• camillas1985

Fler som har små barn som ni misstänker adhd/autism diagnos på?

Hej söker kontakt med andra föräldrar som misstänker adhd/autism diagnos på sitt barn.

Jag har två pojkar och den ena som är 3 år och 4 månader är vi säkra på har en diagnos. Han går på utredning på bup och vi hoppas att de ser samma saker som vi. Jag har misstänkt något sen han var lite mer än 1 år men fick i början bara höra att han var ett barn med mycket humör vilket jag väl kan förstå eftersom han var så liten men det är så himla skönt nu att bli tagen på allvar. Han har fått en plats på specialavdelningen på dagis och det är en väldig lättnad då vanlig avdelning skulle bli otroligt jobbig för honom.
    Hemma är det väl mer eller mindre ständigt kaos =). Utbrott avlöser bråk med lillebror som leder till mer bråk mellan oss som måste gå mellan. Han slåss även mycket och kastar grejer.

Hur är det hemma hos er?
    Har ni något tips på hur ni gör för att avleda bråk och hålla utbrotten borta?
    Vad gör att ni från början misstänker någon diagnos och har ni fått någon hjälp för det?

Isak 090201 William 100721 Flickan i magen 120710
  • Svar på tråden Fler som har små barn som ni misstänker adhd/autism diagnos på?
  • EruGoEller

Oj det var tidigt att börja utreda en 3-åring för ADHD och autism...men ju bra att ni sökt i tid! JU förr desto bättre så de inte växer upp och hamnar snett och får en diagnos i tonåren då de redan har missat en massa i skolan mm.

Lycka till! 

• camillas1985

Tack så mycket. Utredningen är väl inte inriktad på just de diagnoserna men det är de vi misstänker att han har och när vi pratar med bup om det så säger de inte emot så antar att de håller med. Sen får vi ju se vad de kommer fram till. Just nu har han fått diagnosen genomgripande störning i utveckligen utan vidare specifikation. Den fick han för att vi skulle kunna söka oss vidare till hab men där ville de att han skulle ha en mer grundläggande utredning av bup så vi blev nekade att komma dit. Därför går han nu och gör psykologisk utredning på bup. Tur att han tycker om att gå dit annars skulle det kännas jobbigt.

• Alvisen76

Jag har en 7 åring som vi utreder. Något som inte stämmer riktigt. Jag har inte velat se eller acceptera men börjat tänka tanken på kanske. Skolan som reagerade. Vi får se vad det visar. Egentligen har jag sett problematiken sedan hon var liten bebis, men inte velat se det. Vem vill inte ha det normala ?

• camillas1985

Vad är det som gör att skolan och du reagerar? Tycker det är jätte bra att ni söker hjälp så hon kan få rätt hjälp i skolan och hjälp med att förstå varför hon är annorlunda. Klart att man så hemskt gärna vill ha det normala men det är svårt eller här är det omöjligt .

• lilla my86

Hej Camilla 1985 :)

Gud va skönt att höra att någon mer misstänker autism adhd på sitt lilla barn.

Jag har en dotter på 3år som nu ska till bvc på fredag för att där få en remiss till barnpsykologen för utredning. Precis som du skriver så har jag anat detta redan tidigt.Men problemet är att man inte blir tagen på allvar när barnet är under skolåldern! Särskilt inte när man är ensamstående då de ofta tror att man som förälder tycker det är extra jobbigt för att man är själv.Men så är inte fallet.Men nu stöttas jag upp av både dagis personalen och dagispedagogen på fredag så jag hoppas att allt ska gå bra så jag får svaren jag söker. Folk som inte vet hur ett barn med dessa diagnoser är har inte en aning om hur det är o ska heller inte hålla på å skriva som jag har sett på andra trådar om detta ämne att barn inte kan ha diagnos så tidigt,eller att man använder diagnos för att skylla på sitt barns dåliga uppförande. Nu är det ju så att jaghar en flicka,vilket som gör det ännu svårare att få igenom en utredning om autism el adhd eftersom forskningen typ bara e gjord på pojkar. men jag har många ggr fått kommentarer när vi e o handlar o hon välter ner saker o "bråkar" i affären : - Jösses e det en flicka som e så "busig" !! Det känn väldigt skönt att ha startat igång processen med uppbackning. Man vill ju så gärna kunna hjälpa sitt barn på rätt sätt. Sså det är bara att kämpa på för att få dem att ta en på allvar.Utrdningarna o väntetiden är tydligen lång har jag hört men det är väl bara att ligga i :)

• cruz

Min sons autismutredning startade när han var 18 månader, så tre år är absolut inte för tidigt för en utredning.

Vi har använt oss av TBA-intensivträning och floortime  för att hjälpa sonens utveckling på traven. Visst är det enhel del konflikter och fixeringar fortfarande och det kommer nog alltid vara en del av autismen. Men allting går att förbättra. Mina favoritböcker när det gäller problembeteenden är dock Ross Greens Explosiva barn och Bo Heilskovs Problemskapande beteende. Dessa är inte särskilt TBA baserade men väldigt bra som komplement.

• lilla my86
    cruz skrev 2012-05-30 10:48:46 följande:
    Min sons autismutredning startade när han var 18 månader, så tre år är absolut inte för tidigt för en utredning.

Vi har använt oss av TBA-intensivträning och floortime  för att hjälpa sonens utveckling på traven. Visst är det enhel del konflikter och fixeringar fortfarande och det kommer nog alltid vara en del av autismen. Men allting går att förbättra. Mina favoritböcker när det gäller problembeteenden är dock Ross Greens Explosiva barn och Bo Heilskovs Problemskapande beteende. Dessa är inte särskilt TBA baserade men väldigt bra som komplement.

Hur lång tid o hur fungerar en autism utredning? jag är bara på första steget ska till bvc på fredag för att få en remiss till brnpsykologen. Tacksam för svar :)
  • camillas1985
    lilla my86 skrev 2012-05-30 10:26:41 följande:
    Hej Camilla 1985 :)

Gud va skönt att höra att någon mer misstänker autism adhd på sitt lilla barn.

Jag har en dotter på 3år som nu ska till bvc på fredag för att där få en remiss till barnpsykologen för utredning. Precis som du skriver så har jag anat detta redan tidigt.Men problemet är att man inte blir tagen på allvar när barnet är under skolåldern! Särskilt inte när man är ensamstående då de ofta tror att man som förälder tycker det är extra jobbigt för att man är själv.Men så är inte fallet.Men nu stöttas jag upp av både dagis personalen och dagispedagogen på fredag så jag hoppas att allt ska gå bra så jag får svaren jag söker. Folk som inte vet hur ett barn med dessa diagnoser är har inte en aning om hur det är o ska heller inte hålla på å skriva som jag har sett på andra trådar om detta ämne att barn inte kan ha diagnos så tidigt,eller att man använder diagnos för att skylla på sitt barns dåliga uppförande. Nu är det ju så att jaghar en flicka,vilket som gör det ännu svårare att få igenom en utredning om autism el adhd eftersom forskningen typ bara e gjord på pojkar. men jag har många ggr fått kommentarer när vi e o handlar o hon välter ner saker o "bråkar" i affären : - Jösses e det en flicka som e så "busig" !! Det känn väldigt skönt att ha startat igång processen med uppbackning. Man vill ju så gärna kunna hjälpa sitt barn på rätt sätt. Sså det är bara att kämpa på för att få dem att ta en på allvar.Utrdningarna o väntetiden är tydligen lång har jag hört men det är väl bara att ligga i :)
    Ja visst är det härligt med fler. Man blir så glad för man känner sig så ensam ibland även fast man vet att man inte är det. Har också förstått att det är svårare att bli tagen på allvar när det är flickor det gäller. Barnpsykologen tyckte inte jag att vi fick någon som helst hjälp från. Efter några månader skickade hon remiss till bup men tycker väl inte att vi fått så mycket hjälp därifrån heller. Känns inte som att någon har några bra tips på hur man ska avleda bråken och minska utbrotten. Har genom förskolans resursteam haft kontakt med en kvinna som kommer hit ibland och ger stöd och råd men även hon säger att hon kan inte göra nått mer. Jag vet vad som ska göras men det gäller bara att ligga steget före hela tiden och att alltid fullfölja och slutföra. Svårt tycker jag då jag har en till att ta hand om också. Lär inte bli lättare när det kommer bebis nu heller. Känner mig självisk ibland och har dåligt samvete för att jag valde att behålla barnet men vet samtidig att jag aldrig hade kunnat förlåta mig själv om jag hade gjort abort. Jag hade aldrig kunnat glömma. Nu får vi ta det som det kommer och göra det bästa av det.
    cruz skrev 2012-05-30 10:48:46 följande:

Vad är TBA och floortime? Något bup kan hjälpa en med eller vem/var hörde du om det först?
    Tack för boktipsen.
    Tror dock att sonen har mer adhd än autism men tror han har ett släng av det också.
  • camillas1985
    lilla my86 skrev 2012-05-30 11:39:40 följande:
    Hur lång tid o hur fungerar en autism utredning? jag är bara på första steget ska till bvc på fredag för att få en remiss till brnpsykologen. Tacksam för svar :)
    För oss har det varit  bvc - barnpsykolog - bup - skolans resursteam - nu utredning på bup - kontakt med soc.

Nu går han genom en psykologisk utvärdering där han gör olika tester för att se vilken nivå han ligger på. Han gjorde även ett sånt test hos barnpsykologen innan men tycker det är svårt med de där testerna för vissa saker visste jag att han kunde jätte bra men han var bara inte intresserad just då så då visade han inte det utan sprang runt och grejade med andra saker. Då fick han ju så klart jätte låga poäng på den saken. Nu är jag inte med i rummet när de gör testerna men vet att de hållit på med puzzel och att han ska visa vilken kub som är störst och såna saker. Nu är väl inte det här en ren och skär autism utredning utan en utredning för att se generellt vad han har för fel och OM de ser något fel. Jag är jätte rädd för att i slutändan ska säga att nej vi ser ingenting och kan inte göra nå mer för er för JAG VET att han har något fel.
  • Equal

Hejsan!

Jag har en son på 9½ år som har diagnoserna Autism och ADHD. Har även en tjej på 4½ som är under utredning, så vi får väl se vad som händer där.

Min tjej får man hålla koll på hela tiden, hittar på dumheter jämt om hon blir lämnad ensam, hon bråkar med syskonen och leker bara korta stunder med saker innan hon tappar intresset. Hon är högljudd, pratar o låter hela tiden och skrattar om man skäller på henne.
    Hon hamnar i bråk på dagis, kan inte sitta still vid maten eller i samlingen. Hon ska ha allt o kan inte dela med sig, är en otroligt social o öppen tjej, FÖR öppen o social.
    Hon är sprallig o oftast glad, men får titt som tätt otroliga utbrott som inte är av denna världen. Det går inte "nå" henne när hon får de. Hon växlar humör lika fort som en gris blinkar. SOver fortfarande inte hela nätter.

Ja som du ser är det en del, men vi får väl se vad de säger på BUP.

• lilla my86
    Equal skrev 2012-05-30 12:28:25 följande:
    Hejsan!

Jag har en son på 9½ år som har diagnoserna Autism och ADHD. Har även en tjej på 4½ som är under utredning, så vi får väl se vad som händer där.

Min tjej får man hålla koll på hela tiden, hittar på dumheter jämt om hon blir lämnad ensam, hon bråkar med syskonen och leker bara korta stunder med saker innan hon tappar intresset. Hon är högljudd, pratar o låter hela tiden och skrattar om man skäller på henne.
    Hon hamnar i bråk på dagis, kan inte sitta still vid maten eller i samlingen. Hon ska ha allt o kan inte dela med sig, är en otroligt social o öppen tjej, FÖR öppen o social.
    Hon är sprallig o oftast glad, men får titt som tätt otroliga utbrott som inte är av denna världen. Det går inte "nå" henne när hon får de. Hon växlar humör lika fort som en gris blinkar. SOver fortfarande inte hela nätter.

Ja som du ser är det en del, men vi får väl se vad de säger på BUP.
    Din flickas betende verkar väldigt likt min dotters beteende! hon slår sönder o vänder upponer på hela sitt rum när hon inte får sin vilja igenom el när hon inte får min uppmärksamhet hela tiden. Hon puttar undan barn som kommer för nära på dagis.har bitit barn och det sista hade hon bara gått fram till ett barn på dagis o nästan lyft upp barnet i håret så massa hår hade lossat:( de andra barnen hade blivit rädda.Men när man säger till min dotter så e det som att man inte når riktigt fram oftast så bara hon skrttar när man säger till på skarpen. jag går på familjebeh på källan heter det men trots att jag följer råden o ger henne massa masa extr uppmärksamhet o följer alla råd så hjälper det inte.Hon e en så himla go tjej o snabb i utvecklingen annars! men jusst det här hur man ska nå fram till henne så hon försstår att hon gör fel,och att lära henne att fungera/leka ihop med andra barn på dagis.ALLA saker är bara hennes på dagis och hon blir jättearg om nån ens går i närheten av dem grejjerna.Sedan har specpedagogen sagt att hon behöver mkt förberedelser innan aktiviteter. jag förbereder henne alltid flera grr innan vi ska gå nånstans.Sedan får hon stora utbrott så fort man ska bryta en aktivitet. Och jag tror att man själv som förälder känner sitt barn bäst,o att man märker om det e något som inte e riktigt "som det ska vara normalt" Min dotter hittar på "dumheter" jämt också. Jätteskönt att ha hittat ett forum med likasinnade...
  • Litet My

Sonen utreddes när han var 3 år, fick då Autismliknande tillstånd, hade svårt med samspelet med andra och var väldigt impulsiv, idag fyller han snart 7 år och har fått en lite mindre trolig adhd diagnos med men peppar peppar går det bättre och bättre, han går i vanlig förskoleklass med stöd, tidigare gick han i förskoleklass för barn med Npf men passade inte riktigt in där och blev rädd för de andras utåtagwrande betende. Dock märks det att han numera gör allt för att passa in och sköta sig och att han utvecklas hela tiden vilket känns skönt då det varit riktigt jobbigt innan

• ronn

Hejsan.
    Våran son har precis fått sin diagnos,autism.Han är tre år.
    Dom ställer autism diagnoser redan från två års ålder.

Det har varit 7 långa månader av utredning för oss,känns skönt  att han äntligen kommer att få hjälp.
    Det är först och främst talet som måste komma igång bättre,vilket vi verkligen hoppas att det kommer göra.

Jag är helt "färsk" på detta,skulle gärna vilja veta hur det kommer att gå till nu.Med träning mm.

Vi är remiterade till handikapcenter,vad händer där? Hur ofta går man dit?

Mvh Erika

• camillas1985
    ronn skrev 2012-05-30 22:10:53 följande:
    Hejsan.
    Våran son har precis fått sin diagnos,autism.Han är tre år.
    Dom ställer autism diagnoser redan från två års ålder.

Det har varit 7 långa månader av utredning för oss,känns skönt  att han äntligen kommer att få hjälp.
    Det är först och främst talet som måste komma igång bättre,vilket vi verkligen hoppas att det kommer göra.

Jag är helt "färsk" på detta,skulle gärna vilja veta hur det kommer att gå till nu.Med träning mm.

Vi är remiterade till handikapcenter,vad händer där? Hur ofta går man dit?

Mvh Erika
    Hej och grattis till diagnosen om man nu kan säga så men känns som att det är en väldigt bra grej för barnet när det händer så de kan få rätt hjälp.
    Här har talet också varit ett stort problem men så plötsligt för kanske 1,5-2 månader sen så bara började det komma ord och nu härmar han massor och har blivit en riktig papegoja =). Sen har han ju mycket ord som bara vi förstår också. Vi har använt mycket tecken och det har varit till stor hjälp i kommunikationen.
    Hur det är på hab skulle jag också vilja veta och vad barnet får för hjälp där. Vi har ju inte kommit så långt än tyvärr.

Alla som skriver här vad har ni fått för tips och råd om hur ni ska stoppa bråk och få vardagen att fundera? Har ni några hjälpmedel som ni fått?
  • ronn

En fråga.
    Är det vanligt att autistiska barn är hyperaktiva och "bråkiga",har läst om det i alla fall...
    Våran son är nästan alltid snäll,det är väldigt sällan han är "dum" mot oss eller andra,han slåss aldrig.
    Däremot så kan han bli jätte ledsen och frustrerad om han tappar en matbit på golvet när vi äter,den måste genast plockas upp.

Jag vet inte om jag gör rätt eller fel,men jag försöker att bryta hans frustration när han tappar på golvet eller om han inte får pusselbiten på plats på en gång.
    Försöker lugna honom och säga att det inte är någon fara...
    Men jag vet inte om det gör någon direkt nytta för hans utveckling...

Jag är mest orolig för att han aldrig kommer att börja tala :(
    Våran bvc "tant" är helt övertygad om att talet kommer komma igång,men jag vet inte vad jag ska tro.

Tack camillas1985,att få en diagnos är på nåt konstigt sätt en befrielse,säkert svårt för mammor och pappor med "normala" barn att förstå.
    Men nu vet vi ju att han kommer att få hjälp,fast våra hjärtan är krossade och fyllda med sorg :(

• kaffemamma

vår son med autism är väldigt följsam, snäll och glad. Hyperaktiv i perioder. För att komma igång och jobba med talet kan jag varmt rekommendera boken "More than words" som du kan låna på distans via forum funktionshiner (googla så kommer det upp, och googla bokens titel + hanen så kommer mer info upp). Otroligt praktiskt inriktad, man kan börja direkt. Och om ni inte bor alltför långt ifrån stockholm vill jag varmt rekommendera en föräldrakurs hos www.speciella.com: det ger också verktyg som ni kan använda på en gång, det är enkelt och trevligt att jobba med och kompletterar den hjälp ni förhoppningsvis får från habiliteringen. Om ni är nyfikna på mer medicinskt inriktade behandlingar, ofta betraktade som alternativa i Sverige, så kolla in www.behandlaautism.nu

• Alvisen76

Min dotter har ingen diagnos ännu. Sedan hon var liten har hon haft otroliga anfall av vrede. Det har inte gått att lugna henne. Man har fått vänta ut henne. Hon har skrikit och gråtit tills hon nästan kräkts. Det gör hon ännu vid 7 års ålder. När hon leker med vänner, imiterar hon deras beteende. Ser de en film skrattar vännen åt något kul, kort därefter gör dottern det med fast utan glädje, mer " hahahaha " typ. Lite fejkat sådär. Hon har en logik i bland som inte går att följa. När vi åkte buss nyligen fick jag inte sätta mig på sätet intill henne. Jag skulle stå och när jag stod vrålade hon " sitt ! " och när jag satt ned skulle jag med ens resa mig. Det fanns ingen logik över det. Hon skrek så högt i bussen att jag valde att stiga av med henne. Så skrek hon 7 år gammal hela vägen hem och en timma efter det. Innan hon lugnade sig. I efterhand visste hon inte varför det gick galet. I skolan går det inte bra för dottern. De reagerar och säger att det går illa. Att hon är otroligt intelligent. Hon kan läsa och skriva flytande och är duktig på matematik. Hon kan komma i håg otroliga saker, men vet inte att man säger hej om man möter en vän.

Det vi gjort hittills är att vi fyllt i femfemton forumlär och gett hennes levnadshistoria till psykologen. Hur lång tid tar en utredning allt som allt ?

Svar på tråden Fler som har små barn som ni misstänker adhd/autism diagnos på?