Funderingar sjukskrivning, gravpenning
Är sjukskriven, men undrar hur man ska göra. Ska man söka graviditetspenning eller fortsätta bli sjukskriven? Någon som vet hur det fungerar??
Är sjukskriven, men undrar hur man ska göra. Ska man söka graviditetspenning eller fortsätta bli sjukskriven? Någon som vet hur det fungerar??
Sjukskrivning gäller framför gravpeng, alltså behöver du inte söka gravpeng om du kan vara sjukskriven till förlossning. Så var det förra året iaf...
Jag har prisis blivit sjukskriven.. Blev det fram till v 37 sen måste man ta ut föräldrapenning... Men jag tar sem då istället fram till BF.
Jag är sjukriven fram till den9/9 ska ha den 7/10. Kommer att söka gravpenning för resterande tid då mitt vårdjobb är tungt även med en 'lätt' graviditet!
Gravidpenningen får man fram till 11 dagar innan bf. Sen måste man ta ut föräldrapenning
Ja så är det, för min del blir det dock ks och just inte något glapp mellan gp och förlossning.
Ser att detta är en gammal tråd men ändå!
Dom ringde från försäkringskassan idag & sa att dom beviljar hela gravpenning pga mitt tunga arbete.
Fick i förrgår sjukintyg från läkare fram till förlossningsdatum pga foglossningar.
Vad är smartast att ta ut? sjukskrivning el gravpenning?
A79: sjukpenning eftersom gravpeng inte gäller till förlossning och skickar du in sjukuntyg kommer du automatiskt gå över från gravpeng till sjukpenning eftersom sjukskrivning väger tyngre än gravpeng...