• 4ever

Är det kört för oss nu? Någon där ute som kan ge HOPP?

Hej.

Är så orolig. Måste bara få fråga om någon varit med om liknande situation:
    Vi gör vårat första ICSI försök, privat, har PCO.
    Har varit på ultraljud 3 idag.

Hade ägg som var 12mm,12mm,13mm,17mm och 18mm. Plus en massa ägg som var mindre men det var just dessa 5 ägg som ledde. Gyn frågade om jag ville avbryta eftersom det va så få ägg som vuxit till sig eller om jag ville fullfölja behandlingen. Jag sa att jag absolut inte ville avbryta, var helt chockad då en annan gyn sa att allt såg bra ut i onsdags men ville göra ett extra ul idag. Som jag förstår nu varför, det såg inte alls bra ut :@

Men nu börjar jag tveka på detta. Tror ni att de 2 största äggen klarar sig till tisdag 29 maj då ÄP sker och de andra mindre hinner växa till sig? Någon som varit med om samma situation? Sedan vill de inte höja min dos puregon för jag kan bli överstimulerad då jag har så många småägg på gång...
    Kommer det att va så varenda försök att de ska va rädda för överstimulering?

Började med puregon 15 maj , 125 ie/dag
    Började med orgalutran  19 maj
    Så idag är jag på sprutdag 11. 

Är såååå tacksam om någon som varit med om liknande sits kan skriva en rad eller två? 

• Svar på tråden Är det kört för oss nu? Någon där ute som kan ge HOPP?
  • Strawberry3

Jag var tvärtemot dig svårstimulerad (inte PCO) och har som mest haft sex-sju äggblåsor inför ÄP (observera att äggblåsor inte är lika med antal ägg för vissa blåsor kan vara tomma). Så för mig skulle det där vara ett helt OK resultat. Det finns goda möjligheter att dina mindre äggblåsor växer till sig på ett par dagar och sedan får ÄP visa om de innehöll några ägg eller inte. Dina 17-18 mm blåsor borde ju absolut bli något tycker man, men det finns aldrig några grantier inom IVF. Det räcker ju i teorin med ett ägg även om man naturligtvis gärna vill  ha flera för att öka oddsen. På mitt senaste ÄP (som nu är flera år sedan) fick jag ut ett ynka ägg (hade fyra blåsor). Det "ägget" har haft lite svårt att somna i värmen i kväll och fyller snart två år och har precis lärt sig säga NEJ

*lyckospark till dig*  och ge inte upp förrän det definitivt är kört. Det är en ständig nervångest-IVF:andet

• Kattflickan

Jag fick bara ut 4 ägg, kom ändå till ET med 2 ägg och fick plus, som tyvärr blev mf, men ändå. Så få ägg var det ju inte för dig så att de borde fundera över att avbryta? Skumt resonerat tycker jag. Har hört att ägglossningssprutan kan ge de mindre äggen en extra skjuts så de växer till sig mot slutet.

Lycka till och berätta gärna hur många ägg det blev.

• 4ever

Oh, tack så mycket för era historier! Det lugnade att höra att det fortfarande finns chanser. Jag vet inte varför hon verkade helt besviken på resultatet ang hur många ägg det blev.

Strawberry3: haha vad kul att du lyckades med ägget :) jo, jag vet att det inte är säkert att alla innehåller ett ägg men man vill ju ändå inte avbryta när man har kämpat med alla mediciner o allt :( men tack så mycket för du skrev och lugnade :) ha en bra helg!

Kattflickan: tråkigt att det blev mf :(
    Jaha det har jag inte hört om ägglossningssprutan :D nu blev jag glad! Hoppas de 3 mindre kan lägga på sig lite o att de anda stannar! Tack för att du också skrev o gav mig lugn :)

Vet ni hur snabbt ett ägg kan växa? Typ hur många mm per dag? Önskar man hade en apparat så man kunnat se in och följa äggen :) allt skulle bilivt så mycket enklare :)

• Strawberry3

Har för mig att tillväxthastigheten för den ledande follikeln (största äggblåsan) är ca 1-2mm/dygn, vet inte om de andra växer på samma sätt men tror det. 17-22 mm är optimalt för att ge hCG. De brukar ju vilja få fram 7-15 blåsor i lagom storlek (har jag aldrig haft vid mina fem ICSI som ändå gett två barn) och hon hade kanske förväntat sig många blåsor på dig som har PCO och därför var "besviken". Tråkigt att hon gav dig intrycket att det var misslyckat för det är det verkligen inte. Det är inte kvantiteten av ägg utan kvaliteten på äggen som räknas, om man får ut 20 ägg och inte ett enda kan bli befruktat hjälper inte det heller (vet de som varit med om det också). Skall hålla tummarna för riktigt fina guldägg till dig!

• 4ever

Hej strawberry3! Nu har jag kommit hem och det gick bättre än väntat utom att jag fick ligga kvar länge . Skulle bara på toa och blev helt blek o yr o illamående av det så de ville inte skivka hem Mig än.... Hade de 5 blåsorna och fick ut 4 ägg. Så nu HOPPAS jag o ÖNSKAR att de håller ut tills på torsdag då insättning skall ske. Nervigt. De ska ringa imorrn endast om det blir ändringar. Så man vill ju inte ha några samtal imorrn.

• Strawberry3

Skönt att ÄP gick bra, fyra ägg på fem blåsor är ju jättebra! Mina tummar är med dig!! *kniiip*

• Kattflickan

Jag fick ut 4 ägg förra gången. Som sagt, 2 var befruktade och eftersom jag gör PGD så provtogs de och var friska med avseende på downs syndrom, sen hann de växa till blastocyststadie innan de sattes in. Så, det går att komma till ET när man fått ut 4 ägg. Det räcker ju egentligen med ett enda ägg för att det ska bli bebis.

• 4ever

Oh hjälp e så nervös så jag går under! Det var bara ett av de 4 som klarade sig! Så jag hoppas den håller ut tills imon eftermiddag!

Tack för dina tunmar strawberry3 snälla hålm dom tills imon eftermiddag :)

Kattflickan vad är PGD?? Jo en räcker men man man tänker ju " tänk om den inte överlever?!"

Min mage ÄR upponer vänd känns det som.

• Kattflickan

Jag har ett genetiskt fel och därför gör jag PGD. PGD innebär att när de befruktade äggen nått 8-cells stadie så tas 1 cell ut för analys. Då kan man se om ägget har det genetiska felet eller inte. Om det är friskt sätts det tillbaka. Av 4 ägg fick jag två som gick vidare och var friska.

Skönt att ett ägg klarade sig iallafall! Hoppas det överlever till imorgon! 

• 4ever

Jaha ok.mkt intressant. Hur många dagar är en 8 cellig embryo utanför livmodern?

vet ni :) den klarade sig tills idag så jag fick det lilla embryot tillbaka idag o de sa att den fick högsta betyg :) dum fråga, men betygsätter de embryon eller menade hon bara att den va bra liksom?

(2 av dem klarade inte upptiningen o den tredje delade sig inte. Jag var med på en metodutveckling som gick ut på att frysa obefruktade äggceller. Skulle det ej leda till grav så får vi en ny chans.)

• Kattflickan

Jo, de betygsätter faktiskt embryona! Grattis!

• 4ever

Jaha ok. Vet du kriterierna eller vad man ska kalla det? Är det formen, delningen eller vad är det exakt som ger poäng? Du verkar va väldigt insatt i detta kattflickan?:)
    Tack!

• Strawberry3
    4ever skrev 2012-05-31 16:19:34 följande:
    Jaha ok. Vet du kriterierna eller vad man ska kalla det? Är det formen, delningen eller vad är det exakt som ger poäng? Du verkar va väldigt insatt i detta kattflickan?:)
    Tack!

Man bedömmer embryots morfologi - hur det ser ut. Hur många celler det har (vilket också visar hur bra det har delat sig) , om det är fragmenterat eller ej osv osv
  • Strawberry3

Grattis till ruvningen förresten, nu börjar den verkliga väntan och ångesten! Fortsätter med tummhållningen!
    Låter spännande medden där studien!  

• 4ever

Strawberry3 du verkar oxå väldigt insatt :) tack så mkt, det verkar hjälpa den där tumhållningen hittills ;)

Har någon av er tagit lutinus? Har ni i så fall haft biverkningar som sedan gått över? Jag har en sån yrsel illamående o huvudvärk. Jag hoppas att kroppen vänjer sig snart så man kan slippa det inte kul o behöva gå till jobbet så på måndag :/

• 4ever

Hejhej! Tänkte bara höra med er vilken rd ni plussade ? O om ni testat negativt innan ni plussade?

Jag testade igår på rd10 men det var bara ett spökstreck tror jag :( mkt mkt supersvagt streck som precis skymtades. imorrn är det 2 veckor sedan de gjorde äggplock. Börjar bli orolig att det inte ska bli något :(

• Strawberry3
    4ever skrev 2012-06-11 19:50:37 följande:
    Hejhej! Tänkte bara höra med er vilken rd ni plussade ? O om ni testat negativt innan ni plussade?

Jag testade igår på rd10 men det var bara ett spökstreck tror jag :( mkt mkt supersvagt streck som precis skymtades. imorrn är det 2 veckor sedan de gjorde äggplock. Börjar bli orolig att det inte ska bli något :(
    RD10 är tidigaste dagen att tjuvtesta på om man skall vara riktigt säker på att ÄL-sprutan gått ur kroppen (kan annars visa falskt positivt). Jag har t.ex. testat negativt på RD9 för att sedan testa positivt på RD12. Eftersom du testat tidigt är det klart att testet är supersvagt, men ett plus är ändå ett plus!  Gå nu och köp dig ett CB digital och testa på morgonurin i morgon bitti så vet du!
  • 4ever

Jag testade idag rd12, men det va ju fortfarande suuupersvagt minimalt starkare än i söndags på rd10. Jag kom på att jag trstade rd 7 och då var det negativt helt o hållet! Så då hade redan ovitrellen lämnat kroppen. Efter det har kag fått 3 supersvaga plus eller vad man skall kalla dem. Vågar inte testa imorrn :( ska testa torsdag, då är det 2 veckor sedan exakt de satte tillbaka ägget. Har td på måndag 18/6.
    Har inte heller

Men tack för tipset, ska köpa mig ett digitalt så kan man få ett säkrare svar.

• Strawberry3
    4ever skrev 2012-06-12 17:05:36 följande:
    Jag testade idag rd12, men det va ju fortfarande suuupersvagt minimalt starkare än i söndags på rd10. Jag kom på att jag trstade rd 7 och då var det negativt helt o hållet! Så då hade redan ovitrellen lämnat kroppen. Efter det har kag fått 3 supersvaga plus eller vad man skall kalla dem. Vågar inte testa imorrn :( ska testa torsdag, då är det 2 veckor sedan exakt de satte tillbaka ägget. Har td på måndag 18/6.
    Har inte heller

Men tack för tipset, ska köpa mig ett digitalt så kan man få ett säkrare svar.
    Men då är du ju definitivt gravid! Jag vågar säga Grattis! 
  • 4ever

Testade med cb digitalt idag gravid 1-2. Men mina stickor blir inte starkare tycker jag minimal aning i så fall. Bör man vara orolig? Vet ni när digitala ska visa gravid 2-3? Man blir helt nojjig! Tack o ha det bra alla

Svar på tråden Är det kört för oss nu? Någon där ute som kan ge HOPP?