• Pratt

Semestertips för ensam mamma och dotter 3 år

Semestern närmar sig snabbt och jag är lite nervös för hur vår semester kommer att bli.
    I år är första sommaren efter seperationen och jag ska spendera två veckor med min dotter som är 3 år.
    Jag skulle vara tacksam för några tips på saker att hitta på eller ställen att åka till när man är själv med ett barn. Jag vill inte vara beroende av andra för att jag och min dotter ska kunna ha kul.

Vi bor i södra Sverige. Utanför Malmö.    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-28 16:39
    Tack för alla tips.
    Bil har vi.
    Budgeten är väl "OK". Men en vecka i utlandet blir det inte i år.
    Men en övernattning eller två är okej.

Min tanke var tips på "barnvänliga" och "lätta" resmål för en ensam förälder.
    Ibland står det bara stilla när man funderar men nu verkar det som det blir en rolig och aktiv semester. Tack :)
  • Svar på tråden Semestertips för ensam mamma och dotter 3 år
  • EllenH

Du får nog berätta lite mer, tänkte du dagsutflykter hemifrån, vad har du för budget, har du tillgång till bil?

• Persimon

Ja berätta lite mer främst om din budget. Bil eller inte spelar ingen större roll för man kan ta tåget , åka bussresor eller flyga till de flesta ställen.

• Regnig måndag

Vad är budget? Har du bil eller annan utrustning?

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • silavs

En treåring kräver inte mkt för att ha trevligt;)
    Man behöver med andra ord inte slänga ut för mkt pengar.
    Dagsutflykter räcker.åka till stranden,marknad,tivoli.
    Sen om det finns någon billig stuga,vandrarhem vid kusten så kan det ju vara skönt(mest för dej för att komma iväg)
    Beror som sagt på ekonomin

• vanligmamma75

Runt Malmö finns många utflykter.

Busfabriken eller Andys lekland finns i Malmö.
    Tropikariet i Helsingborg.
    Äventyrsbad finns bland annat i Malmö, Landskrona, Eslöv och Hörby.
    Man kan åka till bokskogen, skrylle, rövarkulan eller Skäralid om man vill ha en fin picknicktur.
    Sen finns ju fina stränder i Ystad och Lomma bara för att nämna några.
    Du kan skaffa Jojo kort och ha en tåg-buss semester.
    Upptäck kul saker i en annan stad.
    Leta efter nya lekplatser.
    På tal om lekplatser så finns sagolekplatsen vid stadsbiblioteket i Malmö.
    Folkets park i Malmö.
    Sommarmarknader.
    Gå på loppis.
    Skånes djurpark eller Ystads djurpark.
    Cykel utflykt med picknick på lekplats eller till närmaste glasställe.
    Tykarps grottor har öppnat igen men ligger inte nära Malmö.

Lekoseum och BRIO butiken kommer du till med tåg, en timme från Malmö. Ligger precis vid stationen. Det finns även en jättefin lekplats några kvarter bort och åt andra hållet en restaurang som heter Borgen där det både är gott och barnvänligt.

Öresundrunt biljett - med en övernattning i Danmark. Bakken som ligger i klampenborg har gratis entré och bra priser på åkband. Man kan ta bussen (eller tåget) dit. Det finns även experimentarium eller akvariet som är kul för de små. Köpenhamn har tivoli och zoo samt en massa olika andra museer. De har legoaffären, en stor BR och i Disneyaffären där man kan bli välkomnad med namn på skärmen och ett fint kort om man är där för första gången.

Finns mycket att göra för både stor och liten budget. Med och utan bil.

Följer gärna din tråd om du får fler förslag. Vi kommer åka med Jojo kortet i sommar. Hoppas ni får en bra sommar.

• Havsjungfrun

Astrid Lindgrens värld om din dotter gillar Pippi m.fl.

• evaoregon
    vanligmamma75 skrev 2012-05-28 07:49:38 följande:
    Runt Malmö finns många utflykter.

Busfabriken eller Andys lekland finns i Malmö.
    Tropikariet i Helsingborg.
    Äventyrsbad finns bland annat i Malmö, Landskrona, Eslöv och Hörby.
    Man kan åka till bokskogen, skrylle, rövarkulan eller Skäralid om man vill ha en fin picknicktur.
    Sen finns ju fina stränder i Ystad och Lomma bara för att nämna några.
    Du kan skaffa Jojo kort och ha en tåg-buss semester.
    Upptäck kul saker i en annan stad.
    Leta efter nya lekplatser.
    På tal om lekplatser så finns sagolekplatsen vid stadsbiblioteket i Malmö.
    Folkets park i Malmö.
    Sommarmarknader.
    Gå på loppis.
    Skånes djurpark eller Ystads djurpark.
    Cykel utflykt med picknick på lekplats eller till närmaste glasställe.
    Tykarps grottor har öppnat igen men ligger inte nära Malmö.

Lekoseum och BRIO butiken kommer du till med tåg, en timme från Malmö. Ligger precis vid stationen. Det finns även en jättefin lekplats några kvarter bort och åt andra hållet en restaurang som heter Borgen där det både är gott och barnvänligt.

Öresundrunt biljett - med en övernattning i Danmark. Bakken som ligger i klampenborg har gratis entré och bra priser på åkband. Man kan ta bussen (eller tåget) dit. Det finns även experimentarium eller akvariet som är kul för de små. Köpenhamn har tivoli och zoo samt en massa olika andra museer. De har legoaffären, en stor BR och i Disneyaffären där man kan bli välkomnad med namn på skärmen och ett fint kort om man är där för första gången.

Finns mycket att göra för både stor och liten budget. Med och utan bil.

Följer gärna din tråd om du får fler förslag. Vi kommer åka med Jojo kortet i sommar. Hoppas ni får en bra sommar.
    Många bra tips!  Glad Fredriksdal i Helsingborg verkar också kul.  www.fredriksdal.se/
  • mia maria

Åk o campa!
    Bo i stuga eller tält.
    På campingar vimlar det av andra barn, o oftast finns det lekplatser o minigolf o bad, o andra roliga saker för barnen.

Eller åk till någon djurpark, det funkar alltid med småbarn!

• fågelungarna

Ja, det var ju redan många bra tips här, men här kommer några till.

Vet inte om det sammanfaller med din semester, men Backafestivalen utanför Simrishamn är en riktig höjdare även för barn i den åldern. Och så tror jag Mossagårdsfestivalen (ligger kring Veberöd om jag inte minns helt fel) också är kul, men jag har själv inte varit där. Baobabfestivalen i Folkets Park i Malmö nu till helgen är nog också en upplevelse för en liten. Mandelmanns trädgård har barnvisningar vissa söndagar, kolla deras hemsida.

Svar på tråden Semestertips för ensam mamma och dotter 3 år