• Anonym (Vad göra!!!)

Lever under skyddade personuppgifter ...

Jag har fått interimstisk vårdnad över mina pojkar som är 8 och 6 år. Deras pappa blev gripen i Dec 2011 för narkotika brott och likaså pojkarnas farfar och farmor (farmorden blev efter 4 veckor släppt). Barnen har tidigare bott med pappan stadigvarande och jag har haft umgänget. Farmodern har alltid försökt komma mellan mej och mina pojkar och stött ut mej och min familj och hållt barnen inom deras familj. (Dom är araber) 

Efter att farmordern släppts från häktet så började hon sprida lögner om att jag anmält pappan, farfar och henne till polisen för att TA pojkarna från familjen och att anklagelserna mot dom var grundlösa (metaamfetamin innehav, försäljning mm.mm) I pappans kylskåp fann polisen metaamfetamin gömd mellan 2 chokladkakor och hos farföräldrarna hittades det 250g metaamfetamin. polisen hade bedrivit span mot dom under lång tid. Familjen har stor släkt där många av dom är missbrukare. Och jag blev hotad och fick lämna min hemkommun tillsammans med mina barn och bo på skyddat boende tills jag hittade en egen lägenhet i en annan kommun. Jag bor nu med mina barn under skyddade personuppgifter och med skyddslarm.

Den 2 Maj blev både pappan och farfar dömda till 14 månaders fängelse.

Idag var familjerätten här pga att nu ska tingsrätten begära in en boende och umgängesutlåtande från dom.

Jag och barnen har landat bra och vi trivs i våran nya kommun, barnen har fått många kompisar och det går bra för dom i skolan.

Frågan jag fick av familjerätten idag fick mej att tappa luften.. HUR HAR DU FUNDERAT PÅ UMGÄNGET MED PAPPAN????

Det har jag ju inte eftersom han sitter i fängelse just nu och det är inte aktuellt med något umgänge nu.

Och barnen vet vart vi bor och pappan kommer att fråga dom vart vi bor och dom kommer säga vart, och då finns risken att jag kommer bli skadad pga av att han anser att jag tagit barnen från han och hans familj. Och jag fruktar oxå att han kan ta mina barn från landet och till sitt land, han har inte heller medborgarskap här bara uppehållstillstånd.

Då menar familjerätten att jag ska prata med barnen och förklara hela situationen, om att vi bor på skyddade personuppgifter, och att dom inte får säga vart vi bor . HUR kan man säga det till sina barn? Alla barn är lojala mot sina föräldrar och vill inte hamna mellan någon.

Ett umgänge med pappan kommer bli ödesdigert för mej och barnen på ett eller annat sätt, så hur ska jag göra??  Vad har jag för rättigheter? Allt det jag kämpat för kommer dras ner och det går inte att säga till barnen NI FÅR INTE SÄGA TILL PAPPA VART NI BOR!!

Snälla ni, ge mej ett svar eller ge mej råd om något om hur jag ska tackla denna situationen!

Ska oxå berätta att innan mina pojkar flyttade till sin pappa så utsattes jag för hot, skadegörelser på mitt hem på mina bilar och påhälsningar av kriminella gäng.. Under många år har det varit så här. Till sist gick jag med på att låta pojkarna flytta hem till han och då uppdagas det att han har droger i mina barns miljö!

• Svar på tråden Lever under skyddade personuppgifter ...
  • Ja tack men nej tack
    Anonym skrev 2012-05-25 12:37:35 följande:
    Varför så otrevlig ton? Vaknat på fel sida idag? Hur jag kom hit har idu inte med att göra men jag vet hur det funkar och så länge du inte kan ge namn på några skolor så hittar du bara på...ja du vet inte hur det funnkar för då hade du lätt kunnat namnge några skolor utbildningar osv.
    Men gör dig inte dummaren en du är nu. Ts har inte rätt att söka stipendier och fonder här som tänker en utbildning. Lägg ner du framställer dig själv i dåålig dager och med noll koll nu
    Jag skulle vilja veta vilken delstat du bor i. Du verkar inte kunna så mycket måste jag säga. Jag har släkt i Kalifornien, Nevada och New York samt Florida.
  • Ja tack men nej tack
    Kattdamen skrev 2012-05-25 12:15:05 följande:
    Vad är det för språkkurs du hade tänkt att ts skulle söka? För att få csn för det behöver man grundläggande behörighet.

Hon måste även se till att skolan hon ska söka till berättigar csn, annars kommer hon inte få några studielån. Hur ska barnen kunna gå i skolan?

Kan du rada upp några skolor som ts skulle kunna söka till, komma in på och få studiemedel för?
    Jag tycker att du ska börja med att läsa inlägg 1 och sedan fortsätta framåt. Så kommer du få svar på dina helt ogrundade frågor som kommer från ingenstans. Du hoppar in  i en debatt utan att ha läst inläggen innan?
  • Erik 542

Jag är fortfarande lite förvirrad angående den förestående flytten till USA:

* TS ska först gå språkkurs och sedan söka en yrkesskola, men CSN medger inget studiemedel för bara språkkurs utan då måste man redan vara antagen till yrkesskolan. Varför ska man då gå en språkkurs om man redan utan denna kurs kan bli antagen till en yrkesskola?

*  Eller ska språkkursen finansieras med stipendier och fonder?

* Är barnen tillräckligt gamla för avgiftsfri skola, eller måste stipendiet/CSN täcka dagis (ej skattesubventionerat som i Sverige) eller en au pair/nanny?

Återigen, jag tror inte att en flytt till USA är den enda vägen att gå här. Utan att alltså ta ställning till om den över huvud taget är möjlig. 

• Erik 542

För övrigt undrar jag hur det funkar med uppehållstillstånd/visum till USA för en svensk medborgare som är gift med en icke-svensk medborgare. 

• Anonym

Helt rätt men nicket "ja tack men nej tack" vet att det funkar för hon har släkt i några ovan nämnda delstater så då vet man till skillnad från med som bor och lever här!

Erik 542 skrev 2012-05-25 15:56:30 följande:
    Jag är fortfarande lite förvirrad angående den förestående flytten till USA: * TS ska först gå språkkurs och sedan söka en yrkesskola, men CSN medger inget studiemedel för bara språkkurs utan då måste man redan vara antagen till yrkesskolan. Varför ska man då gå en språkkurs om man redan utan denna kurs kan bli antagen till en yrkesskola? *  Eller ska språkkursen finansieras med stipendier och fonder? * Är barnen tillräckligt gamla för avgiftsfri skola, eller måste stipendiet/CSN täcka dagis (ej skattesubventionerat som i Sverige) eller en au pair/nanny? Återigen, jag tror inte att en flytt till USA är den enda vägen att gå här. Utan att alltså ta ställning till om den över huvud taget är möjlig. 

• Kattdamen
    Ja tack men nej tack skrev 2012-05-25 14:54:33 följande:
    Jag tycker att du ska börja med att läsa inlägg 1 och sedan fortsätta framåt. Så kommer du få svar på dina helt ogrundade frågor som kommer från ingenstans. Du hoppar in  i en debatt utan att ha läst inläggen innan?
    Jag har iofs läst hela tråden.

Du kan alltså inte hjälpa ts med namn på några skolor hon kan söka?
    En kopp te, tack.
  • Anonym (Vad göra!!!)
    Anonym skrev 2012-05-24 20:45:14 följande:
    Ts mina barn är 5 år och jo de håller ts för de är mer rädda för vad som kan ske om de berättar. Sen får man rsa till stället där straffet avtjänas och det gör att man inte är i den stad som man lever i heller. Dina barn är så pass att de fattar att hålla tyst. Drar du nu när du bara har interimistiskt så kan du förlora helt för du ska tillgodo se ug om tr dömt till ug. Har tr dömt till ug under den interimistiska perioden?
    Anonym skrev 2012-05-24 20:45:14 följande:
    Ts mina barn är 5 år och jo de håller ts för de är mer rädda för vad som kan ske om de berättar. Sen får man rsa till stället där straffet avtjänas och det gör att man inte är i den stad som man lever i heller. Dina barn är så pass att de fattar att hålla tyst. Drar du nu när du bara har interimistiskt så kan du förlora helt för du ska tillgodo se ug om tr dömt till ug. Har tr dömt till ug under den interimistiska perioden?
    Nej tr har inte dömt till Ug... Och barnen skulle inte hålla tyst för det skulle dom inte våga. både pappan och resten av familjen är väldigt domenanta och skulle gå över lik för att få det dom vill ha och sen på vilket vis skiter dom i! Det jag hoppas nu är att tr dömer till fast ev för mej och ser verkligen till barnens bästa innan dom tar beslut om att ug när han sitter i fängelset..
  • Anonym (Nelly)

Men Jisses! Ni pratar om att flytta till USA som att det är lika enkelt som att flytta till grannkommunen.

Tror ni att man bara kan flytta dit och att allt ordnar sej automatiskt?. Vet ni hur länge det kan ta för CSN att godkänna skolan och kursplanen man valt att studera på?.

När jag skulle studera i USA var jag först tvungen att åka till Stockholm och göra ett behörighetstest i Engelska - då kallades det TOEFL-test. Klarade man inte det fick man inga pengar från CSN - testet var ganska dyrt kan jag tillägga.

CSN täcker inte heller alltid alla kostnader samt att man precis som i Sverige måste fixa ett sommarjobb.

Vart ska TS ha sina barn när hon pluggar på dagarna? Skola för barnen må vara gratis men om dom behöver barnomsorg efter skolan så kan det kosta 6-9000 i månaden.

Var ska TS bo?. CSN finansierar det billigaste boendet - vilket är studentlägenhet (minimal) eller ett rum i hus som man delar med andra studenter. Tror inte att det accepteras att barnen också får bo där.

USA är inte ett enkelt land att flytta till om man inte har gymnasiebehörighet, CSN lånar inte ut pengar till vilka kurser som helst.

Ska man studera där är det något man oftast planerat och förberett under en lång tid (ordnat tillstånd osv) - man kan inte bara ringa till CSN och säga -"Nu drar jag till USA och pluggar, jag är skitdålig på engelska och tar med mej mina två barn. Ni fixar det här va?".

Stirra det inte blind på USA! Kolla upp andra alternativ först. Väljer du att satsa på en flytt så börja utforska vilka regler som gäller nu på en gång -det tar tid och kostar pengar.

Nelly - som studerat på college i USA, har bott i USA, är gift med en Amerikan.

• Anonym (Nelly)

Glömde nämna att man helt klart kan gå språkkurser utan att ha gymnasiebetyg, absolut. Kruxet är bara att CSN inte finansierar dessa.

• Anonym (Nelly)

Kopierat fån CSN´s hemsida:

Språkkurs

Du kan inte få studiemedel för att enbart läsa en språkkurs i engelska i USA. Du kan däremot få studiemedel för en förberedande språkkurs i engelska. Kravet är då att du måste vara antagen till en utbildning som ger rätt till studiemedel innan du börjar på språkkursen. Vi kan acceptera att skolan intygar att du blir antagen till utbildningen när du klarat språkkursen.

Om du bara vill läsa en språkkurs i engelska, kan du göra detta i Europa, exempelvis i Storbritannien, på Irland eller på Malta.

• Anonym

varför skulle inte pappan få ha umgänge??? han e ju deras pappa om än om han gjort korkade val!
    han e inte dömt pedofil heller....! 

• MickeN1973
    Anonym skrev 2012-06-04 13:06:08 följande:
    varför skulle inte pappan få ha umgänge??? han e ju deras pappa om än om han gjort korkade val!
    han e inte dömt pedofil heller....! 
    Tja man får inte skyddslarm utan anledning.
Svar på tråden Lever under skyddade personuppgifter ...