• Fjorren

Bilbarnskudde - hur och när kan man börja använda en sådan?

Vi ska åka med våra barn på en släktings student nu nästa månad och då vi själva inte har bil för tillfället kommer vi att få samåka med lite andra familjemedlemmar i deras bilar.
    Bland annat kommer våra två äldre barn (snart 5 år respektive snart 3 år) då att få sitta på så kallade bilbarnskuddar.

När jag fick veta detta blev jag lätt oroad; eftersom jag inte har all information vad gäller NÄR man kan börja ha barn sittandes på sådana kuddar.
    Jag tog upp det med min man och de släktingar som barnen kommer få samåka med men de tyckte alla att jag var orolig i onödan. Och att inget ändå skulle hända eftersom "vi bara kommer åka cirka en mil totalt" (- såna uttryck gör mig vansinnig eftersom vad som helst kan hända oavsett om man åker fem meter eller 50 mil!!)
    Iallafall....tänkte höra om det finns nån här som är duktig på det här med info om just vad som gäller kring bilbarnkuddar i bil?

Har för mig det har mer att göra med barnets längd än barnets vikt? Hur långt bör barnet vara för att få sitta på en sån kudde?
    Har det även att göra med hur högt upp huvudet/nacken sträcker sig ovanför bilsätet kanske?
    Sen vet jag också att jag hört nåt om att bältet bör sitta på något specifikt sätt över bröstkorg /axeln för att ge det bästa skyddet..?

Ja ni förstår....jag behöver få lite mer "kött på benen" för att dels lugna mina nerver, dels för att veta vad jag kan lägga fram för fakta för min man och släkten.

Barnens säkerhet går ju verkligen före allt!! Är jag inte helt övertygad om att kidsen kan åka på sittkuddar så kommer jag ta dem med på tåget istället....så får släkten tycka att jag är dryg sen...

Tacksam iallafall ifall nån därute har nån bra info kring det här

Tack alla!    

(¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804. Melissa 110626 ♥ ¸.?°´¯) justidettanu.blogspot.com/
  • Svar på tråden Bilbarnskudde - hur och när kan man börja använda en sådan?
  • Tutilure

Ja, helst ska man ju inte låta barnen åka med kudde alls, utan istället ha en bältesstol när de är så pass stora att de kan åka framåtvänt.

3-åringen är iaf definitivt för liten för kudde! Hon/han ska inte ens sitta framåtvänt än.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Lena

till att börja med ska de åka bakåt tills de är 4-5 år sen ska de bälteststol tills de börjar skolan iaf. Inte en chans att jag skulle låta en 3-åring sitta på en bälteskudde.

• Sisisisi

3-åringen skulle jag inte ens låta sitta framåtvänd. Min 6-åring kan få åka på kudde om han ska hem med en kompis och i bussen.

Om du kollar i tråden barn i bil under säkerhet så tror jag det finns en film där man ser skillnad på hur barnet rör sig i bältesstol och på kudde.

Kudden är godkänd från 15 kg.

• Fjorren

Tack för de svar ni skrivit... så då är farhågekänslorna jag haft i magen besannade med andra ord!!
    Känns bra få besked om hur det ligger till INNAN vi åker...så man kan göra allt för att förhindra att nåt tokigt sker.

Tack ni goa som svarat

(¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804. Melissa 110626 ♥ ¸.?°´¯) justidettanu.blogspot.com/
Svar på tråden Bilbarnskudde - hur och när kan man börja använda en sådan?