dripdrop skrev 2012-05-26 12:39:55 följande:
Angående om man råkar ut för ersättningsbuss när man åker med SJ; det hände oss en gång och då var vår dotter 10 månader. Vi gick in på kontoret och sa att hon inte får åka utan bakåtvänd bilbarnstol och att de får fixa situationen. De stod för en taxi åt oss då.
Precis så har vi också gjort, alltså krävt taxi med ordentlig bilbarnstol istället för buss. Det var inga problem att få.
Jag tycker faktiskt att det är ett stort problem att små barn inte erbjuds ett säkert sätt att resa på. På SJ:s hemsida går det att beställa biljetter till en 2-åring, där det sedan visar sig att hela eller delar av sträckan trafikeras av buss, men helt utan förvarning om att en 2-åring inte kan resa säkert. Vi ringde och frågade hur vi skulle göra och fick besked om att inga bilbarnstolar erbjuds och vi visserligen kunde prova att ta med vår egen bilbarnstol, men de kunde inte ens garantera att det fanns bälten i bussen. På en buss som åker på 110-väg. (Och alla ni som jämför med stadsbussar - det är stor skillnad att åka stadsbuss i 30-50 mot att åka landsvägsbuss i 110.) Vi bestämde oss för att ta vår egen bil hela sträckan istället.
Våra barns farföräldrar bor på en ort dit tåget inte går, och de sista fem milen finns bara landsvägsbuss - men inget säkert sätt för barnen att resa på. Vi har oftast löst det så att farföräldrarna hyrt en bilbarnstol och hämtat barnen där tåget slutat. (Jag förstår att detta inte är lösningen till en fjällstation, men du undrade ju även generellt hur andra som ställts inför bussproblemet löst det hela.)
Vi har (tyvärr) flera gånger ställts inför valet att åka landsvägsbuss utan bilbarnstol och alltid valt att lösa det på annat sätt (ta egen bil, inte åka alls, hyrt bilbarnstol till någon annans bil). Och du verkar ju också ha hittat en bra lösning.