• Anonym (kompis)

Han vill ha gemensam vårdnad, hon är orolig för bl.a föräldraledigheten.

Ber om ursäkt för JÄTTELÅNG trådstart, men jag ber er att läsa ALLT så det slipper bli tjafs i tråden. Off topic kommer inte tolereras.

Detta handlar om min kompis. JA, pappan är lika mycket förälder. Men allt är inte svart eller vitt. Här kommer lite bakgrundsfakta och argument:

-Exen/kompisarna träffas och råkar göra en bebis. De har inte skyddat sig på de 7 åren de har varit KK pga kvinnan fått veta vid ung ålder att hon är infertil. Bebisen är alltså ett litet mirakel. Hjärta
    -Mamman som är 27 år behåller självklart miraklet.
    -Pappan väljer att flytta närmare barnet. Han är dock inte särskilt glad åt detta... Men accepterar det. Föräldrarna är mycket goda vänner idag.
    -När bebisen föddes ville mamman ha ensam vårdnad. Pappan har nu (3 månader senare) ändrat sig och vill absolut ha gemensam.

-Kvinnan vill inte ha gemensam pga:

1. Hon förlorar hälften av dagarna, hennes dagar kommer ta slut innan bebisen får börja på dagis.
    Hon MÅSTE ta ut 7 dagar i veckan pga att hon får en slant från soc för att FP inte räcker till existensminimun.
    Mamman är nämligen egen företagare som jobbat upp till 18 timmar om dygnet, men detta spelar ju som ni vet ingen roll, utan FP beräknas på lönen. Mamman tog ut en minilön för att företaget skulle ha så mycket pengar som möjligt.
    (Det här är alltså INTE MAMMANS FEL!!! Hon HATAR att behöva be soc om de där 2 000 kronorna och ville inte, men hon gav med sig efter mitt tjat. Hon hade överlevt, men då hade hon inte haft ett öre till t.ex medicin till dottern om hon skulle bli sjuk.)

2. Mamman har dåliga erfarenheter av det här med gemensam vårdnad. Hennes systers pappa träffade en galen kvinna och de två jävlades i alla år med min kompis mamma, läs syster.
    T.ex så vägrade pappan skriva på adressändring så flickan fick inget inackorderingsbidrag= fick jobba asmycket och plugga samtidigt.
    Mammans ex/barnets pappa har träffat en kvinna nu som han ska gifta sig med, och hon verkar inte vara helt 100... Jättesvartsjuk på bebisen.

3. Mamman är orolig att pappan ska flytta tillbaka utomlands och då måste hon skicka en jäkla massa papper till honom som måste skrivas på.

Det jag/vi behöver hjälp med:
    Om pappan begär gemensam vårdnad, kommer han lätt att få det då? Är det rent av omöjligt för min vän att behålla ensam vårdnad?
    Både jag och min vän förstår absolut hur pappan tänker, men min vän vill såklart vara säker på att dottern kommer ha det bra.
    Min vän skulle aldrig flytta till andra sidan landet och ta barnet med sig, eller vaccinera utan pappans tillåtelse etc, hon vill samarbeta och respekterar pappan. Han är en bra kille.
    Men man kan inte lita på någon till 100%...

Någon som har erfarenheter? HJÄLP!            

• Svar på tråden Han vill ha gemensam vårdnad, hon är orolig för bl.a föräldraledigheten.
  • Anonym (kompis)
    Anonym skrev 2012-05-31 18:48:17 följande:
    Hon har alltså inte haft någon gymnasieutbildning och har drivit en restaurang utan vinst?

Vad din kompis vill är inte relevant. De ska få ett barn tillsammans och barnet har rätt till en lika bra kontakt med både mamma och pappa.

Hon kompletterade bara. Det gör många, jag med.

Restaurangen gick kanske inte med stor vinst, men den gick runt. Men hon var ensam och arbetade ibland 18 timmar om dygnet.

Jag håller med dig om det sista!!! 
  • Tow2Mater
    Anonym (kompis) skrev 2012-05-31 18:43:22 följande:
    Mamman hade en egen restaurang som hon gav ifrån sig strax innan hon blev gravid,
    Betyder det att hon inte sålde den, och inte fick några pengar alls för den...? ofta har man ju iallafall en viss investering i ett företag...
  • Anonym
    Anonym (kompis) skrev 2012-05-31 19:55:11 följande:

Restaurangen gick kanske inte med stor vinst, men den gick runt. Men hon var ensam och arbetade ibland 18 timmar om dygnet.

Var får man komplettera gymnasiebetyg nu för tiden? I Stockholm tog detta bort med den borgliga regeringen.

Självklart ska killen få del i vårdnaden och han har stora chanser att få det också. Om hennes dagar tar slut innan barnet kan börja på dagis har hon rätt till försörjningsstöd från socialtjänsten. Pappan kan ju ockås ta ut dagar  och vara föräldraledig. Eller så kan din kompis börja plugga på distans och fortsätta vara hemma med barnet och få studiestöd. Det finns många lösningar på det här problemet som inte involverar att ha ensam vårdnad.
  • Anonym
    Anonym (kompis) skrev 2012-05-31 19:55:11 följande:

Har den gått runt borde hon ha kunnat sälja den.

Varför tycker hon inte att barnet har samma rätt till sin pappa?
  • cloudberry79
    nevermind skrev 2012-05-31 21:54:34 följande:
    Off topic:

Här får man plugga upp betygen, även de man har G i.
    På en del ställen får man fortfarande konkurrenskomplettera, men från och med hösten -10 har de som konkurrenskompletterar en egen urvalsgrupp till högskolor och universitet, med betydligt färre platser än de som bara läst kurser en gång (och ev gjort prövning).
    Sur, grinig och på smällen.
  • JoBa

Skrämmande att se hur många kreativa förslag som dyker upp på hur man kan uppnå att kvinnan lurar barnet på kontakt med sin far och fadern på kontakt med sitt barn. Det är bedrövligt att se, rent ut sagt. Hur är människor funtade? Två vuxna människor som av egen fri vilja hoppar i säng med varann och avsiktligt eller oavsiktligt skapar ett nytt människoliv har banne mig ett gemensamt ansvar för det nya livet. Barnet är huvudpersonen här! Ingen annan. Absolut ingen annan. Om inte någon av de vuxna på sakliga grunder kan sägas vara olämplig som förälder har båda parter en skyldighet att säkerställa att barnet får kontakt och stöd i sin uppväxt av bägge.

Det är rent otäckt att läsa alla tips från (får man förmoda) mammor som "vet" hur man kan göra för att separera far och barn åt. Jag tolkar denna ström av råd som att detta är något som ofta förekommer och något som vissa individer till och med är stolta över.

Att man aldrig kan lita på någon ("någon" = pappan) till 100% är inget argument. Det är sakligt riktigt att man inte kan det, men det kan man inte i ett äktenskap heller. Eller hos läkaren. Eller hos skolpersonalen. Eller hos busschauffören. Eller... och så vidare. Faktum är att man inte ens kan lita på sig själv till 100%.

Enda giltiga skälet som finns för att hålla ett barn från en förälder är om det är till skada för barnet att ha kontakt. Inget annat.

• cloudberry79
    JoBa skrev 2012-06-01 14:25:03 följande:
    Skrämmande att se hur många kreativa förslag som dyker upp på hur man kan uppnå att kvinnan lurar barnet på kontakt med sin far och fadern på kontakt med sitt barn. Det är bedrövligt att se, rent ut sagt. Hur är människor funtade? Två vuxna människor som av egen fri vilja hoppar i säng med varann och avsiktligt eller oavsiktligt skapar ett nytt människoliv har banne mig ett gemensamt ansvar för det nya livet. Barnet är huvudpersonen här! Ingen annan. Absolut ingen annan. Om inte någon av de vuxna på sakliga grunder kan sägas vara olämplig som förälder har båda parter en skyldighet att säkerställa att barnet får kontakt och stöd i sin uppväxt av bägge.

Det är rent otäckt att läsa alla tips från (får man förmoda) mammor som "vet" hur man kan göra för att separera far och barn åt. Jag tolkar denna ström av råd som att detta är något som ofta förekommer och något som vissa individer till och med är stolta över.

Att man aldrig kan lita på någon ("någon" = pappan) till 100% är inget argument. Det är sakligt riktigt att man inte kan det, men det kan man inte i ett äktenskap heller. Eller hos läkaren. Eller hos skolpersonalen. Eller hos busschauffören. Eller... och så vidare. Faktum är att man inte ens kan lita på sig själv till 100%.

Enda giltiga skälet som finns för att hålla ett barn från en förälder är om det är till skada för barnet att ha kontakt. Inget annat.
    Vårdnaden har noll och intet med umgänget att göra, det är en rent juridisk fråga. Tänker inte en förälder vara föräldraledig alls och på så sätt "hålla på" och försvåra för barnet (barn får inte gå på fsk före ett års ålder i normalfallet) är det bättre med enskild vårdnad. Tänker den andra föräldern flytta utomlands eller liknande likaså, eftersom det blir besvärligt med pappersexercis annars. Det betyder inte att man har mindre umgänge.
  • Malva85

Hon kan bara låta bli att skriva på gemensam vårdnad. Vill pappan dra det så långt som att stämma henne så kommer barnet ändå vara gammalt nog att börja på dagis innan det går igenom.

Det kan tyckas egoistiskt att vilja ha enskild vårdnad för att man vill ha dagarna men om det skulle visa sig att pappan är ett svin eller att han helt enkelt får en flipp så har iaf mamma och barnet ekonomin tryggad det första året. Är man överens (om t.ex. vad barnet ska heta och var det ska gå på dagis) så ser jag inte vad som skulle vara så hemskt med att inte ha gemensam vårdnad.

• Sara 751
    Anonym skrev 2012-05-31 20:10:02 följande:
    Var får man komplettera gymnasiebetyg nu för tiden? I Stockholm tog detta bort med den borgliga regeringen.

Självklart ska killen få del i vårdnaden och han har stora chanser att få det också. Om hennes dagar tar slut innan barnet kan börja på dagis har hon rätt till försörjningsstöd från socialtjänsten. Pappan kan ju ockås ta ut dagar  och vara föräldraledig. Eller så kan din kompis börja plugga på distans och fortsätta vara hemma med barnet och få studiestöd. Det finns många lösningar på det här problemet som inte involverar att ha ensam vårdnad.
    Komplettera är tillåtet men inte höja redan godkända betyg.
  • JoBa
    cloudberry79 skrev 2012-06-01 15:10:54 följande:
    Vårdnaden har noll och intet med umgänget att göra, det är en rent juridisk fråga. Tänker inte en förälder vara föräldraledig alls och på så sätt "hålla på" och försvåra för barnet (barn får inte gå på fsk före ett års ålder i normalfallet) är det bättre med enskild vårdnad. Tänker den andra föräldern flytta utomlands eller liknande likaså, eftersom det blir besvärligt med pappersexercis annars. Det betyder inte att man har mindre umgänge.

Visst kan man säkerligen ha ett bra gemensamt ansvar och gott umgänge med barnet båda föräldrarna oavsett om vårdnaden är gemensam eller enskild. Jag menar inte att enskild vårdnad är automatiskt fel. Det är inte det jag reagerar på. Det jag reagerar på är tipsen på hur mamman skall förhala processen mot gemensam vårdnad så hon hinner ta ut all föräldraledighet själv, och liknande. Vad är detta om inte att målmedvetet obstruera kontakten mellan barn och fader? Det är mammans önskan för sin egen del som ligger i centrum. Pappan skall luras upp på läktaren och barnet är ett föremål.

Mitt råd till TS är att de två föräldrarna pratar igenom saken och planerar en framtid där de båda kan finnas till för barnet, och barnets bästa skall ligga i fokus. Mitt råd är att undvika varje form av försök att luras och att inte i något läge sätta sig själv före barnet. Det bästa är att gemensamt komma fram till om enskild vårdnad eller delad är det som ger barnet den tryggaste och bästa uppväxten i just deras fall. Rollen som förälder är livslång. Sabba inte den det första ni gör. Pappan här verkar ju verkligen vilja ta ansvar för barnet. Att han redan flyttat för att finnas närmre barnet talar tydligt för detta. Välkomna det!
  • cloudberry79
    Sara 751 skrev 2012-06-01 15:45:33 följande:
    Komplettera är tillåtet men inte höja redan godkända betyg.
    Det är inte olagligt att konkurrenskomplettera, men det finns ingen rättighet att göra det. I vissa kommuner får man fortfarande göra detta, men tillhör då en särskilt intagningsgrupp till högskolestudier. Så, nog OT.
Svar på tråden Han vill ha gemensam vårdnad, hon är orolig för bl.a föräldraledigheten.