• Anonym (skraj)

Hotar att ta barnen till sitt hemland!!! HJÄLP!

Jag och min man har varit gifta i 4år och vi har 2 gemensamma barn. Till sommaren har vi planerat att han ska ta barnen på semester till sitt arabiska hemland för att träffa farmor osv...vilket jag helt går med på. MEN, då och då när vi tjafsar (vilket är väldigt ofta nuförtiden) så hotar han med att han ska inte komma tillbaka med barnen och jag känner mig maktlös. Vad säger lagen? Är det nåt jag kan göra för att förebygga? Bör/Kan jag anmäla detta nånstans?Förutom att neka barnen att vistas i sitt hemland över sommaren, typ...SNÄLLA, hjälp.

PS. Jag är redo att skilja mig om det är det som krävs för att det ska klassas som kidnappning vid ej återvändo.

PS2. Barnen har både svensk och arabiskt medborgarskap men bara inskrivna i Sverige. De är 2år och 4år.     

• Svar på tråden Hotar att ta barnen till sitt hemland!!! HJÄLP!
  • Anonym

Klart som fasen att du INTE ska gå med på att skicka ungarna dit! Vet inte hur man går till väga men prova ringa kommunen så kanske dom kan koppla dig vidare. 

• NickiSthlm
    Anonym (skraj) skrev 2012-05-31 09:49:50 följande:
    Jag och min man har varit gifta i 4år och vi har 2 gemensamma barn. Till sommaren har vi planerat att han ska ta barnen på semester till sitt arabiska hemland för att träffa farmor osv...vilket jag helt går med på. MEN, då och då när vi tjafsar (vilket är väldigt ofta nuförtiden) så hotar han med att han ska inte komma tillbaka med barnen och jag känner mig maktlös. Vad säger lagen? Är det nåt jag kan göra för att förebygga? Bör/Kan jag anmäla detta nånstans?Förutom att neka barnen att vistas i sitt hemland över sommaren, typ...SNÄLLA, hjälp.

PS. Jag är redo att skilja mig om det är det som krävs för att det ska klassas som kidnappning vid ej återvändo.

PS2. Barnen har både svensk och arabiskt medborgarskap men bara inskrivna i Sverige. De är 2år och 4år.     
    1) Ta barnens pass till att börja med och göm eller förstör. För att få nya behövs att båda föräldrarna är MED.
    2) Vänd dig till din kommun och tala med familjerätten el socialen, du kan även vända dig dig en kvinnojour, vet ej var du bor men sök på nätet. De kan hjälpa dig.
    3) Du kan även ringa polisen på 11414 och be om råd i alla fall, de kan säkert hjälpa dig på något sätt, antingen genom anmälan eller tips på vart du bör vända dig.
    4) Ansök om skilsmässa och begär ensam vårdnad, du verkar inte himlastormande förälskad öht? Du litar inte ens på din egen man, det säger en hel del...

Men börja med passen, då KAN han inte åka nånstans. Önskar dig lycka till!
  • mamau

Låt dem inte åka! Göm passen (INTE hemma hos er där han kan hitta dem). Skilj dig om han brökar. Stor risk att landet i fråga inte har utlämningsavtal om det är en arabstat och då får de dum inte tillbaka såvida inte pappan vill lämna tillbaka dem. Kontakta familjerätten i din kommun!

• Pirum

Vissa länder godkänner inte två medborgarskap, så det kan bli så att det landet inte ser barnen som svenska medborgare utan egna medborgare. Då blir det inte lätt att få hem dem igen.

Börja med att ta passen som någon skrev. Om han har passen så tror jag man kan återkalla dem. Ring polisen och hör efter (gissningsvis borde ju de veta eftersom de är utfärdande myndighet).

Och låt inte barnen åka.  

• Anonym

Nyfiken undrar om den ena föräldern har juridisk rätt att resa utomlands med ett barn utan den andra förälderns medgivande vid gemensam vårdnad?

• Anonym

Vid misstankar om ett bortförande: Håll koll på passen eller lås in dem. Kontakta flygplatser, polisen m.m. Leta efter bokningar och biljetter. Försök att ha koll på din parters passnummer, all information och adresser till utlandet, telefonnummer m.m. Spar dessa papperskopior på en säker plats, t.ex. hemma hos en vän eller familjemedlem. Var vaksam på om saker försvinner hemifrån, t.ex. barnens leksaker eller klädesplagg. Detta kan smugglas undan lite i taget för att underlätta en kidnappning. De flesta barnbortföranden är inte spontana handlingar utan har planerats noga.

Det finns vissa steg som ni kan ta om ni oroar er för att ert barn kanske kan komma att bli bortfört eller kvarhållet:

Kontakta en erfaren advokat inom internationell familjerätt. Vi listar några av de ombud som vi kan rekommendera på vår sida med viktiga kontakter. Att vara väl förberedd kan spara flera veckor om något sedan skulle ske. Fotografera ert barn, både rakt framifrån och från sidan. Se till att dessa fotografier förnyas var tredje månad. När det gäller mindre barn så är det bra att fotografera ännu oftare. Ta barnets fingeravtryck. Det är enkelt att göra med vanligt flytande bläck och papper. Ta gärna alla fingrarna. Detta kan vara bra om ett litet barn försvinner och är borta under många års tid. Gör iordning ett papper med barnets fysiska kännetecken. Vikt, längd, hårfärg, ögonfärg, ärr eller födelsemärken. Anteckna barnets passnummer och passinformation och ha alltid ett ganska färskt personbevis hemma. Om du är rädd att barnet har dubbla medborgarskap – kontrollera detta med det andra landets ambassad! Försök att få ett färskt foto på den person som du är rädd kanske kommer att föra bort barnet eller kvarhålla det. Skriv ned allt av relevans rörande den andre föräldern: Utseende, kännetecken, personnummer, passinformation, bankkonton, bankkort. Hans eller hennes anknytningar utomlands i form av bostad, jobb, släkt, vänner, bekanta m.m. Även de personer som kan knytas till den personen i Sverige. Informera gärna dagis och skola om din oro. De har tystnadsplikt. Tyvärr kan de inte stoppa en förälder som har vårdnad att hämta sitt barn, men de bör veta om misstankarna så att de iallfall omedelbart kan larma dig. Kontakta Polisen och se över passfrågan. Finns barnet med i den andre förälderns pass? Har barnet dubbla pass? Tyvärr så kan barn föras bort även utan pass, vilket är särskilt lätt inom Schengen och EU. Om ni har gemensam vårdnad så kanske det är bättre att ansökan om enskild? Det går också att ansöka om bevakat umgänge hos Socialförvaltningen.

Källa: saknadebarn.org

• Anonym (skraj)

Tack alla för era råd och tips, jag ska genast samla in all fakta.

• Tramsa
    Anonym skrev 2012-05-31 12:25:28 följande:
    Nyfiken undrar om den ena föräldern har juridisk rätt att resa utomlands med ett barn utan den andra förälderns medgivande vid gemensam vårdnad?
    Om man kan visa upp giltiga pass så krävs inga ytterligare medgivanden. Pass kan man bara skaffa om bägge föräldrarna skriver på (vid gemensam vårdnad alltså). 
  • Koffie

Kolla också överhuvudtaget på sajterna www.saknadebarn.org och www.reunite.org . På båda dessa sajter finns också advokater som har internationell familjerätt som specialitet - ta kontakt med en sådan!

Viktigt är att veta om det andra landet skrivit under Haag-konventionen om olovligt bortförande/kvarhållande av barn. Förmodligen är det landet inte ett av Haag-länderna, eftersom bara några få av arabstaterna skrivit under konventionen.

Om INTE - så ska du göra vad du kan för att undvika att barnen åker dit med honom, för då är det mycket, mycket, MYCKET svårt att få dem tillbaka till Sverige.

Gör också vad du kan för att dokumentera sådana hot om kvarhållande i det andra landet! För en sorts dagbok, åtminstone, där du försöker återge så noga som möjligt hur han sade det. Ännu hellre ska det förstås vara inspelat eller något han har skrivit (sms, brev eller mail), men det är ju inte alltid man får hoten i skriftlig form..
    Sådan dokumentation kan bli ovärderlig för att stoppa en utresa, eller för att få enskild vårdnad i en vårdnadstvist, om du nu bestämmer dig för att skilja dig från honom.

OM landet är ett av Haagländerna, ska du också vara försiktig, men du kan känna dig litet tryggare, eftersom det finns en större chans att få tillbaka barnen till Sverige då och mer sätt att agera på om hoten skulle bli verklighet.

• Koffie

Sedan kan det vara bra att veta att mycket av rädslan för att barnen ska bli kidnappade är obefogad när det gäller just de muslimska länderna. Då menar jag inte att du inte ska ta det på allvar, bara för att vara tydlig med det.

Men, det finns forskning som visar att västerländska kvinnor gifta med muslimska män från nordafrika och mellanöstern är mycket mer rädda för barnkidnappning än vad det finns grund för, rent statistiskt - och att det är en rädsla som underblåses av media osv, till skillnad från många andra internationella bortföranden.

(De som borde vara mest rädda är för övrigt västerländska män gifta med kvinnor från ett annat västland...)

• warranty

Koffie: vart har du fått tag på den statistiken? Skulle vara intressant att läsa då jag tyvärr inte tror att det är sant. Enligt islam tillhör barnen fadern och vid en skilsmässa tillfaller de alltså honom. Pojkar bör dock stanna med mamman tills de är två år och flickor tills de är sju år.

• Anonym
    Koffie skrev 2012-05-31 14:35:16 följande:
    Sedan kan det vara bra att veta att mycket av rädslan för att barnen ska bli kidnappade är obefogad när det gäller just de muslimska länderna. Då menar jag inte att du inte ska ta det på allvar, bara för att vara tydlig med det.

Men, det finns forskning som visar att västerländska kvinnor gifta med muslimska män från nordafrika och mellanöstern är mycket mer rädda för barnkidnappning än vad det finns grund för, rent statistiskt - och att det är en rädsla som underblåses av media osv, till skillnad från många andra internationella bortföranden.

(De som borde vara mest rädda är för övrigt västerländska män gifta med kvinnor från ett annat västland...)
    Det är många barn som förs bort varje år.
    www.regeringen.se/sb/d/14184/a/179600
  • Koffie
    warranty skrev 2012-05-31 14:42:43 följande:
    Koffie: vart har du fått tag på den statistiken? Skulle vara intressant att läsa då jag tyvärr inte tror att det är sant. Enligt islam tillhör barnen fadern och vid en skilsmässa tillfaller de alltså honom. Pojkar bör dock stanna med mamman tills de är två år och flickor tills de är sju år.
    I Sverige är det förhållandevis jämlikt - 60% av förövarna är mammorna, och någonstans runt 35% är fäder - övriga är t ex farföräldrar. Dvs, nära dubbelt så många kidnappande mammor som pappor.

I EU ligger genomsnittssiffrorna ännu högre för kvinnor, ca 80 % är mammor, och det finns tydlig statistik som visar att det främst handlar om mammor från ett västland, som kidnappar sitt barn från ett annat västland till sitt eget hemland.
    Det finns också en rätt konstant grupp av mellan östern-fäder som kidnappar ifrån ett västland till sitt hemland, men den gruppen är förhållandevis liten jämfört med den stora gruppen väst-mammor i statistiken.

Däremot blir följderna ofta mycket allvarligare när en mellanösternman tar med sig barnen till sitt hemland, eftersom det är så svårt att få tillbaka barnen eller få en rättssäker process kring vårdnad och boende/umgänge överhuvudtaget.

Jag försöker få fatt i länken, men hemsidan där den ligger är mer än trög just nu. Artikeln finns på reunites och saknade barns systerorganisation i Nederländerna; Centrum voor internationale kinderontvoering, på www.kinderontvoering.org
  • Koffie
    Anonym skrev 2012-05-31 14:48:16 följande:
    Det är många barn som förs bort varje år.
    www.regeringen.se/sb/d/14184/a/179600
    Man har i den artikeln som jag inte kan länka till just nu, också undersökt antal som tagit kontakt med Centrum IKO och har reella farhågor för barnkidnappning jämfört med hur många som verkligen blivit kidnappade, kategoriserat per (presumtiv) förövares kön och per (presumtiv)  förövares hemland.

Nu har jag inte siffrorna helt färska i minnet och kan som sagt inte kolla dem just nu. Men, det visade sig att de västerländska männen nästan aldrig var rädda för barnkidnappning, medan det var de som oftast råkade ut för att få barnen kidnappade av sina västerländska mammor. De västerländska kvinnorna med män från mellanöstern stod för de allra flesta samtalen öht  ang barnkidnappning, medan det bara var någon procent av de verkliga kidnappningsfallen som rörde kidnappning till ett mellanöstern-land.

Fortfarande säger jag att det är befogat att vidta åtgärder vid hot om kidnappning till arabiska/mellanöstern länder, just pga att uppklaringsrisken för den typen av kidnappning är betydligt lägre än för de till annat Haag-land. Men samtidigt ska man ha klart för sig att den stora merparten av barnkidnappningarna sker till annat EUland eller USA, och att rädslan för kidnappning till mellanöstern är statistikt litet uppförstorad.
  • Anonym (Annie)

Jag haller med foregaende talare. FORSTOR PASSEN!!! Lat inte barnen aka. Min bror skrev pa, frun tog barnen med sig utomlands och sedan dess har han inte sett sina soner.

I over 4 ar har hon velat fram och tillbaka om hon ska komma tillbaka till Sverige med barnen eller inte. Min bror ar maktlos och lagen kan inte gora nagonting. Hans yngste som har han inte sett sedan han var 1,5 ar gammal och numera vet han inte vem som ar hans pappa och de kan inte prata eftersom han inte kan svenska.

Som det ser ut sa har min bror inget hopp om att nagonsin se sina soner igen. Rummen star ororda i huset i vantan pa att de ska komma "hem" men jag tror aldrig han nagonsin kommer att se dem igen. Det ar fruktansvart att se vad som hant, hur daligt min bror mar och hur daligt resten av familjen mar. Vi sa till honom innan de akte att inte skriva pa och lata dem aka, men han lyssnade inte och nu ar det forsent. Inget kan goras eftersom lagen ar tandlos. So what om det raknas som kidnappning, om lagen i det andra landet inte ser det som sadant sa kan inget goras.

I ditt fall kan det undvikas. Om din man vill att svarmor ska se barnen, kop henne en biljett o lat henne komma hit istallet, men slapp inte barnen ur landet.

• Koffie
    Anonym (Annie) skrev 2012-05-31 16:40:57 följande:
    I ditt fall kan det undvikas. Om din man vill att svarmor ska se barnen, kop henne en biljett o lat henne komma hit istallet, men slapp inte barnen ur landet.
    Bra idé!

Eller, möjligen så åker du med själv och släpper inte taget om barnen förrän ni är hemma i Sverige igen. Men inte ens det är riktigt "safe", för det finns otäcka historier om välplanerade kidnappningar trots att andra förälderna är med också.
Svar på tråden Hotar att ta barnen till sitt hemland!!! HJÄLP!