• Mini Léonie

Fostervattensprov DIREKT utan KUB före?!

Finns det någon där ute som gjort FVP utan att ha gjort KUB först och fått en förhöjd risk där?

• Svar på tråden Fostervattensprov DIREKT utan KUB före?!
  • Mini Léonie

För att jag vet flera som har fått låg risk och ändå har fostret haft avvikelser....

• Hoppfull84

aha! du menar om man fått låg risk på kub, men ändå gjort fvp?
    i frågan ser det ut som om du menar att man skulle göra fvp utan att ha gjort kub över huvudtaget.
    fattade fel bara

• kanelkatten

Jag gjorde FVP direkt. Försökte med MKP först, men det gick inte.

Jag visste redan innan att den uppskattade risksiffran från KUB inte skulle räcka för mig, och då slösar man inte samhällets resurser (eller min tid) för att göra KUB också.

Med hjälp av KUB hittar man främst foster med Downs... men det finns ju oerhört många fler avvikelser. Mitt foster visade sig ha triploidi, en kromosomavvikelse som inte är förenligt med liv. Det hade inte upptäckts med vanlig KUB, man hade möjligtvis sett att det inte var så stort som det borde vara.

Oavsett vilket eller vilka test man tar så är det viktigt att redan innan fundera igenom hur man ska hantera informationen man får. Mitt i sorgen över att mitt blivande barn inte var friskt var det en lättnad att redan innan ha resonerat igenom vilka alternativ som fanns och hur vi kände inför dessa när vi INTE var i chock.

• Mini Léonie

Kanelkatten:
    Tack för att du delar med dig och jag beklagar sorgen.

Vi resonerar precis så med att vi tycker det är onödigt med kub eftersom det inte kommer "lugna oss".

Kram till dig!!

Svar på tråden Fostervattensprov DIREKT utan KUB före?!