• Anonym

Frågor och behov av hjälp om pappans rättigheter

Hejsan! 

Jag har då en kompis som precis har blivit varse (säger man ens så?)"informerad" om att hans ex flickvän har blivit gravid med vad hon säger hans barn. Denna relation de har nu och också har haft är "komplicerad", då den gravida ex-flickvänen knappt vill prata med min kompis (som vi nu kallar "M") Hon säger att "han ska låta henne va", "att han aldrig kommer få se sitt barn" och "att det ända han kommer får göra är att betala underhåll", detta har gjort han orolig och vilket är därför jag skriver här.

Kan ex-flickvänen hindra "M" att få träffa sitt barn? Hur stor chans är det att det blir så? Vad har han för rättigheter? Hur går han vidare med det här då?

(Kanske bör nämnas att han har fast jobb, bor hemma, ingen kriminell- eller drog- bakgrund heller för den delen, en vanlig 23 årig kille då alltså.)  

Kanske inte är de lättaste frågorna, med tack på förhand!      

• Svar på tråden Frågor och behov av hjälp om pappans rättigheter
  • Anonym

Njae,när barnet är född,ska man skriva på gemensam vårdnad eller enskild. Men det har inget med umgänge att göra,umgänge kan de aldrig hindra han.

• h8him

Han har inga rättigheter eller skyldigheter förrän han har skrivit på faderskapet. Är han osäker på att barnet är hans ska han naturligtvis inte skriva på.

Visar det sig att han är pappan har han rätt till umgänge med barnet och skyldighet att bidra, efter ekonomisk förmåga, för barnets försörjning.

• Anonym

båda föregående talare (inlägg 1-2) skriver väldigt kolka saker

det jag vill tillägga är ett tips e att försöka få gemensam vårdnad om barnet då det kan underlätta en del i framtiden :)

• Anonym

Tack för svaren! :)

Han är mest orolig över att han inte kommer få träffa barnet, på grund av att ex-flickvännen verkligen satt sig på tvären och sagt att han inte kommer få göra det, så av vad det han har berättat för mig så verkar hon inte sammararbetsvillig, så vart går man när partnern inte vill samarbeta?

• h8him
    Anonym skrev 2012-05-24 15:20:23 följande:
    Tack för svaren! :)

Han är mest orolig över att han inte kommer få träffa barnet, på grund av att ex-flickvännen verkligen satt sig på tvären och sagt att han inte kommer få göra det, så av vad det han har berättat för mig så verkar hon inte sammararbetsvillig, så vart går man när partnern inte vill samarbeta?

Han får vänta tills barnet är fött, sen kan han ta kontakt med familjerätten på kommunen där barnet är folkbokförd, och be om hjälp med samarbetssamtal. Funkar inte det så måste han lämna in en stämning till tingsrätten för att ha en chans att få umgänge/vårdnad mot mammans vilja.
Svar på tråden Frågor och behov av hjälp om pappans rättigheter