• Lilla Busfrö

Hur skulle du uttala detta namnet?

Hur skulle du uttala namnet Jayson?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur skulle du uttala detta namnet?
  • Inima

Jäjson

Men jag tycker stavningen Jason är finare

Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • kiwifrukt
    Lilla Busfrö skrev 2012-05-31 08:13:24 följande:
    Det har jag aldrig tänkt på men finns det fler sätt som folk skulle få för sig att uttala namnet på tro?
    Mina äldre släktingar som är ganska kassa på engelska skulle nog uttala med svenskt J men hoppas de inte skulle vrida till de ännu mer Förvånad
    Som sagt, det beror på vilken dialekt de pratar. Antagligen skulle de använda sig av sina egna uttalsregler, när de inte kan andra (blir samma för mig när jag ser ett franskt namn, så det är egentligen inte konstigt men värt att tänka på).

Jajjsonn (svenskt uttal) låter väldigt annorluna beroende på om det är t.ex. dalmål, skånska eller från gnällbältet. (Sedan så vet jag ju inte var ni bor, om det är Sverige eller USA. Eller om ni har planer på att bo någonstanns i Sverige. Men det måste du inte berätta, om du inte vill.)
  • HankyPanky

Men varför den konstiga stavningen? 

Jason är finare och då förstår nog de flesta hur det ska uttalas =) 

• lilladrottningen

Tjusigt namn!

Jäjjson skulle jag uttala det, med norrländsk dialekt.  

• Butterscotch

Jag skulle nog uttala namnet olika beroende på sammanhanget/familjenamnet - Jajjsånn (svenskt uttal) Svensson eller Djäjson (engelskt uttal) Smith.

• rrushe

Djeyson oavsett. Sen om man blir rättad och det ska vara jaaason så säger ja det ist.

• So Cal

Jäjson. Men jag tycker det är ett fint namn och uttal trots försvenskningen. Det låter inte för försvenskat.

• So Cal

Tillägger att jag bara tänker på Timbuktu och han uttalar det väl Jäjson?

• Lufsan

Förstår inte vad som är så fint med att byta ut bokstäver mot y eller z. Namnen blir bara krångligare att förstå. Ska ditt barn heta Jason så döp barnet till Jason. Ska han heta Jay så döp honom till Jay. Förstår inte vad som är så fint med Izabella eller liknande. Men alla är olika. 

En dag i sänder.
Svar på tråden Hur skulle du uttala detta namnet?