• Makrame

Barnmat i USA.

Hej!

Vi reser snart till usa med vår 10-månaders kille. Har googlat runt lite angående barnmat men blir inte riktigt klok. Läste någonstans att de inte har fisk i barnmatssortimentet? Någon som vet om det stämmer? Hur är det annars med vegetarisk mat på burk? Kanske någon som varit där eller bor där som kan svara?

Hur mycket mat är rimligt att ta med sig egentligen? Ett par burkar räcker ju till flyget, plus lite fruktpuré. Sen tänkte jag köpa med 4-5 burkar att ha om det är så att vi inte handlar på en gång när vi landar. Ett paket gröt borde räcka ett tag också. Vi kommer att vara borta i fem veckor.

Alla tips om långresor med barn, mat etc mottages tacksamt! :)     

• Svar på tråden Barnmat i USA.
  • älskarlivet81

Vi var i  USA när vår dotter var 10-11 månader.. Kommer inte ihåg om de hade fisk i sortimentet, men tror där fanns något vegetariskt.

Vi var borta 3 veckor och hade nog 1-2 paket välling och 1-2 paket gröt har jag för  mig.. Hade sen väl med ca 10 burkar mat/frukt (om inte mer). Hade också med oss blöjor för hela vistelsen.. 

• Guld gossarnas Super Mamma

barnmat finns,men minns ej om de hade fisk...välling finns ej,gröt i olika sorter finns,blöjor är rätt billiga där,men inga Libero då
    Tänk på att man kanske inte får ta in barnmat mm in i landet,min vän åkte fast i Tullen och dom tog alla barnmats burkar...
    Äter barnet enbart gröt/ barnmats burkar,ingen mat alls av det n själva äter? Lättare så.  

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • älskarlivet81
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2012-05-29 20:57:27 följande:
    barnmat finns,men minns ej om de hade fisk...välling finns ej,gröt i olika sorter finns,blöjor är rätt billiga där,men inga Libero då
    Tänk på att man kanske inte får ta in barnmat mm in i landet,min vän åkte fast i Tullen och dom tog alla barnmats burkar...
    Äter barnet enbart gröt/ barnmats burkar,ingen mat alls av det n själva äter? Lättare så.  
    Konstigt att de tog alla burkarna. Vi hade inga problem med att ta in barnmaten..
    Sen använder vi bara Libero så därför vi tog med oss egna blöjor.. 
  • MatildaMin
    http://www.earthsbest.com/node/37

lite mer.. det här märket säljs både här och där. såg att det fanns vegetariska alt oxå. barngröten är rätt annorlunda mot den svenska så om den är en favorit kan det nog vara värt att ta med ett paket. 
  • Makrame

Tack för svar! Vår kille är ingen matälskare och det har tagit lång tid för oss att introducera mat, så han är inte intresserad av "vuxenmat".

Någon som vet om det finns burkmat med fisk?

• enmamma

Vet inte om det finns fiskburkar men.

För ett par år sedan  fanns det separata köttpureburkar, biff, kalv, skinka och någon fågel,
     fisk fanns inte.
    Matkedjan Wholefood har mer naturlig barnmat.
    Finns dessutom massvis med olika färdiga pastarätter på burk, tex mac and cheese ,
    som blev lillens favorit.
    Gröten innehåller ofta socker.

• evaoregon
    Makrame skrev 2012-05-29 20:51:00 följande:
    Vi reser snart till usa med vår 10-månaders kille. Har googlat runt lite angående barnmat men blir inte riktigt klok. Läste någonstans att de inte har fisk i barnmatssortimentet? Någon som vet om det stämmer? Hur är det annars med vegetarisk mat på burk? Kanske någon som varit där eller bor där som kan svara?

Fisk tror jag aldrig att jag har sett i barnmatssortimentet.  Det finns många vegetariska rätter (vi är vegetarianer hela familjen). 
  • Makrame

Tack Eva! Då får det bli en vegetarisk semester för lilleman. Blev mest orolig att det mest skulle finnas ost och makaroner typ. Inga fördomar här! ;)

• YokohamaNr2

Finns det fisk så är det nog tonfisk. I England tex finns endast tonfisk i tomatsås i barnmatsburk. Väldigt underligt faktiskt

• evaoregon
    YokohamaNr2 skrev 2012-05-30 11:29:21 följande:
    Finns det fisk så är det nog tonfisk. I England tex finns endast tonfisk i tomatsås i barnmatsburk. Väldigt underligt faktiskt
    Tonfisk har jag aldrig sett i barnmatsburkarna här i USA.
  • Hannaliten

Happy Baby har en rätt med lax i, Super Salmon heter den. Happy Baby säljs på bl a Target, Whole Foods och Kroger, så det borde finnas att hitta.

• Makrame

Nu när jag är här kan jag meddela att det är ett ganska klent sortiment. Det mesta är olika puréer var för sig. Kanske tanken är att man ska blanda dem själv...? Har vänner som kommer från Sverige nästa vecka så jag tänker be dem köpa med några favoriter hemifrån! :)

• musky

hmmm fiskbullar is the shit. 

godnatt - wherever you are. x Tungan ute 

• evaoregon
    Makrame skrev 2012-06-09 05:05:05 följande:
    Nu när jag är här kan jag meddela att det är ett ganska klent sortiment. Det mesta är olika puréer var för sig. Kanske tanken är att man ska blanda dem själv...? Har vänner som kommer från Sverige nästa vecka så jag tänker be dem köpa med några favoriter hemifrån! :)
    Barn börjar äta vanlig mat tidigare här i USA så det finns inte samma utbud av burkmat.  Det som finns är för riktigt små barn under året.  Jag tror inte att tanken är att man ska blanda maten själv.
Svar på tråden Barnmat i USA.