• Anonym

kan hon kräva det?

jag har ett barn (tonåring) men en kvinna som har enskild vårdnad över barnet.
    jag har alltid betalat underhåll, och barnbidraget går helt till mamman.

barnet är hos mig ca 6 dagar/månad  och då får den alla behov tillfredsställda. 
    det finns inget umgängesschema utan barnet kommer över efter överenskommelse oss emellan. 

nu börjar mamman kräva att jag ska bidra med mera pengar förutom underhållet.
    kan hon juridiskt eller ens etiskt kräva det?

jag försörjer ju barnet när denne är hos mig samt betalar underhåll och att mamman får barnbidraget.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-24 15:05
    rättelse: barnet är hos mig 2-3 dagar/vecka,

• Svar på tråden kan hon kräva det?
  • Anonym

Vet inte vad hon kan kräva men det borde väl vara i ditt intresse att barnet ska ha det så bra som möjligt och eftersom ni är två föräldrar borde ni ju betala lika mycket var.

• Tow2Mater

Hon kan inte kräva det, men om du har mycket större inkomster än henne kan hon ta det till rätten och de kan utdoma större underhåll baserat på det.

Att minsta underhållet täcker alla behov för en tonåring tror väl ingen, det täcker bara basbehoven. Eller, vad tror du själv?

• Anonym

vi har båda ekonomi som går runt men inte så mycket mer än så.

• SupersurasunkSara

Mamman kan kräva vad hon vill, det betyder inte att hon får igenom det.

En tonåring kostar mer än underhållet och barnbidraget räcker till och som boendeförälder så får man stå för resten själv eller via tingsrätten få en dom på mer pengar.

Det som styr är barnets behov och vad var och en av föräldrarna tjänar och vad de har för skäliga utgifter.

Ett litet barn kostar inte 1273 kr + 1050 kr per månad, så rent krasst ska man som boendeförälder då lägga undan de pengar som inte går åt för att ha framöver. Dock kostar ett barn överlag mer än underhållet och barnbidraget under 18 år så det går inte att göra det helt rättvist på det viset.

Båda föräldrarna ska försörja barnet utefter förmåga. Dvs om barnets behov är större än vad barnbidraget, underhållet och boendeförälderns förmåga räcker till så kan bf stämma uf på högre underhåll. Behov är äsllan aktiviteter etc utan basbehov som mat, kläder, någonstans att bo osv. Dock KAN det anses att ett barn som har haft en aktivitet 'hela sitt liv' kan ha behov av att fortsätta med det.
    Om uf då tjänar betydligt mer än bf kan uf bli dömd att betala mer. Om uf har en sambo räknas uf´s kostnader för hyra mm ner med hälften.

Har den umgängesskyldige föräldern inte råd med mer än minimibeloppet får således bf inte mer pengar.
    Om du idag betalar via försäkringskassan och inte betalar fullt utan har avdrag kommer du med största sannolikhet inte anses kunna betala mer heller även om barnets behov är större. Då är det upp till dig om du vill att barnet ska få mer pengar.

• Mamma till flera

Asså 1273 kr från pappa + barnbidrag 1050 + 1273 mammans del

• SupersurasunkSara
    Mamma till flera skrev 2012-05-24 15:27:45 följande:
    Asså 1273 kr från pappa + barnbidrag 1050 + 1273 mammans del
    Nej, vardera förälder ska försörja barnet utefter FÖRMÅGA. Umgängesföräldern kan ansöka om prövning på försäkringskassan och behöver inte alltid själv betala hela summan på 1273 kr. Det kan inte boendeföräldern utan denne får betala resterande, oavsett vad det kostar. Man får rätta mun efter matsäck helt enkelt.

Dock finns som sagt alltid möjligheten att stämma den andra föräldern men då krävs att denne har förmåga att betala mer. Dessutom går detta då inte via försäkringskassan utan då ska den betalningsskyldige föräldern betala in summan direkt till den andra. Om uf inte betalar får man som bf strida och skicka till kronofogden etc.
  • nevermind

Om barnet är hos dig 2-3 dagar i veckan så låter det nästan som underhållet ska sänkas istället...

• Anonym

tack för all bra information!!

min personliga tanke att mamman inte prioriterar sina pengar på ett bra sätt utifrån barnets bästa....
    ex handlar hellre till sig själv än till barnet.... tyvärr! 

• Anonym

Underhållet ska täcka det mesta, men inte när det kommer till dyrare saker som tex. mopeder, dyra saker, då bör man som föräldrar samsas om betalningar. Det finns ingen lag som gör att du måste betala mer, men är det till barnet och det är dyrare saker, bör man som förälder hjälpa sitt barn. Man har varit med och tillverkat barnet och då bör man stå för kostnaderna tills de är vuxna. Gått ut gymnasiet med andra ord.

• Anonym

Om barnet är hos den andra föräldern mer än 5 sammanhängande dagar alltså 7 dagar då dag 1 och dag 7 räknas bort så har man rätt att dra av 1 /40 del per dag och barn.

• Anonym (1/40)

I vårt fall är det fyra nätter som gäller för att få dra 1/40.

• Anonym

det handlar om att mamman vill ha mer pengar i allmänhet.... till mat, kläder, fickpeng mm..

jag har står för glasögon och medicin barnet behöver.... utöver underhåll...
    mamman skjuter bara på de inköpen (skyller på att det inte finns pengar... hmm...) så för barnet skull har jag då självklart betalat de sakerna :) 

Svar på tråden kan hon kräva det?