• Fenix

Hur gör man med efternamnet?

Jag har ett barn från ett tidigare förhållande som jag nu har egenvårdnad om och som har mitt efternamn. Jag har även två barn med min nuvarande kille som oxå dom har mitt efternamn. Vi ska gifta oss och jag kommer att ta hans efternamn och så även våra två gemensamma barn. Jag undrar nu vad händer med mitt äldsta barns efternamn? Kan det barnet ta vårat gemensamma nya efternamn som vi tar av min nuvarande kille, fast han inte är vårat gemensamma barn? Hur funkar det? Nån som vet?

• Svar på tråden Hur gör man med efternamnet?
  • ialia

De kan man men han måste skriva på ett papper att han tycker att de är okej att ditt barn får ta hans namn. Min kompis gjorde så.

• Fenix

Jaha pappan ska godkänna det oxå? Inte så säker på att det kommer gå så bra. Även fast jag har egen vårdnad?

• helene 355
    Fenix skrev 2012-06-03 08:29:32 följande:
    Jaha pappan ska godkänna det oxå? Inte så säker på att det kommer gå så bra. Även fast jag har egen vårdnad?

jag tror folk menar den nya pappan, ej biologiska pappan, eftersom du har all vårdnad, läs ialias inlägg igen :)
  • Fenix

Jo ialias menar nog min nuvarande kille. Men jag tror h8him menar biologiska pappan.

• spöke

Om du/ni som är föräldrar vill ändra ert barns efternamn och barnet har fyllt 12 år ska även barnet samtycka till ändringen. Samtycke kan även i vissa fall krävas av

en förälder som inte är vårdnadshavare till barnet styvförälder eller  maka/make/partner i nuvarande eller tidigare äktenskap/partnerskap.

Källa: www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/efternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html

Svar på tråden Hur gör man med efternamnet?