Dyslexi och dyskalkuli
Våra två skolbarn är åt det senare hållet i klassen. Båda har gått på stödläsning och även om båda numera läser så är det fortfarande för långsamma och båda riskerar att inte klara kraven för godkänt i trean (de går i ettan resp tvåan nu). De har även en hel del svårigheter med matten, det tar helt enkelt längre tid för dem att förstå.
Som jag förstått så är dyslexi och dyskalkuli till viss del ärftligt. Jag är själv utredd för dyslexi när jag jag i skolan (gjorde tester både i mellanstadiet och i högstadiet) men har inte dyslexi, jag bara stavar som en kratta ändå. Jag har inte dyskalkuli utan har relativt lätt för matte.
Maken blev aldrig utredd i skolan (han är äldre än mig och på den tiden gjordes inga utredningar). Däremot har han och senare även jag misstänkt att han har både dyslexi oxch dyskalkuli och nu håller han precis på att göra en utredning för dyslexi. (dyskalkuli kunde inte utredas i den här kommunen) första testet visade på att han med största sannolikhet har dyslexi.
Om det nu visar sig att han har dyslexi hur går man vidare. Han har inga planer på att studera vidare utan är nöjd med livet. Det enda är att han ska ta körkort och som jag förstått så kan han få teoriprovet anpassat. Men det jag tänker mest på är barnen. Om pappa har dylexi, hur stor är risken att barnen har det och när kan man testa. Hur kan man som förälder hjälpa ett barn med dyslexi/dyskalkuli?