• marietherese17

Pappa + föräldrarpenning

Hej,

Jag undrar hur man går tillväga när pappan ska anmäla sin föräldrarpenning? Jag antar att det ska anmälas först när bebisen är född och den har fått ett personnummer, eller är jag ute och cyklar? Sedan undrar jag hur lång tid det tar innan han föräldrarpenning utbetalas. Jag får min utbetalning imorgon, och om barnet föds i juni så hamnar hans utbetalning i juli, eller?

Hälsningar

Therese   

• Svar på tråden Pappa + föräldrarpenning
  • Försäkringskassan

Hej Therese!
    Om du menar de 10 dagarna vid barns födelse behövs inte barnets personnummer. Pappa anmäler enklast med e-legitimation, på Mina sidor, första dagen han är hemma och fyller sedan i vilka dagar han kommer att vara hemma.
    För de 10 dagarna vid barns födelse har vi inga fasta utbetalningsdagar. Handläggningstiden kan vara 30 dagar från det att ansökan kom till oss.

Hälsningar
    Britta, handläggare

• marietherese17

Hej igen Britta,

Nej alltså jag tänkte på de 240 dagarna som pappan har rätt till. Hur går han tillväga för att anmäla dem?

Hälsningar

Therese   

• Försäkringskassan

Hej igen!
    När han ska vara hemma med föräldrapenning gör han en anmälan och ansöker om ersättning för den period han avstår från arbete och är tillsammans med barnet.
    Om ni har gemensam vårdnad kommer han att se uppgifter om barnet några dagar efter födelsen.

Hälsningar
    Britta, handläggare

• marietherese17

Hej igen,

Så om jag har förstått det rätt så går det bara att göra anmälan efter det att barnet är fött och ni har fått in uppgifterna om barnet. Han kan alltså inte logga in idag och anmäla att han ska vara föräldrarledig mellan en viss period?

Hälsningar Therese      

• marietherese17

Sedan undrar jag en sak till. Jag fick ju hemskickad en blankett där man skulle fylla i sin inkomst som föräldrarpenningen grundas på. Hur får ni reda på hans inkomst? Finns det registrerat automatiskt hos er eller måste han fylla i en blankett som jag fick göra och skicka in till er?

• Försäkringskassan

Hej!

Den andra föräldern kan aldrig ansöka om föräldrapenning i förväg. Han kan ansöka först då barnet är fött.
    Han fyller i sin aktuella årsinkomt på blanketten han ansöker föräldrapenning på.

Hälsningar
    Lotta, handläggare

Svar på tråden Pappa + föräldrarpenning