• Anonym

sjukpenning och föräldrapenning?

Hej! Några frågor som tacksamt vill ha svar på

1.idag är jag sjukskriven med sjukpenning på 50% och arbetssökande på 50% (arbetslös). Men vill vill under sommaren o hösten vara sjukskriven på 25 eller 50% och föräldraledig för resten 50 eller 75%, går det? Måste jag ta ut föräldraledighet i viss omfattning om jag tar ut sjukpenning mot föräldraledighet?

2. Senare i år när min sambo ska jobba heltid, kan jag då vara sjukskriven på 50% och föräldraledig med 50% och samtidigt ta hand om vår son hemma som inte börjat på dagis? Får man alltså ha små barn hemma och vara ta sjukpenning 50% och föräldraledighet 50%, samtigt som sambon jobbar heltid?

3. Bedöms rätten till sjukpenning olika om jag är sjukskriven 50% mot arbetslöshet eller mot föräldraledighet? I så fall hur?  

• Svar på tråden sjukpenning och föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du orkar vårda barnet trots sjukdom fortsätter du att ta ut föräldrapenning. Om du inte orkar ta hand om barnet ska du göra en sjukanmälan. Det kan du göra i vår självbetjäningstjänst eller genom att kontakta Försäkringskassans Kundcenter 0771-524 524.
    Om barnet är yngre än 8 månader kan den andra föräldern ta ut föräldrapenning. Om barnet är över 8 månader kan den andra föräldern eller en annan person som avstår från arbete för att vårda barnet, ansöka om tillfällig föräldrapenning. Observera att du när du blir frisk igen måste göra en ny anmälan för att få föräldrapenning igen. Det gör du första dagen du är frisk och vill börja ta ut föräldrapenning igen.

När du är sjukskriven gentemot arbetslöshet bedöms din rätt till sjukpenning mot den reguljära arbetsmarknaden. När du är sjukskriven gentemot föräldraledighet bedöms din rätt till sjukpenning hur sjukdomen påverkar din förmåga att vårda ditt barn på grund av sjukdomen. 

Om du vill få mer specifika svar på hur det kan bli för just dig, är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter på 0771 524 524, så hjälper vi dig gärna där med svar som gäller hur just du kan göra.

Hälsningar

Ida, Handläggare,

Svar på tråden sjukpenning och föräldrapenning?