskning visar att barn med dyslexi mår bäst av att veta det så tidigt som möjligt.
    Lycka till!  

• MariaaG
    Dr Mupp skrev 2012-06-02 20:13:03 följande:
    De har extra läsning hos specialpedagog, det är den hjälp de fått. Så det är alltså logopeden som gör utredningen, intressant. De två yngsta går nämligen hos logoped pga tal försening (femåring som inte kunde säga S och F och en idag 2.5 åring som har ett ordöfråd som en normal tio månaders.)
    Det är logopeder som utreder och sätter diagnos. Specialpedagoger som har vidareutbildat sig inom läs- och skriv kan ibland göra en del av utredningen på skolan men de sätter inte diagnos eftersom de inte är sjukvårdspersonal. Det krävs legitimation från socialstyrelsen för att sätta medicinska diagnoser såsom dyslexi och dyskalkyli.
    Fråga logopeden ni går hos. Det är inte alla logopeder som gör utredningar heller dock, det beror på vilket uppdrag de har från det specifika landstinget. En del landsting står inte för dyslexiutredningar tyvärr. Det är också logopeder som gör dyskalkyliutredningar, men det är bara en handfull och de finns bara i Stockholm. 
  • Iwixen

Här går teorierna ifrån varandra, en del säger att man utvecklar dyslexi andra säger att de är ärftligt. men att föräldrarna (ena eller båda) har det betyder inte per regel att barnen måste ärva det. sen måste du komma ihåg att det kan vara grövre eller lindrigare, jag är mitten av 3 barn varav alla har dyslexi. äldsta lindrigast (går ut universitetet) jag medel (funderar på att bli lärare) och yngste värst (har dock kombinerad dyslexi, cp och en ad... diagnos går gymnasiet och vill jobba som musiker)
    med hjälp av nu praktiserad pedagogik kan det upptäckas redan på dagis, men det viktiga är att föräldrarna är medvetna om möjligheten och står på sig. allt för ofta möts man med lärare som säger "de är för tidigt, de kommer lösa sig"
    men en diagnos är JÄTTE bra att ha, det är inte i dagsläget nödvändigt för alla lägen, men det är en trygghet att ha den ^^
    sen kan man höra av sig till Dyslexi och dyskalkyli förbundet FMLS om man har frågor :) lycka till       

Svar på tråden Dyslexi och dyskalkuli