• Marielle89

Dags att byta från babyskydd till bilstol, men vilken bilstol ska man välja?!

Hej!
    Våran son blir 6 månader nu på söndag och det börjar snart bli dags att byta från babyskyddet till en bilstol!
    Men, vad ska man välja?!
    Det är ju en djungel och finns hur mycket som helst att välja på, så jag tänkte kolla om det finns någon här som har något tips eller råd om vad man bör respektive inte bör skaffa osv.!?

Skulle vara till stor hjälp! :)

• Svar på tråden Dags att byta från babyskydd till bilstol, men vilken bilstol ska man välja?!
  • Jess86

Denna har vi till sonen (fast i rött) och kommer kunna användas LÄNGE!

http://www.jollyroom.se/britax-multi-tech-emil-special-edition.html

Britax Multi-Tech II är nummer ett inom den nya generationens kombistol. Färg Emil - Special edition! Säljs endast i begränsad upplaga. Den kan användas både bakåt-och framåtvänd och ger den längsta användningstiden för ditt barn, till cirka 8 år. Detta är en flexibel stol som växer med Läs mer barnet och även används som stolsförhöjning med ryggstöd.
    - 5-punktsbälte med enkel justering. - Komfortabelt huvudstöd med extra skydd. - Sidokrocksskydd. - Integrerat stödben och bälteslås.
    - Enkel att installera överallt i bilen. - Förankringsremmar och låsarmar för bältet.

• Kampis

Stämmer in i diskussionen om att kombistolar ska inte användas framåtvända!

• Jess86
    Kampis skrev 2012-05-29 09:20:38 följande:
    Stämmer in i diskussionen om att kombistolar ska inte användas framåtvända!

Varför står det då i instruktionsboken till vår kombistol (länk ovan) kan användas framåtvänd?
  • Sisisisi
    Jess86 skrev 2012-05-29 09:18:27 följande:
    Denna har vi till sonen (fast i rött) och kommer kunna användas LÄNGE!

www.jollyroom.se/britax-multi-tech-emil-special-edition.html

Britax Multi-Tech II är nummer ett inom den nya generationens kombistol. Färg Emil - Special edition! Säljs endast i begränsad upplaga. Den kan användas både bakåt-och framåtvänd och ger den längsta användningstiden för ditt barn, till cirka 8 år. Detta är en flexibel stol som växer med Läs mer barnet och även används som stolsförhöjning med ryggstöd.

- 5-punktsbälte med enkel justering. - Komfortabelt huvudstöd med extra skydd. - Sidokrocksskydd. - Integrerat stödben och bälteslås.

- Enkel att installera överallt i bilen. - Förankringsremmar och låsarmar för bältet.

Jag har multitechen och den kan användas till ca 110 cm /4 år bakåtvänt. Framåtvänd skulle jag inte använda den! För det första är den astung, väger dubbelt så mycket som en bämtesstol. För det andra sitter mina barn bakåtvända tills de väger 25 kg och MT är bara godkänd till 25 kg... I bältesstol ska de ju sen sitta till 10-12 år och MT är alltaå inte.godkämd för det. Bättre och säkrare att köpa en rikig bältesstol direkt när barnet vuxit ur den bakåtvända stolen
  • Kampis

För att de KAN, men de bör inte. Barnet sitter mycket säkrare i bältesstol när den har vuxit ur den bakåtvända

• Jess86

Jag gissar att vi kommer få köpa en ny stol sen hur som helst kanske, vår 16 månaders är redan 85 cm lång Foten i munnen
    Men vi är nöjda med den vi har tills dess! 

• Sisisisi
    Jess86 skrev 2012-05-29 09:28:10 följande:
    Jag gissar att vi kommer få köpa en ny stol sen hur som helst kanske, vår 16 månaders är redan 85 cm lång Foten i munnen
    Men vi är nöjda med den vi har tills dess! 

Jag är oxå jättenöjd med vår multi-tech Men sonen har snart vuxit ur den på längden så då köper vi en britax twoway som är den största stolen så han kan åka bakåtvänd tills han är minst 5 år. När han blivit för tung eller lång för den så köper vi bältesstol. Många bilstolar blir det
  • Jess86
    Sisisisi skrev 2012-05-29 09:40:42 följande:

Jag är oxå jättenöjd med vår multi-tech Men sonen har snart vuxit ur den på längden så då köper vi en britax twoway som är den största stolen så han kan åka bakåtvänd tills han är minst 5 år. När han blivit för tung eller lång för den så köper vi bältesstol. Många bilstolar blir det
    Haha ja men vad gör väl det, det blir ju inte många hundralappar om man slår ut det på åren Tungan ute
  • Sisisisi
    Jess86 skrev 2012-05-29 09:42:24 följande:
    Haha ja men vad gör väl det, det blir ju inte många hundralappar om man slår ut det på åren Tungan ute

Nu blev jag nyfiken på att räkna ut hur mycket jag köpt bilstolar för... Just nu var det för drygt 14 000 kr till två barn! Och fler bilstolar kommer jag att köpa så det kommer att sluta på ca 20 000 kr, helt sjukt! Skulle inte ha räknat

Men om de använder bältesstolen tills de är 11 år så blir det ju bara 900 kr om året per barn, låter inte så farligt
  • Jess86
    Sisisisi skrev 2012-05-29 10:02:18 följande:

Nu blev jag nyfiken på att räkna ut hur mycket jag köpt bilstolar för... Just nu var det för drygt 14 000 kr till två barn! Och fler bilstolar kommer jag att köpa så det kommer att sluta på ca 20 000 kr, helt sjukt! Skulle inte ha räknat

Men om de använder bältesstolen tills de är 11 år så blir det ju bara 900 kr om året per barn, låter inte så farligt

It's for a good cause, sen kan man ju alltid sälja dom när man är klar med dom och då får man ju igen en hel del av det man lagt ut Cool
  • Marielle89
    Azi skrev 2012-05-28 21:08:06 följande:
    Åk till affären och prova de olika stolarna i bilen. Den bästa stolen för er är den som får plats i er bil och som just ert barn sitter bra i.
    Vi har Brio Zento och är nöjda.

Ja, det låter som en sund idé! :)

Många verkar nöjda med maxi cosi mobi och även Britax multi-tech. Ska kolla närmare på dem då vi åker ut för att uppdatera bilstol :)
    Jag har också hört att kombistolar helst inte skall användas framåt, utan att man skall ha bältesstolar till det! Det säkraste är ju ändå att barnen sitter bakåtvända, å då så länge det bara går!   
Svar på tråden Dags att byta från babyskydd till bilstol, men vilken bilstol ska man välja?!