• Majsan70

Vi har blivit med häst! =)

I mitten av juli månad kommer vårt lilla Gotlandsruss hit från Danmark. Stallplats är fixad och en lycklig dotter går nu i väntans tider o värker o längtar.

Massor av saker skall nu införskaffas.
    Vi tänkte ta en tur till Gekås o se vad vi kan hitta till bra pris där, men sadel kommer vi köpa begagnat. Jag har fått tips om blocket och hästnet, men vart kan man mer kika efter sadel? Nån som vet? =)

• Svar på tråden Vi har blivit med häst! =)
  • Majsan70
    alifewithoutme skrev 2012-05-29 17:24:33 följande:
    F.ö skulle jag sikta in på att ha en extra sadelgjord, samt extra tyglar hemma ifall något skulle ske.
    Även olika typer av grimmor, lädergrimma samt vanlig nylongrimma. 
    Ja sånt är en självklarhet.
  • slutatsnusa
    alifewithoutme skrev 2012-05-29 17:22:43 följande:
    Hästen går inte bara i bra form för det är en halsförlängare på. Man måste ju arbeta lite med hästen så formen kommer på naturlig väg..
    instämmer helt
    tycker att alla typer av inspänningar är ett otyg och anser att man behöver ta hjälp av duktigt folk för att det ska bli rätt om man nu måste använda sig av sånt.
    men det är vad jag tycker
  • Majsan70
    alifewithoutme skrev 2012-05-29 17:22:43 följande:
    Hästen går inte bara i bra form för det är en halsförlängare på. Man måste ju arbeta lite med hästen så formen kommer på naturlig väg..
    Eftersom min dotter inte ridit så länge så är det en bra hjälp för både henne o hästen att inbland träna med en halsförlängare.
  • alifewithoutme
    Majsan70 skrev 2012-05-31 11:35:23 följande:
    Eftersom min dotter inte ridit så länge så är det en bra hjälp för både henne o hästen att inbland träna med en halsförlängare.
    Jag tror dessvärre inte dottern kommer bli "bättre" på att få hästen i form av en inspänningstygel. Det är övning som gäller, tyvärr.

Hästen går inte i form bara för den går på tygeln, har hästen ett korrekt arbetande med bakdelen och blir avslappnad så kommer huvudet per automatik hamna med huvudet där den ska vara. Och där hamnar man utan hjälpmedel.

Det är i princip lika dåligt för en häst att vara inspänd samt att inte gå på tygeln.  
  • Sunshine808
    Majsan70 skrev 2012-05-31 11:35:23 följande:
    Du säger det själv, din dotter har inte ridit så länge och du har varit borta i  år. Nybörjare bör inte använda sådana verktyg.
  • kudden12

inspänningstyglar är med på inköpslistan,men inte ett regntäcke..jag har haft häst i 5 år,och aldrig satt på min häst nåt sånt otyg.kan man inte rida tryggt utan.är det för tidigt att köpa häst.åk ock titta på en nybörjargrupp på ridskolan,så får du se om dom sitter med inspänningstyglar..det börjar man använda när man KAN rida hästarna i rätt form,bara för att ha ett understöd..

tråkig inställning.. 

• alifewithoutme
    kudden12 skrev 2012-05-31 13:54:46 följande:

inspänningstyglar är med på inköpslistan,men inte ett regntäcke..jag har haft häst i 5 år,och aldrig satt på min häst nåt sånt otyg.kan man inte rida tryggt utan.är det för tidigt att köpa häst.åk ock titta på en nybörjargrupp på ridskolan,så får du se om dom sitter med inspänningstyglar..det börjar man använda när man KAN rida hästarna i rätt form,bara för att ha ett understöd..

tråkig inställning.. 

Precis! Nu förespråkar jag förvisso inte hjälptyglar alls, måste man rida med skarpa bett (även om ts nu inte ha sådant, ingen aning) och massa hjälptyglar så får man allt lov att hoppa ner från hästen och göra om. göra rätt. Martingal okej, men hjälptyglar som i sin tur spänner in hästen utan nytta - nej. 
  • Pallas
    alifewithoutme skrev 2012-05-31 16:14:19 följande:
    Precis! Nu förespråkar jag förvisso inte hjälptyglar alls, måste man rida med skarpa bett (även om ts nu inte ha sådant, ingen aning) och massa hjälptyglar så får man allt lov att hoppa ner från hästen och göra om. göra rätt. Martingal okej, men hjälptyglar som i sin tur spänner in hästen utan nytta - nej. 
    Äh, men fan vad trista ni är i Majsans glädjetråd över hästen! 

Själv rider jag på ett bett som anses vara jätteskarpt, men jag behöver knappt ta i det och hästen trivs därmed. Stoppar jag in ett "snällt" tränsbett går hon inte att styra eller stanna öht, tom vikt, sits och skänklar blir hon döv för, eftersom hon vantrivs med alla tränsbett jag provat.  Har även visat henne vägen framåt nedåt med halsförlängare, för att hon är tränad hela sitt liv för att göra något annat än det hon gör nu och är helt fel ute, både muskulärt och mentalt.

Så länge man inte är orättvis mot hästen tycker jag att man kan göra nästan vad som helst. 
  • Sunshine808
    Pallas skrev 2012-05-31 18:27:51 följande:
    Äh, men fan vad trista ni är i Majsans glädjetråd över hästen! 

Själv rider jag på ett bett som anses vara jätteskarpt, men jag behöver knappt ta i det och hästen trivs därmed. Stoppar jag in ett "snällt" tränsbett går hon inte att styra eller stanna öht, tom vikt, sits och skänklar blir hon döv för, eftersom hon vantrivs med alla tränsbett jag provat.  Har även visat henne vägen framåt nedåt med halsförlängare, för att hon är tränad hela sitt liv för att göra något annat än det hon gör nu och är helt fel ute, både muskulärt och mentalt.

Så länge man inte är orättvis mot hästen tycker jag att man kan göra nästan vad som helst. 
    De har inte ridit så mycket, det är en annan sak om någon kan använda hjälptyglarna, någon som har ridit mer
  • Pallas

Skippar hjälptygelsnacket, jag tycker inte det hör hemma här,och går istället på ett tips som jag själv tycker är ovärderligt på sommaren: tar plaster.

Det är en sprayburk med en tjärlösning, som man kan spreja på småsår. Den låter såret andas och läka och är lite uttorkande om man har ett infekterat sår, utan att flugorna är där och äter upp sårskorpan och förhindrar läkning. En burk räcker ungefär ett år för mig, så det är drygt. När jag hade unghäst utan självbevarelsedrift var den guld värd!

• slutatsnusa
    Pallas skrev 2012-05-31 20:18:57 följande:
    Skippar hjälptygelsnacket, jag tycker inte det hör hemma här,och går istället på ett tips som jag själv tycker är ovärderligt på sommaren: tar plaster.

Det är en sprayburk med en tjärlösning, som man kan spreja på småsår. Den låter såret andas och läka och är lite uttorkande om man har ett infekterat sår, utan att flugorna är där och äter upp sårskorpan och förhindrar läkning. En burk räcker ungefär ett år för mig, så det är drygt. När jag hade unghäst utan självbevarelsedrift var den guld värd!
    helt rätt PallasSkål
    reclaim Majsans glädjetråd!
    och jag håller med om att tar plaster är superbt
  • Pallas

Tänkte ta en liten aha-upplevelse jag haft med sadel å det senaste, när jag letat en dressyrsadel till min grova tant,

Jag åkte till en sadelutprovare och provade massa sadlar. Jag köpte en som  låg bra, en ny sadel för 10 000 kr. Efter tio ridpass blev hästen fruktansvärt stel, trippig, ofräsch i steget och ovillig. Hon fick lite vila, eftersom vi trodde det kunde vara träningsvärk, men hon blev inte bättre, så vi åkte till klinik för hältutredning. Där framkom att hon inte hade några fel i benen, men hon var halt inner fram i båda varven vid ridning. Vi provade en annan sadel och problemen försvann...

Jag sålde tillbaks sadeln och tog ut en annan sadelprovare och köpte en begagnad sadel av henne. I förrgår red jag ett pass på banan och  tyckte att hästen gick knackigt. Jag satt av och kollade, och det visade sig att jag lagt sadeln 3 cm för långt fram. Sadlade om och hästen blev en helt annan i steget och villigheten. Så stor skillnad kan det alltså vara på hur utrustningen ligger! Det är något jag aldrig behövt tänka på så här ingående innan, eftersom det inte märkts så tydligt på någon annan häst jag haft/ridit.

• Majsan70

Tack för alla härliga synpunkter.  Hästen har nu varit hos oss i Sverige i precis en vecka och allt går toppenbra. Det är en oerhört pigg häst med mycket motor och mycket vilja.

2 ggr har dottern hunnit åka i backen för tillfället. Ena gången drog hon av henne genom att köra huvvet i marken vid ett obevakat tillfälle o andra gången vart hon rädd när en travare drog förbi när vi vek av från slingan in i skogen. Då valde maken en dålig väg samtidigt o hon tog ett jätteskutt o dottern for av. Men bara upp igen o se glad ut.

Det där med Plaster skall jag kolla upp. Annars använder jag  mig av Aloevera Veterinary, och gelly samt en speciell aloetvål.
    Tyvärr lider lilla hästen av exem i svansen o manen under sommartid o har innan den kom till oss kliat sönder sin svansrot ganska mycket.
    Vi smörjer behandlar nu med aloeveran för att se om det skall släppa. Annars får veterinären fixa detta vid besiktningen.

PALLAS: Va skönt att du fick klarhet i vad det var som bekumrade din häst! =)

• Hellhound

Pallas!! Vad är det för bett du använder? Mitt sto avskyr vanliga tränsbett och går och sliter och drar konstant just nu. Tipsa gärna

• Gaytjej

Kul med häst i familjen! Min första ponny var ett gotlandsruss, en riktig kalaspingla :)

Hur har det när det gällde sadel? Har ni hittat någon som ligger bra?

Annars tycker jag att det bästa är att ta hem ett gäng begagnade sadlar från en hästaffär (vet ju inte var du bor, men i mina krokar finns det några som även har begagnat) och sedan prova hemma i lugn och ro.  Det är inte så svårt att själv lära sig hur vid och svängd en bom ska vara osv för att sadeln passa (eller inte passa) ens häst, sen är det förstås aldrig fel att ändå ta hjälp av en sadelutprovare.

Nya sadlar tycker jag är svårare att prova ut en gamla, och man kan få mkt mer sadel för pengarna om man köper begagnat.

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Majsan70
    Gaytjej skrev 2012-07-30 15:15:05 följande:
    Kul med häst i familjen! Min första ponny var ett gotlandsruss, en riktig kalaspingla :)

Hur har det när det gällde sadel? Har ni hittat någon som ligger bra?

Annars tycker jag att det bästa är att ta hem ett gäng begagnade sadlar från en hästaffär (vet ju inte var du bor, men i mina krokar finns det några som även har begagnat) och sedan prova hemma i lugn och ro.  Det är inte så svårt att själv lära sig hur vid och svängd en bom ska vara osv för att sadeln passa (eller inte passa) ens häst, sen är det förstås aldrig fel att ändå ta hjälp av en sadelutprovare.

Nya sadlar tycker jag är svårare att prova ut en gamla, och man kan få mkt mer sadel för pengarna om man köper begagnat.
    Ja det är jätteroligt att ha fått hem henne äntigen! I dag har hon fått hovarna verkade. tyvärr är dte nåt vajsing nånstans på vänstersida för hon är stel i bakpartiet där o lite hög på vänster sida av korset. Skall dock fixa lite "hokuspokus" o  se om det inte blir bättre.
    Sadel har vi inte fixat nån ännu.  Jag har fått tips om ett par ställen samt en professionell sadelutprovare. Jag tänker oxå begagnat om det är möjligt för nya sadlar är så bedrövliga i början. Vi tänkte oss en trip till Tre hästar i Kungälv o dit kan man även ta med hästen för utprovning om vi finner det svårt.
  • Pallas
    Hellhound skrev 2012-07-30 13:52:21 följande:
    Pallas!! Vad är det för bett du använder? Mitt sto avskyr vanliga tränsbett och går och sliter och drar konstant just nu. Tipsa gärna
    Nu rider jag på ett Kimblewick: 

och ett stångbett med längre, fasta skänklar och högre tungfrihet:
    Escuela alta 

Jag använder betten till olika saker och det undre bettet kombineras med kaspon vid behov, eftersom det inte går att ta ledande tygeltag på ett sådant stångbett. Det funkar däremot med Kimblewicket. 

Och så varvar jag med bettlöst. 
Svar på tråden Vi har blivit med häst! =)