• isis bianco

Vi som fått lågt värde på PAPP-A.

Jag fick ett väldigt lågt värde på papp-a när jag gjorde mitt kubtest i lördags. Fick då veta att det inte enbart ökar risken för kromosomfel (fick risk 1:83) utan även att det kan innebära problem med moderkakan som kan leda till för tidig födsel, sena missfall, dödfödsel, låg födelsevikt, havandeskapsförgiftning och nåt mer jag inte minns just nu. Fler i samma situation? Behöver kanske en del stöttning! Själv väntar jag på remiss till KK.

• Svar på tråden Vi som fått lågt värde på PAPP-A.
  • blabarsmjolk

Jag fick risk 1:84 och hade lite lågt papp-a (sitter på jobbet och kommer inte ihåg siffran). Det var inget BM sa till mig men jag bad att få värdena och har kolla lite på nätet själv. Hur lågt var ditt papp-a? Hur var nackspalten? Min BM blev nästan lite irriterad när jag bad om värdena och sa att "man kan inte ta ut ett värde och titta på ensamt, utan allt ska vägas samman"....... Sen drog ju min ålder (30) ner också.....

• isis bianco

0,27 MoM ligger mitt värde på. Vilket är extremt lågt har jag fått lära mig nu. Det var som tur är aldrig nåt snack för min del att få ut siffrorna. Hon var även lite bekymrad, vilket såklart gör mig ännu mer orolig. Ska ringa till KKs ultraljudavdelning imorgon och boka tid snarast hos en av deras läkare. Det rekommenderade min barnmorska idag när jag ringde henne med gråten i halsen. Remiss är även skickad för fostervattensprov, men jag är faktiskt osäker på om det är nödvändigt. Vill därför träffa en läkare först som kan titta på min situation.

• blabarsmjolk

Ok, då var mitt lite högre förstås, 0,36. Fick du något referensintervall? Det jag hittade på nätet (kommer inte ihåg var) så "skulle" värde vara högre än 0,4 för att inte räknas som lågt.
    Sen ser jag att jag skrivit att min ålder är 30, ha ha ha, det var väl önsketänkande från min sida ;) Det ska stå 39 istället.... Nackspalten här var 1,9.
    (Med förra barnet fick vi 1:5 i risk för krom.förändringar men då var nackspalten 4 mm. Då hade inte kub kommit till mitt landsting så något blodprov togs aldrig. Då gjorde vi fvp.)
     Vi blev erbjudna fvp den här gången också men tackade nej eftersom jag från början bestämt mig att nackspalten var det viktigaste måttet (varför vet jag inte) och sen såg bebisen så pigg och normalstor ut. När vi väl tackat nej var det inte tal om något annat tex utökat rul eller liknande utan mest "tack och hejdå".  Det är så olika beroende på landsting vad man erbjuds för undersökningar, lite som ett lotteri...
    Hoppas du får tid snabbt och att du får hjälp, håller tummarna att allt ser bra ut trots det låga värdet.

• Barbalala

Jag gjorde KUB idag och fick en risk på 1/357. Allt såg jättebra ut, nackspalten var på 1,5 och näsbenet och magsäcken syndes tydligt. Det som drog ner siffrorna var PAPP-A som låg på 0,436 MoM. Jag fyller 38 år i sommar också så jag är ju inte jätteung. Det känns jättejobbigt, med mitt förra barn hade jag jättebra siffror. 1/7729 och en nackspalt på 1 mm.
    blabarsmjolk: Var har du läst/hört om att värdet ska vara högre än 0,4? Jag trodde att det var 0,5.

• isis bianco

Jag håller just nu i en artikel som säger att patologisk fynd är MoM under 0,5 men kan även minnas att jag både läst och hört även 0,4...

Hur som så dras ytterligare en gräns vid 0,3, där man under det värdet är på den första percentilen av mätvärde. Och först där vill man (i USA) sätta in extra åtgärder och undersökningar.
    Hur det är i Sverige vet jag inte.

• isis bianco

Har i flera artiklar nu också läst att ett lägre Papp-a indikerar oftare en pojke!

• blabarsmjolk

Barbalala: jag kommer inte ihåg, det var någon sida på engelska där det stod att värden under 0,4 räknades som "misstänkta" men iofs inte behövde betyda något alls.
    Martini bianco: fick du värdet 0,5 av bm/dr eller har du läst dig till det?  För iså fall är mitt värde sämre än vad jag trodde...... Hoppas att min BM kan svara på detta på torsdag. Hur har det gått idag? Har du fått några svar/någon tid?

• isis bianco

Inga svar här! Ringde kk ultraljud imorse och en barnmorska skulle ringa upp mig. Inte hört ett pip. Jag är en orolig själ sen innan då denna bebis kommit till via ivf. Jobbar heltid och har lång pendling. Just nu tär det enormt på mig.

• blabarsmjolk
    martini bianco skrev 2012-05-29 17:35:06 följande:
    Inga svar här! Ringde kk ultraljud imorse och en barnmorska skulle ringa upp mig. Inte hört ett pip. Jag är en orolig själ sen innan då denna bebis kommit till via ivf. Jobbar heltid och har lång pendling. Just nu tär det enormt på mig.

Åh, sånt är väl helt hopplöst :(  Hatar när dom sagt att "vi ringer" och sen hör man inget alls. Förstår att det tär på dig. Jag kommer såväl ihåg hur jag kände med förra barnet och väntan på fvp, både tiden innan fvp och sedan på svaret, det är inget roligt alls. Hoppas du får tag i dom snart, styrkekram så länge

Svar på tråden Vi som fått lågt värde på PAPP-A.