• sisolata

Småbarnsförälder - Har du eksem / är torr på pekfingrarna?

Jag har blivit torr och fått eksem på sidan av pekfingrarna, frågade min fru om detta och hon hade liknande symptom. Vi har en nyfödd och en tvååring och nu undrar jag om det har med de ständiga blöjbytena att göra?

Kanske är det något i blöjorna som vi reagerar på. Kanske är det något moment man utför med under blöjbytet som sliter på just dessa delar av fingrarna?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Småbarnsförälder - Har du eksem / är torr på pekfingrarna?
  • Maryam88

De hade jag i början när min son va liten.. Han är nu 1 år och de har gått över för mig nu.. Har för mig att jag misstänkte pampers blöjor då deras flikar va lite sträva.. Började använda huggies och nu libero och har inga besvär.. De kan ha varit något annat, de slutade iallafall när jag byltade blöjsort..

• AlexanderBubben

Precis som Maryam88, så blev jag väldigt torr om händerna strax efter sonen föddes, men nu när han är 1 år så har det försvunnit. Jag tror dock inte att det beror på blöjbytena (vi använder Libero) i sig, utan att man tvättar händerna betydligt oftare när man har en nyfödd som bajsar/kissar ofta.

• enanna

Jag får absolut torrare händer och eksem av att tvätta händerna hela tiden med blöjbarn eller pottbarn, har inte mera på pekfingrarna än på andra fingrar, mest och värst är det på handryggarna faktiskt.

• enanna

Fast om det är på utsidan mot tummen så kan det ju bero på att det helt enkelt är det området som tar det mesta av allt, om du tvättar händerna kanske det blir mest gnuggar där och den delen snuddar vid allt du grejar med, kanske Obestämd

• La Lola

Nä, aldrig haft såna problem.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Studentpappa

Torra händer som jag aldrig tidigare haft, har till och med börjat med handcreme.
    Helt 100 på att det har att göra med att jag nu tvättar händerna väldigt ofta.

Svar på tråden Småbarnsförälder - Har du eksem / är torr på pekfingrarna?