• Anonym (Tjej)

Familjehemsplacerad

Jag är 18 år och har varit familjehemsplacerad. Jag tänkte berätta min historia!

Jag var nyss fyllda 14, alltså inte alltför länge sedan det hände. Jag blev placerad på självklara grunder. Jag var en tonåring som mådde så fruktansvärt dåligt och var bara deprimerad, in och ut på psyket flera gånger, bråk med familjen. Ja, mitt liv var ett helvete så jag böna och bad till socialen att få komma till en fosterfamilj eller ett behandlingshem. Jag kämpade som en blådåre och jag satt o sa att jag skulle ta livet av mig om jag inte fick komma hemifrån. Mamma sa att hon inte orkade mer.

Så kom dagen, jag skulle hälsa på den där familjen jag skulle bo hos. Mamma reagera först och främst på att dom inte alls verkade intresserade av att veta vem jag var och jag märkte hur dom ljög för mig rakt upp i ansiktet. Ja, dom ljög alla rakt upp i ansiktet. Dom sa att denna familjen gör massa roliga saker ihop t.ex handlar tillsammans osv. Det lät väldigt trovärdigt. Sen skulle dom ta mig ut på en åktur för att se omgivningen. Vi sätter oss i bilen och åker (UTAN BÄLTE) och mitt i våran diskussion säger jag att jag har planerat att hälsa på en kompis i vinter. Då ljuger dom rakt upp i ansiktet på mig och säger att "du får åka dit i vinter". Självklart fattade jag att dom ljög och dagen efter rymde jag till den här kompisen. 2 dagar senare skulle jag flytta dit.

So far, so good. Jag blev hämtad av polis 20 mil hemifrån. Färden var inte den bästa heller då poliserna körd mig 10 mil fel. Menmen, kommer till den där familjen och är vid det här laget LVU:ad. Första natten var jag förvirrad, hade ett superlitet rum där endast en säng fick plats, trots att jag hade blivit lovad att få det största rummet.

Allt började sen. Jag fick gå upp halv 5 på morgonen för att följa med pappan till jobbet 10-20 mil därifrån. Varje jävla morgon. Kunde dom inte ha varit hemma med mig? Jag ska tillägga att hon som hade valt detta familjehem till mig  var god vän med den här familjen. Och pappan i familjen renoverade hennes lght osv och hade med mig dit. Dessutom brukade familjen träffa dom här människorna och grilla och jaga tillsammans. Får det gå till så? Jag hade ingen att prata med och bönade och bad om att få en psykolog. Då fick jag höra att jag skulle prata med fosterföräldrarna om jag mådde dåligt.

Jag fick inte äta 5 gånger om dagen. Jag fick som max äta frukost, lunch och middag. Mellanmål var helt uteslutet och den dagen jag tog ett mellanmål fick jag en utskällning av pappan som sa "barnen kan bli feta". Men hallå, man ska ha mellanmål!! Allt slutade med att jag gömde mat i mitt rum och mitt ex som var/är min bästa vän kom dit med saker jag kunde äta. Det resulterade i en viktuppgång på 10kg minst. Men han fick inte sova där för jag kunde ju bli gravid. Jag kan väl bli gravid vilken tid på dygnet som helst?! En gång körde dom på en hare och skrattade hysteriskt. Jag ringde senare och berättade det för henne. BIG MISSTAKE. Det slutade med att dom tog ifrån mig mina två mobiler i en vecka. Kan ju säga att det var kvinnan som hade placerat mig där som bestämde det. Sen tog dom plötsligt min dator och snart skulle dom ta min tv. Jag fick inte duscha efter 18.00 på kvällen.  En kväll skulle jag få se mitt favoritprogram, men en minut innan kommer mamman i familjen och säger att hon ska ha tvn. Jag blev så ledsen att jag gick upp på mitt rum och skar sönder armarna. Kan säga att det var skönt som fan!!!
    Jag gick ovanligt nog med långärmat hela dagarna långa. Från uppstigning till sänggående. Just för att INGEN skulle se mina armar. Mamma upptäckte det när jag var hem på perm en gång och hon ringde till dom som placerade mig och gav dom en fet utskällning och undra hur det kunde ske när jag inte hade hållt på så innan. BIG MISSTAKE AGAIN. Blev hotad att jag inte skulle få komma hem till min familj. Tack vare soc fick jag iallafall komma hem på perm. Jag slutade skära mig på armarna men började på magen, brösten och strax nedanför magen, för där skulle ju ingen kolla. Jag blev en gång bestraffad med att inte få äta för att jag inte hade hjälp dom o fixa fint på gården.
    Dom hade tre hundar varav två av dom bodde i en hundgård ute. Good so far, men dessa hundar var alldeles jättegoa (och sjuka, döda nu) och grejen var att dom aldrig fick komma ut o röra på benen. Dom bodde i stort sätt där inne 24/7 förutom när soc var på besök. En gång ringde jag till soc och då fick jag skit för det. Men soc sa att alla andra hade fel, jag får ringa när jag vill! Det fanns en pojke på boendet. 11 år och autistisk. Han fick inte äta mellanmål för han kunde ju bli tjock, trots att han redan var överviktig. Föräldrarna + de boende brukade mobba honom vid matbordet. En gång blev jag så fruktansvärt arg att jag gick därifrån. Och en gång blev hans syster 8 år, utskälld för att hon var ledsen över en liten sak, men som är stor för barn i den åldern.

Jag kan inte skriva allt men om ni undrar något så är det bara fråga. Skrev dagbok nästintill varje dag, lyckades bli 9 A4 långt utan mellanslag mellan varje inlägg. Och då är det flesta grejer om när dom misshandlat oss psykiskt. Hur fick jag komma hem då? Jo, när mamma fick reda på att jag hade skadat mig själv löpte hon amok på socialkontoret och ifrågasatte varför sånt här fick hända. Mamma fick även skit av familjen. Till slut blev valet mellan att omplacera mig eller låta mig flytta hem. Och dagen jag skulle flytta hem så sa pappan i familjen "om du bor kvar här får du en moppe". Det gick jag inte på, min familj är mycket mer värd än en moppe. När mamma fick höra om erbjudandet blev hon rasande. Allt slutade väl och det blev en tripp upp till socialkontoret för både mamma och mig och berätta om dom 8 månaderna jag bodde där.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-26 02:52
    Min familj var aldrig det stora problemet för min placering. Det var jag som inte fungerade och det var jag som stod på mina bara knän och bad om att få komma iväg.

• Svar på tråden Familjehemsplacerad
  • Anonym

Ska även tillägga att jag många gånger grät hysteriskt i mammas famn för att jag inte ville tillbaka. 
    Dom skällde på mig för att jag under en perm hade träffat 2 tjejkompisar som var mina vänner sen barnsben och inte ett av problemen.

När jag kom hem gick jag nästan ner alla kilon jag hade gått upp på en gång och en dag frågade jag mamma om jag fick ta en macka. Hon såg frågande ut och sa att det var något självklart.
    Undrar ofta hur det är med barnen där borta. Den autistiska pojken fick sitta vid tv-spel hela dagarna och dom struntade i att utveckla honom. När jag var ensam med honom så gick det att prata med honom och han hjälpte mig så jag blev alldeles förvånad. Tyvärr var det en engångshändelse då vi nästan var helt ensamma där just då, när det annars brukade vara fullt med folk (kompisar till övriga familjen)

Kan tillägga att jag blev sexuellt utnyttjad där också. Pappan i familjen sa en gång att "jag går inte förrän jag har fått en kram". Jag TVÄRVÄGRA och så var det en boende där som försökte ha sex med mig. Jag var ju bara 14 och ville inte. Så blev det inte heller. 

Men HAHA, jag kan numera slå det i fejset på alla er som trodde jag var misslyckad och dum i huvudet att jag faktiskt lyckades på MVG på ett vårdämne i skolan och snart är färdigutbildad undersköterska!!! Kommer aldrig förlåta den där familjen!

• Anonym (familjemorsan)

Jag är verkligen ledsen för din skull. Det du har varit med om skall du verkligen berätta för någon på soc som du har kanske har lite förtroende kvar för. De är skyldiga att följa upp detta. 
    Jag jobbar som familjehem och jag försöker läsa dessa sidor för att lära mig att se saken från båda sidor.
    Jag brukar påpeka för våran kille att hans socialsekreterare är till för honom och där skall han kunna säga vad som helst. Tycker han inte att han har det bra hos oss vill jag ha reda på det så att vi kan jobba tillsammans för att han skall må bra.  Antingen att vi pratar om hur vi kan få det bättre tillsammans eller hur vi kan hjälpa honom att komma till en familj där han trivs.
    Jag önskar och hoppas av hela mitt hjärta att vi inte skall upplevas som hemska fosterföräldrar och jag önskar dig lycka till i livet. Använd din erfarenhet till att hjälpa andra.

• Anonym

En fostermamma som dig bör alla placerade människor ha. Att bara visa det du gör skulle kunna göra en stor skillnad på många där ute!!! Kram! Du är verkligen en sådan fostermamma jag hade behövt. Hjärta

• Anonym

Jag känner för dig otroligt myccket jag blev först jourhems placerad i en fmailj som bara brydde sig om engarna när deras dotter flyttade hem då blev jag utslängd på en soffe med deras hund. Mitt svar å deras skit var att jag rökte å hemma hos dom, drack o levde rövare dom brydde sig inte om mig jag brydde mig absolut inte om dom. Jag fick ett påskägg o sa inte tack som dom ville o fick skit för det jag var inte värd något,at jag bodde där skulle innebära skyddat boende fån mina föräldrar det funkade så där min pappa ringde dit o mannen i huset träffade honom o pratade. Tackar dock soc för telefon samtalet för dom lämnade ut nummret.

Sen hamnade jag hos en underbar fosterfamilj mamman o barnen är fortfarande en del av mitt liv trots att det är över 10 år sen jag flyttade därifrån vi kallar fortfarande varandra för syskon detta är vad jag hoppas du ska finna,

Jag hoppas du har någon som kan hjäla dig försök ta kontakt med någon annan på ett annat social kontor i värsta fall eller rym tills dom tvingas att flytta på dig.

Jag hoppas allt löser sig för dig.{#emotions_dlg.flower} 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-22 23:49:48 följande:
    Jag känner för dig otroligt myccket jag blev först jourhems placerad i en fmailj som bara brydde sig om engarna när deras dotter flyttade hem då blev jag utslängd på en soffe med deras hund. Mitt svar å deras skit var att jag rökte å hemma hos dom, drack o levde rövare dom brydde sig inte om mig jag brydde mig absolut inte om dom. Jag fick ett påskägg o sa inte tack som dom ville o fick skit för det jag var inte värd något,at jag bodde där skulle innebära skyddat boende fån mina föräldrar det funkade så där min pappa ringde dit o mannen i huset träffade honom o pratade. Tackar dock soc för telefon samtalet för dom lämnade ut nummret.

Sen hamnade jag hos en underbar fosterfamilj mamman o barnen är fortfarande en del av mitt liv trots att det är över 10 år sen jag flyttade därifrån vi kallar fortfarande varandra för syskon detta är vad jag hoppas du ska finna,

Jag hoppas du har någon som kan hjäla dig försök ta kontakt med någon annan på ett annat social kontor i värsta fall eller rym tills dom tvingas att flytta på dig.

Jag hoppas allt löser sig för dig.{#emotions_dlg.flower} 
    Tack för ditt inlägg. Vad skönt att du fick komma till en underbar familj tillslut Hjärta Detta var 8 månader under min tidiga tonårstid men som fortfarande sitter kvar. Ska till ett ställe imorgon som jag har besökt även med dom så det känns motigt. I vilket fall som helst bor jag hemma nu och har det bara bra Glad Men minnena lever kvar.. Smärtan jag kände då lever kvar..
  • Anonym (Placerad)

Jag tänker inte skriva ner min berättelse när jag placerad, den håller jag för mig själv. Men soc sa "Här är du säker och trygg" det var de minsta jag var....

Såg någon skrev längre upp att du bör prata med någon soc-sek... det försökte jag med, men då ringde soc-sek till HVB-hemmet och frågade om mina uppgifter stämde. Tror ni att fosterföräldrarna erkände? Neeej... utan jag fick ta all skit, vad de nu innebar.

Idag studerar jag själv till socionom... att lyssna på barnen/ungdomarna är en viktig del i arbetet. Jag tycker det är trist att du gått igenom detta, men att samhällets insatser är lyckade i alla fall stämmar dessvärre inte.

Ta hand om dig!! Du är inte ensam!!!

• majnis88

Klart att man ska ringa socialen när det blir så där dumt, jag är själv familjehemsplacerad.
    Och vi har sammanlagt varit mellan 5-10 barn för vi hade två stycken som kom på helgerna ibland...
    Jag kan inte påstå att den var lycklig som alla andra sagor slutar, utan kämpigt och rättvist.
    Blev själv som barn utnyttjad av en pojke som också bodde i familjen men han visste inte bättre.
    Så varken någons fel.
    Det  första barnet som kom,  (så kallad favoritbarnet,) hon har typ fått i princip allt hon pekat på.
    Ja vi andra barn har också varit lite bortskämda mer eller mindre.
    Så ibland har man varit riktigt avundsjuk på henne och jag är det  ibland fortfarande för nu har hon hus, bra jobb och barn. Och fått tillgång till bostadsrätt och föräldrarna har hjälpt henne med allt typ.
    Medan jag och mina andra syskon har egentligen haft det väldigt kämpigt än vad hon har haft...
    Men jag antar att hon har också haft det kämpigt för hon blev avundsjuk då jag och min bror kom och föräldrarna gav oss uppmärksamhet och saker. Ja du ska ju inte hålla på och jämföra men hon har i stort sett behövt typ peka på saker så har hon fått. Kanske berott på att hon inte vågade vara trotsig och uppkäftig som vi andra syskon testade med. Ja vad vet jag...

• Anonym

En normal person varken ska eller behöver mellanmål. Du ser ju själv att när du åt "mellanmål" så gick du upp i vikt...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-12 20:33:01 följande:
    En normal person varken ska eller behöver mellanmål. Du ser ju själv att när du åt "mellanmål" så gick du upp i vikt...

Jag äter alltid 5 mål om dagen. Och NEJ, jag gick inte upp av att äta mellanmål. Jag gick upp av att jag åt onyttiga saker i och med att jag inte åt kontinuerligt.
    När jag kom hem började jag äta kontinuerligt och nyttigare och jag åt minst 4 mål om dagen. Jag gick ner mellan 10-15 kg på det.

Du skulle nog behöva gå till en dietist. Nu är jag 19 år och tränar ganska mycket, i och med det har jag många vänner som tränar. INGEN av dom äter inte minst 5 gånger per dag. Jag har förövrigt haft en ätstörning så jag fick gå till en dietist och där fick jag höra att man ska äta "frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag".

Så säg inte till mig hur en "normal" person ska äta.      
  • SallyBlixten
    Anonym skrev 2012-11-12 20:33:01 följande:
    Utan att vara expert så tror jag att man allmänt rekommenderar mellanmål, även för vuxna. Jag har sett många rekommendationer om fem måltider/dag, dvs frukost, lunch, middag samt mellanmål. 

Vi äter mellanmål och mina barn 21, 19 och 6 år är alla normalviktiga. Därtill kommer att humöret blir jämnare och det är trevligt att ta en liten matpaus tillsammans.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
Svar på tråden Familjehemsplacerad