• Weklund

Knäppa/konstiga saker ni tar med på resan? =D

Tänkte har ni nå konstiga saker som ni brukar ta med er på (utlands?)semestern?
    Jag brukar alltid ta med buntband /strippor / kattstrypare för att dra ihop sängarna som alltid varje natt brukar glida isär...
    Har ni nå knäppt som brukar åka med på resan? =)  

• Svar på tråden Knäppa/konstiga saker ni tar med på resan? =D
  • Zenobia

Vi brukar ha lite äta och fika grejer med oss, en tub mjukost alltid gott om man köper en brödbit. Sen är det resevattenkokare med pulverkaffe, te och mjölkpulver, ibland hårdbröd för det saknas ibland när man är borta.

• Zenobia
    Anne69 skrev 2012-05-30 12:47:30 följande:
    Ballonger! Med de kan de mest sura miner lättas upp!
    Smart, det ska jag tänka på att packa ner när vi åker utomlands i Augusti. Tjejen älskar ballonger och enkelt att plocka ner några
  • molnen

Brandvarnare en som ger utslag för rök (vi blev väkta av skrikande grannar en gång när det brann på ett hotell i Turkiet ,de var snabbare än våran brandvarnare )

• Rigor

Nån som har fler bra tips, fast för bilsemester i Sverige???

• Nennen sthlm

Tvättmedel i liten påse. Räddade oss när vi var borta sist utomlands. Tvätta kläderna i handfatet, och torkar på några få timmar i solen på balkongen

• Dixie
    Nennen sthlm skrev 2012-07-16 19:07:40 följande:
    Tvättmedel i liten påse. Räddade oss när vi var borta sist utomlands. Tvätta kläderna i handfatet, och torkar på några få timmar i solen på balkongen
    ja - det brukar vi också ha med! och en liten flaska diskmedel till vällingflaskor mm
  • gugeligu

Varierar beroende på resa. Vi har släpat runt på (köpt här, inte i Svergie) två stekpannor, sylt och makaroner. Och 3 tvättlinor, 40 klädnypor... måste väl ses som konstigt?

Det vi haft med från Sverige var två jackor, en mössa och ett par raggsockor samt ett gäng strumpor... och jo de kom till användning även om vi inte trodde det när vi reste.

• emzemz

TS vad smart med buntband!! Det ska med på nästa utlandsresa! :)

Tar med mig nudlar, te, hårdmackor, kryddor och all möjlig vätskeersättning, Alvedon och liknande medicin som kan komma att behövas! Konservöppnare borde ju också vara en bra grej att plocka med sig :)

• Liten elak och intelligent

Nu kanske inte det platsar här. Men när jag var i Spanien med min dotter när hon var bebis så hade jag med mig en vitlökspress för att enkelt göra pureade smakportioner. Den orsakade att jag blev stoppad i tullen! För när de röntgade väskan så syntes den förstås. De ville titta på min väska igen och man såg hur de diskuterade och så fick jag frågan vad jag hade i väskan. De hade sett ett föremål som såg ut som att det hade en avtryckare. "It looks like a weapon". Jag förklarade men jag fick plocka ur hela väskan och de vände och vred på vitlökspressen. :D Men som svar på din fråga: vätskeersättning och febernedsättande!

• frifantasi

Kanske inte så konstigt, men bra, myggnät att hänga för om man öppnar fönstret på natten.

• BaPumba

Har blivit mer rutinerad med åren så numera tar jag med flera grejer för att underlätta och göra boendet trivsamt.

- Plastkrok som man hänger på dörren, det saknas ofta krokar för att kunna hänga upp jacka, handduk mm.

- Hopfällbar låda i tyg från Ikea (köps i set om 4 tror jag, tänkt att ha i byrån eller garderoben). Lägger mina underkläder och strumpor i så de slipper ligga löst.

- Glasburk, värmeljus och tändstickor. Mysigt att ha på balkongen, burken kan man slänga sen.

- Stora plastglas, sugrör, mortel och rörsocker så man kan blanda caprhinia och mosquito!

- Vattenkokare, pulverkaffe, nudlar.

• Rigor

Det i särklass bästa jag hade med mig var "drick-termosar" i stål, med sportdryckskork. Alltid kallt vatten på stranden, promenaden, bussen och ståendes brevid sängen. Ingen risk att några kryp slunkit ner som de kan göra i ett glas på natten.

Näst bäst var påsklämmorna. De man köper på Ica för ca 10 kr. På utlandsresan vill man gärna ha kex, chips mm mm men inte ha påsarna öppna. Stänges med klämman! Kan dessutom användas som klädnypa i nödfall. Man får sätta fast badkläderna i tex storlekslappen på tvättlinan.

Liten vass kniv att dela frukt och skära upp bröd med.

1 m svart och 1m vit sytråd plus nål, alltid går nåt sönder och då slipper man köpa dessa värdelösa små sykit för 25 spänn för att använda en ynka gång.

Resevattenkokare som många sagt, men ta oxå med Cappucino-pulver lyxa till det! Går dessutom att koka lite pasta i vid nödsituation och göra vattenbad för att värma köttfärssås som finns på burk.

• Rigor

Alco-gel för att sprita händerna! Häll över i liten plastflaska om du tar med i handbagaget, max 1 deciliters behållare för flytande vätska. Även om det bara är en skvätt kvar i en större flaska får man inte ta med den om den rymmer mer än 1 dl! Stränga bud!

Återigen; dricktermos. Ta med tom genom passkontrollen och fyll på med kallt vatten innan boarding. Nu måste man ofta köpa sitt vatten på planet och under en lång resa kan man behöva en del att dricka!

Svar på tråden Knäppa/konstiga saker ni tar med på resan? =D