• NathalieRobin

Konstigt med Nomy till en kille?

Hej! På söndag ska han komma ut men han kom för sex veckor sen kom han och har fortfarande inget namn. Helst hade jag viljat ha Tyrone som namn men vad tycker ni om Nomy?

• Svar på tråden Konstigt med Nomy till en kille?
  • NathalieRobin

Vad kul med lite reaktion! Jag vill verkligen ha ett annorlunda namn. Min första son heter Liam och det var lite ovanligt när vi valde det. Men det är otroligt svårt att hitta ett fint och ovaligt namn. Kan ingen kontra nu när ni tycker att mina förslag är hemska?

• katalysator
    NathalieRobin skrev 2012-06-01 17:04:22 följande:
    Vad kul med lite reaktion! Jag vill verkligen ha ett annorlunda namn. Min första son heter Liam och det var lite ovanligt när vi valde det. Men det är otroligt svårt att hitta ett fint och ovaligt namn. Kan ingen kontra nu när ni tycker att mina förslag är hemska?
    Namn som går bra ihop med Liam och påminner lite om Nomy som jag gillar bättre är: Noel, Neil, Neo, Niko eller Noah.
  • La Lola
    NathalieRobin skrev 2012-06-01 17:04:22 följande:
    Hur gammal är din Liam? Det måste ju vara ett av de vanligaste namnen?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Cadett

Du vet väl att det sägs att killnamn som slutar på y är överrepresentarade i svenska fängelser. Det har lite dålig klang så det kan ju vara onödigt.

• Cadett

Dessutom är ju Nomy väldigt likt Noomi, Naomi mm vilka väl ses som tjejnamn. I dessa tider när många är rabiat rädda för att förväxla könen så kan det ju vara lite olyckligt.

• Chazz Michael Michaels

Back in the days när jag övningskörde hette receptionisten på den lokala bilskolan just Nomy. Det var en hon.

Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • baobab

Nomy är för mkt hittepå för mig och Tyrone låter ghetto. Ett tips: Henry, det är engelskklingande och innehåller bokstaven y som de andra namnen, är ganska ovanligt men klassiskt.

• Kickioh

Nomy

Antal kvinnor med namnet i Sverige: 4
    Antal män med namnet i Sverige: 0

Kanske finns det 0 män med namnet bara för att det är väldigt ovanligt, men jag undrar om det verkligen är ett unisexnamn eller bara en alternativ stavning/uttal på tjejnamnet Noomi?

Min svägerska vill nämligen döpa en pojke till Nomy, men min bror vägrar av den anledningen att det inte alls känns passande till en pojke. Lika lite som han skulle döpa en pojke till Lotta :)

Tycker du fått flera bra namnförslag. Liam och Noel, Liam och Neo, Liam och Colin passar tex fint ihop.
  • NathalieRobin

Det finns flera namn som är unisexsa som till en början känns konstigt. Billy blev ett tjejnamn för att det stavas Billie och Kim och Robin/ Robyn är andra unisexa namn. Och som min BVC sköterska sa, utomlands heter män Maria. Jag tror att det är en vanesak. Jag har tex en bekant vars barn heter Livio respektive Sol vilket var ovant till en början men är självklart nu. Vi suger fortfarande på den här karamellen och det står mellan Nomy och Melvin. Jag har dock svårt att släppa namnet och kommer i vilket fall använda det, i alla fall som mellan namn.

• Alexe

Jag tycker Nomy är jättefint. Synd att båda mina redan fått sina namn annars skulle jag snott det.

• NathalieRobin

Jag tycker det är fint. Precis som föregående talare anser att Nomy är ett namn för det kvinnliga könet anser jag fortfarande att Billie är ett killnamn:)

• Chazz Michael Michaels
    NathalieRobin skrev 2012-06-14 00:06:18 följande:
    Jag tycker det är fint. Precis som föregående talare anser att Nomy är ett namn för det kvinnliga könet anser jag fortfarande att Billie är ett killnamn:)
    Jag anser att stavningen Billie är kriminellt ful.
    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • hansdotter
    Twiist3d skrev 2012-06-01 14:46:45 följande:
    Båda namnen är otroligt fula.
    Tyrone låter som en ung, mörkhyad, homosexuell man.
    Fördomar, men ja.
    Haha, snacka om att vi har olika associationer till namnet Tyrone, för mig är det en lång biffig basketspelare, men det är för att det verkligen var en basketspelare här i Luleå som hette så förra säsongen.

Jag tycker att Nomy låter som en tjej, och Tyrone är okej men jag tycker att det är alldeles för amerikanskt.
Svar på tråden Konstigt med Nomy till en kille?