• Emerald88

    Risker med tungpiercing?

    Jag är sugen på att göra en piercing i tungan, men jag är lite orolig för riskerna!

    Min pappa har jag skrämt halvt ihjäl mig och sagt att man i värsta fall, kan få kallbrand och måste amputera tungan om man får en infektion och att tungan kan svulna så mycket att man kvävs. Stämmer det? För den största bakteriehärdan på människokroppen är ju trots allt munnen, och hur undviker man att inte få skit i den nygjorda piercingen eftersom man stoppar så mycket i munnen varje dag?   
    Och det här med tänderna, är det vanligt att tänder och tandkött lätt åker på stryk när man har tungpiercing?

    Ni med tungpiercing eller har erfarenhet utav detta, vad är riskerna med tungpiercing? Har ni råkat ut för någon? Är det något annat man bör tänka på innan man gör bestämmer sig för att göra det?  

       

  • Svar på tråden Risker med tungpiercing?
  • Petra 334

    Har haft min i tungan i 12 år. Hade inga problem under läkningen åt flytande 2 första dagarna och sköljde ofta med corsodyl. Låt det läka ordentligt innan du byter ut läkstaven men akta tänderna i början. Så kort stav som möjligt sedan som sagt. Min tunga svullnar ibland vid förkylning eller så och då får jag ta ur den pga spänningar. I början "lekte" jag mycket med staven mellan tänderna vilket slitet på emaljen och gett ilningar. Ge fasen i det bara så är det inga bekymmer.

  • Emerald88

    Tack för era svar! Tar gärna emot fler. En annan sak; hade ni problem med talet eller läspning i början när piercingen var nygjord?

  • Petra 334

    Nej inte det minsta, men en tjejkompis läspade i de 2 åren hon hade sin innan hon tog ut den.. Men kändes alltid lite som att hon ville att folk skulle veta att hon hade den för aldrig hört någon annan ha problem.

  • RocketQueen

    Jag har aldrig läspat med min. Däremot så tyckte jag att jag pratade lite konstigt när jag var utan den ett tag. Antagligen hade jag vant mig vid den extra tyngden i tungan och hade lite svårt att vänja mig vid att vara utan den, så jag satte in den igen Har faktiskt inte heller stött på nån som läspar pga den.

  • PolyPond
    Emerald88 skrev 2012-06-04 06:42:04 följande:
    Tack för era svar! Tar gärna emot fler. En annan sak; hade ni problem med talet eller läspning i början när piercingen var nygjord?
    Ja, men bara ett par dagar. Däremot fick jag lära om när det gäller att göra pruttljud med tungan (viktig färdighet att ha när man umgås med barn).
  • Idaped

    Slet ut min för ett år sedan efter att ha haft den i 5 år, bet sönder två tänder på en och samma vecka så den åkte ut efter tandläkarräkningen kom! Ingen billig historia

  • Ceszan

    Bara läst TS.

    Jag lät min kompis pierca min tunga, och 2 i underläppen i samma veva.
    Hon hade saker till att göra det, hade piercing som hobby typ, men ingen "utbildning".
    Alla har läkt fint, inga problem alls.
    Har heller inga skador på tänderna, men vet andra som fått. 
    Vet andra som tungan har spräckt på också.
    Allt är ju individuellt, alla läker inte lika bra, alla biter inte på piercingarna osv osv..

    Har haft mina i 4-5 år nu, och jag var full när jag tog dem. 


    ♥ pojke dec 04 ♥ - MF juni 09, MF feb 11, MF maj 12 -
  • Ceszan
    Emerald88 skrev 2012-06-04 06:42:04 följande:
    Tack för era svar! Tar gärna emot fler. En annan sak; hade ni problem med talet eller läspning i början när piercingen var nygjord?
    Jag kunde inte säga s och r de första 3-4 dagarna. Och att äta grillat dagen efter var ingen hit ;) 
    ♥ pojke dec 04 ♥ - MF juni 09, MF feb 11, MF maj 12 -
  • Echidna

    Jag har haft min tungpiercing sen 1994 och inte haft ett enda problem. Inte bitit sönder en enda tand. Det viktigaste är att du går till nån som verkligen kan det här m piercing och har rätt verktyg. Se till att läkestaven du får är minst 19 mm så att tungan har plats att svälla tillräckligt. När du ska byta stav e ca 2 v så se till att nya "pinnen" inte är för lång för det är då du biter sönder tänder. Min stav är 12 mm och normalt är 14mm. Sen ska du verkligen "lyda" råden du får av din piercare!


    Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Echidna

    åh, jag minns inte längre. Men 1 vecka kanske?


    Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Themis

    Använder man inte ett läkesmycke finns det en risk för att den initiala svullnaden
    gör att tungsmycket kapslas in i tungan. Smycket måste då avlägsnas kirurgiskt [4]. Piercingsmycken
    är ibland oäkta. Ytlagret är då försilvrat eller belagt med ett material som lätt slits bort. I
    dessa fall kan smycket predisponera för infektioner och allergiska reaktioner, till exempel nickelallergi.

    Hypersalivation kan uppstå till följd av att salivkörtlarna stimuleras då den piercade leker med
    smycket i munnen.

    Hyperplastisk överväxt av piercingsmycket kan förekomma och
    åtföljs ofta av smärta och ödem. Om den hyperplastiska vävnaden kan avlägsnas och såret göras
    rent kan piercingsmycket sättas tillbaka. Hyperplasin återkommer dock oftast. Sällsynta men
    möjliga komplikationer är förlängd blödning på grund av medicinering, blodsjukdom eller perforerat
    blodkärl. Vid piercing i tungan finns det också en risk för att det uppstår nervskador eftersom
    det finns rikligt med nerver i tungan. Sensorisk såväl som motorisk påverkan kan uppstå.
    Den piercade kan få permanenta skador; exempelvis smakbortfall, känselbortfall, tugg- och talsvårigheter.

    I värsta fall blockeras luftvägarna på grund av att även epiglottis kan svullna upp.
    Övriga symtom som kan förekomma är feber samt svullna och ömma lymfkörtlar; ett tecken på systemisk
    påverkan [12]. Ytterligare en allvarlig komplikation är dokumenterad: endokardit till följd av
    bakteriemi [3]. I usa har NIH (The National Institute of Health) angett piercing som en möjlig
    smittoväg för hepatit b, c, d och g samt hiv. Inga fall finns dock dokumenterade.

    I en grupp (n=52) unga vuxna tungpiercade (medelålder 22 år) fann Campbell et al [1] att 20 procent hade frakturer
    på en eller flera tänder. Frakturrisken ökar med utsmyckningstiden [1, 3, 4].

    Gingivala retraktioner (att tandköttet drar sig udan och exponerar tandrötterna med ökad risk för tandlossning och karies)  vid underkäksincisiverna är en vanlig komplikation vid läpp- och tungpiercing.
    I studien av Campbell et al noterades gingivala retraktioner på en eller flera linguala ytor i
    underkäksfronten i 20 procent av fallen. Graden av lingual retraktion ökade signifikant med utsmyckningstiden.
    ---
    saxat från:

    www.tandlakartidningen.se/media/1237/Andersson_5_2003.pdf


    Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • ulderborna

    Tog min tungpiercing 2088 var då 18 år gammal. för det första gjorde det djävulskt ont att ta den. Vill inte skrämma dig men det var fruktansvärt!!! Efteråt spottade jag blod, blödde mycket, fick ont i halsen, kunde inte äta, det smärtade och dunkade i tungan, bildades var osv. Jag var nära många ggr att ut den men efter 4 veckan så började svullnaden avta och det blev bättre. Vet inte om hon gjorde något fel eller om det skulle verkligen vara så här, för om det är så så avstå. Det är inget värt riskerna? jag hade min piercing i ca 8 år. jag tog ut den och det var som en Lättnad faktiskt 😊 lättare att prata om man känner sig mer fräsch i munnen liksom. 

Svar på tråden Risker med tungpiercing?