• litenlur

Hur åker en 4-åring säkrast i bil utan bilstol?

Det är inte så att jag sätter mig och kör bil med min 4-åring utan att ha bilstol med, men nu kommer vi att behöva åka i busstrafik där det antingen är en minibuss eller en "vanlig" buss, och jag tror att de har vanliga trepunktsbälten. Det finns tyvärr ingen möjlighet att få med bilstol. Sätter man barnet som vanligt med bältet knäppt så hamnar ju den diagonala delen av bältet över barnets ansikte. Jag tänker ändå att det bästa vore att ha barnet fastspänt (för vid en riktig olycka är det ju kört om hen flyger iväg) och försöka peta undan den diagonala delen av bältet på något vis (bakom ryggen?). Började fundera på det här och tänkte att det säkert fanns några trevliga (eller galna) råd på FL. Glad

• Svar på tråden Hur åker en 4-åring säkrast i bil utan bilstol?
  • litenlur
    IdaVasterflo skrev 2012-05-24 12:33:09 följande:
    Lämna bilkudden som bussgods till närmaste station och säg att den ska skickas tillbaka med bussen som hämtar upp er på avresedatumet. Går säkert att ordna om du hör med bussbolaget. Glöm inte fraktsedeln bara!  
    Finns inga stationer där i fjällen, och det privata taxibolaget som kör bussen har inte fraktservice.
  • litenlur

O.k. nu har jag kommit fram till att jag nog kan förvara en bilkudde på den fjällstation vi ska utgå ifrån. Bussarna som kör dit har midjebälten. Då undrar jag över behovet av bilkudde när det är midjebälten. Har kudden mest funktion när det är trepunktsbälten eller finns det någon anledning att använda den även vid midjebälten?

• strojes
    litenlur skrev 2012-05-25 15:01:28 följande:
    O.k. nu har jag kommit fram till att jag nog kan förvara en bilkudde på den fjällstation vi ska utgå ifrån. Bussarna som kör dit har midjebälten. Då undrar jag över behovet av bilkudde när det är midjebälten. Har kudden mest funktion när det är trepunktsbälten eller finns det någon anledning att använda den även vid midjebälten?
    Behovet av bilkudden känns ju betydligt mindre med enbart midjebälte eftersom inget bälte behöver hamna rätt över axeln istället för över halsen.
    En bilkudde styr även midjedelen av bältet så att den går över höftbenen istället för över magen.
  • gryning2
    LillTussen skrev 2012-05-24 12:45:01 följande:
    Vi brukar åka landsvägsbuss och det går alldeles utmärkt att sätta fast en bilbarnstol. Men jag kan tänka mig att det skiljer mycket mellan olika stolar, men vår stol har alltid gått sätta fast så den sitter som den ska. Ibland kan det dock bli väldigt lite benutrymme, och då är min dotter bara 2 år. Ett större barn kan ju behöva mer utrymme ändå. Kan tillägga att det är en vanlig bakåtvänd bilbarnstol vi har.

Om ni har en stol som ni vill fästa i bussen så får de väl helt enkelt vänta. Men eftersom du har ett ganska stort barn så borde väl bälteskudde funka?
    Det har hänt att min sons farmor har åkt landsvägsbuss med honom men det går inte att sätta fast en bilbarnstol i de bussarna. Menar du att bussen står och väntar medan ni monterar bakåtvänd bilstol? De brukar ju ha en tidtabell att hålla och det tar ju iallafall 10 minuter att montera en bakåtvänd stol på rätt sätt (vi har Britax Hi-Way).
    Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Sisisisi
    gryning2 skrev 2012-05-25 16:41:18 följande:
    Det har hänt att min sons farmor har åkt landsvägsbuss med honom men det går inte att sätta fast en bilbarnstol i de bussarna. Menar du att bussen står och väntar medan ni monterar bakåtvänd bilstol? De brukar ju ha en tidtabell att hålla och det tar ju iallafall 10 minuter att montera en bakåtvänd stol på rätt sätt (vi har Britax Hi-Way).

10 min? I bil? Ni flyttar inte på stolen så ofta va
  • LillTussen
    gryning2 skrev 2012-05-25 16:41:18 följande:
    Vad märkligt, för vi har också en Britax Hi-Way och vi har alltid kunnat sätta fast bilstolen. Vi har stigit på vid busstationer och inte vid busshållplatser, vilket innebär att bussen ofta står där en liten stund innan den går. En gång var det dock byte och andra bussen hade väntat i 20 minuter på oss när vi kom fram till bytesstationen. Men de fick minsann vänta på att vi skulle sätta fast bilstolen innan vi rullade iväg. 

Och förresten, det tar inte 10 minuter att fästa den på rätt sätt. Inte om man har gjort det någon gång tidigare i alla fall  
  • litenlur
    LillTussen skrev 2012-05-25 19:52:21 följande:
    Vad märkligt, för vi har också en Britax Hi-Way och vi har alltid kunnat sätta fast bilstolen. Vi har stigit på vid busstationer och inte vid busshållplatser, vilket innebär att bussen ofta står där en liten stund innan den går. En gång var det dock byte och andra bussen hade väntat i 20 minuter på oss när vi kom fram till bytesstationen. Men de fick minsann vänta på att vi skulle sätta fast bilstolen innan vi rullade iväg. 

Och förresten, det tar inte 10 minuter att fästa den på rätt sätt. Inte om man har gjort det någon gång tidigare i alla fall  
    Vi får faktiskt inte in vår Britax HiWay mellan två säten i en landsvägsbuss. Det blir inte rätt lutning så att den vilar mot stödbenet och inte mot stolen framför.
  • gryning2

Nä okej jag är nog ganska ovan att montera stolen också. Men det skulle också kännas väldigt klumpigt att släpa på både bilstolen och barnvagn med två barn. Min svärmor skulle nog inte fixa det faktiskt. Så de får åka landsvägsbuss utan bilbarnstol de få gånger som de behöver.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • dripdrop

Angående om man råkar ut för ersättningsbuss när man åker med SJ; det hände oss en gång och då var vår dotter 10 månader. Vi gick in på kontoret och sa att hon inte får åka utan bakåtvänd bilbarnstol och att de får fixa situationen. De stod för en taxi åt oss då.

• ploten
    dripdrop skrev 2012-05-26 12:39:55 följande:
    Angående om man råkar ut för ersättningsbuss när man åker med SJ; det hände oss en gång och då var vår dotter 10 månader. Vi gick in på kontoret och sa att hon inte får åka utan bakåtvänd bilbarnstol och att de får fixa situationen. De stod för en taxi åt oss då.

Precis så har vi också gjort, alltså krävt taxi med ordentlig bilbarnstol istället för buss. Det var inga problem att få.

Jag tycker faktiskt att det är ett stort problem att små barn inte erbjuds ett säkert sätt att resa på. På SJ:s hemsida går det att beställa biljetter till en 2-åring, där det sedan visar sig att hela eller delar av sträckan trafikeras av buss, men helt utan förvarning om att en 2-åring inte kan resa säkert. Vi ringde och frågade hur vi skulle göra och fick besked om att inga bilbarnstolar erbjuds och vi visserligen kunde prova att ta med vår egen bilbarnstol, men de kunde inte ens garantera att det fanns bälten i bussen. På en buss som åker på 110-väg. (Och alla ni som jämför med stadsbussar - det är stor skillnad att åka stadsbuss i 30-50 mot att åka landsvägsbuss i 110.) Vi bestämde oss för att ta vår egen bil hela sträckan istället.

Våra barns farföräldrar bor på en ort dit tåget inte går, och de sista fem milen finns bara landsvägsbuss - men inget säkert sätt för barnen att resa på. Vi har oftast löst det så att farföräldrarna hyrt en bilbarnstol och hämtat barnen där tåget slutat. (Jag förstår att detta inte är lösningen till en fjällstation, men du undrade ju även generellt hur andra som ställts inför bussproblemet löst det hela.)

Vi har (tyvärr) flera gånger ställts inför valet att åka landsvägsbuss utan bilbarnstol och alltid valt att lösa det på annat sätt (ta egen bil, inte åka alls, hyrt bilbarnstol till någon annans bil). Och du verkar ju också ha hittat en bra lösning.  
  • ploten
    NiniMe skrev 2012-06-02 09:43:45 följande:
    Bara undrar, menar ni att ni tar med er bilstol på alla era bussresor?
    Nej, jag ordnar det på annat sätt istället, om jag ska åka landsvägsbuss. Jag skulle aldrig få för mig att åka på 110-väg i min egen bil utan att ha barnen i bilbarnstol, så varför skulle jag göra det på en buss? Om jag visste att det verkligen gick att få in bilbarnstolen i bussen skulle jag inte tveka, men hittills har ingen kunnat garantera det på de resor som varit aktuella, så då har vi rest på annat sätt istället.

Stadsbuss är en helt annan sak, eftersom de åker i lägre hastighet och därmed inte har krav på bälten överhuvudtaget.  

• litenlur

Ja, det är en knepig fråga, det här, inte minst för oss som inte har bil som alternativ.

• Dr Mupp

Landsvägsbussar är ett problem om man ska åka med barn. För oss har det aldrig varit ett alternativ att släpa med oss stolar så vår barn har suttit i det vanliga bältet. Inte bra, men ibland har man inget val. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • cloudberry79

Vi åker aldrig landsvägsbuss, tar tåget eller bil. I stan åker vi buss, men den typen av bussar har helt andra kollisionszoner än en personbil och kroppar påverkas inte på samma sätt i en buss som kolliderar som när en bil kolliderar. När sonen var liten satt han i vagn med sele, sedan på eget säte med bälte.

Sur, grinig och på smällen.
  • litenlur
    cloudberry79 skrev 2012-06-02 12:31:47 följande:
    Vi åker aldrig landsvägsbuss, tar tåget eller bil. I stan åker vi buss, men den typen av bussar har helt andra kollisionszoner än en personbil och kroppar påverkas inte på samma sätt i en buss som kolliderar som när en bil kolliderar. När sonen var liten satt han i vagn med sele, sedan på eget säte med bälte.
    Ja, vi försöker ju också undvika det, men ibland finns det inga alternativ. Det är inte ofta, men ibland måste man helt enkelt ta sig till ställen dit det inte går tåg och är alltför dyrt att åka taxi.
  • cloudberry79
    litenlur skrev 2012-06-02 13:37:58 följande:
    Ja, vi försöker ju också undvika det, men ibland finns det inga alternativ. Det är inte ofta, men ibland måste man helt enkelt ta sig till ställen dit det inte går tåg och är alltför dyrt att åka taxi.
    Vi bor ute i vildmarken, så dit bussen går dit går också tåget. Det är jättedyrt att ta buss jämfört med tåg eller bil!
    Sur, grinig och på smällen.
  • litenlur
    cloudberry79 skrev 2012-06-02 17:36:39 följande:
    Vi bor ute i vildmarken, så dit bussen går dit går också tåget. Det är jättedyrt att ta buss jämfört med tåg eller bil!
    Ja, då går det ju att lösa för er. Tyvärr funkar det inte alltid för oss, men vi gör vårt bästa.
Svar på tråden Hur åker en 4-åring säkrast i bil utan bilstol?