• EW

Funderingar sjukskrivning, gravpenning

Är sjukskriven, men undrar hur man ska göra. Ska man söka graviditetspenning eller fortsätta bli sjukskriven? Någon som vet hur det fungerar??                             

• Svar på tråden Funderingar sjukskrivning, gravpenning
  • Ängel8401

Sjukskrivning gäller framför gravpeng, alltså behöver du inte söka gravpeng om du kan vara sjukskriven till förlossning. Så var det förra året iaf...

• Love78

Jag har prisis blivit sjukskriven.. Blev det fram till v 37 sen måste man ta ut föräldrapenning... Men jag tar sem då istället fram till BF.

• Trollsländan

Jag är sjukriven fram till den9/9 ska ha den 7/10. Kommer att söka gravpenning för resterande tid då mitt vårdjobb är tungt även med en 'lätt' graviditet!

• Love78

Gravidpenningen får man fram till 11 dagar innan bf. Sen måste man ta ut föräldrapenning

• Trollsländan

Ja så är det, för min del blir det dock ks och just inte något glapp mellan gp och förlossning.

• A79

Ser att detta är en gammal tråd men ändå!
    Dom ringde från försäkringskassan idag & sa att dom beviljar hela gravpenning pga mitt tunga arbete.
    Fick i förrgår sjukintyg från läkare fram till förlossningsdatum pga foglossningar.
    Vad är smartast att ta ut? sjukskrivning el gravpenning? 

• Ängel8401

A79: sjukpenning eftersom gravpeng inte gäller till förlossning och skickar du in sjukuntyg kommer du automatiskt gå över från gravpeng till sjukpenning eftersom sjukskrivning väger tyngre än gravpeng...

• A79
    Ängel8401 skrev 2012-10-04 10:09:24 följande:
    A79: sjukpenning eftersom gravpeng inte gäller till förlossning och skickar du in sjukuntyg kommer du automatiskt gå över från gravpeng till sjukpenning eftersom sjukskrivning väger tyngre än gravpeng...
    Tack för svar! :)
Svar på tråden Funderingar sjukskrivning, gravpenning