• Anne69

Har ni "skolat in" i förskoleklass?

I augusti är det das, äldsta ska börja förskoleklass. Hon är sååååå på! Men hon är liten, blyg försiktig och kommer direkt från ett jättelångt lov. Så jag funderar på om vi inte ska ta och "skola in" lite i början. Genom att någon förälder är med hela eller delar av dag de första tre-fyra dagarna.

Hur har ni gjort? Och vad råder ni oss? 

• Svar på tråden Har ni "skolat in" i förskoleklass?
  • Tuffen
    glassen skrev 2012-08-02 22:26:12 följande:
    Min son ska också börja förskoleklass i höst. Vi har fått info att man som förälder bara får vara med de första 30 min första dagen och sedan vill fröken ha barnen för sig själv.
    Men jag ska skola in sonen på fritids veckan innan och då vara med honom, så då har han ju lärt känna sina klasskompisar lite innan i alla fall.  
    Jag fattar inte att ni accepterar sådant. Vadå inte får vara med mer än första dagen? Jag är på skolan så länge mitt barn behöver mig, och det får skolan bara acceptera. Vad ska de göra? Kasta ut en förälder? Knappast! 
  • Kodia
    Tuffen skrev 2012-08-02 22:31:00 följande:
    Jag fattar inte att ni accepterar sådant. Vadå inte får vara med mer än första dagen? Jag är på skolan så länge mitt barn behöver mig, och det får skolan bara acceptera. Vad ska de göra? Kasta ut en förälder? Knappast! 

Deras erfarenhet är nog att det går bättre utan föräldrarna, och att barnen koncentrerar sig bättre, det blir lugnare, lättare att komma igång med rutinerna, osv. Om något barn absolut inte vill att föräldern går är det nog inga problem att göra ett undantag!
  • Kaxelsmamma

På vår skola sköts inskolningen av förskolepersonalen och personalen i barnskolan. Det har pågått under hela vårterminen.

• Gladskit

Vår skola har ingen planerad eller liksom uppstyrd inskolning. Däremot är man som förälder välkommen att vara med utifrån barnets behov de första veckorna.

Min son har upprop nästa vecka den 15;e men började på fritids i förra veckan eftersom semestern var över för vår del. Han är väldigt oblyg och framåt så jag tänkte att det skulle vara lagom att få börja vistas i lokalerna några veckor innan och det har gått jättebra.

• Pyl
    Tuffen skrev 2012-08-02 22:31:00 följande:

Du kanske ska ta och acceptera skolan istället?
  • Tuffen
    Pyl skrev 2012-08-08 03:20:41 följande:

Du kanske ska ta och acceptera skolan istället?
    Mitt barns väl är ändå viktigast. Behöver han mig är jag där. Det är en självklarhet. 
  • Mälaröbo

Vi har haft schemalagd inskolning till 6-års. Den har kunnat kortas ner om man sett att barnet funnit sig tillrätta snabbt.

• tuvamattis

Har precis skolat in dottern på fritids och det har gått bra trots att hon är blyg och försiktig. Idag på tredje dagen ville hon knappt pussa mig farväl - ska vara med på första skoldagen också sedan får hon klara sig själv men det kommer att gå bra

• Takid

Vi får inte vara med alls den första månaden. Sedan är vi välkomna att vara med så mycket vi vill... Under våren har både vi föräldrar och barnen träffat fröknarna och barnen har varit på skolan flera gånger och hälsat på och nya fröknarna har hälsat på på dagis. Men som sagt, vi får bara lämna barnen första dagen och sedan gå.

De ville också att vi i den mån det går inte börjar med fritids innan skolan börjar för att det är annan personal och andra grupper då. Men sonen är jättetaggad att börja om två veckor

• LeoNo4AleXo6

Sonen hade inskolning vid två tillfällen i maj på 6-års, ca två timmar varje gång.

När han börjar den 22:a är det upprop sen hemgång (eller fritids om man behöver) sen sätter det igång "på riktigt".

Det var samma sak för storebror och det gick kanon.  

Svar på tråden Har ni "skolat in" i förskoleklass?