Han verbalt misshandlar mig vad ska jag göra?
Jag har varit tillsammans med min sambo i 2 år och har nu en son tillsammans på 5 veckor. I början av vårt förhållande var han helt underbar. Han behandlade mig som en delikat blomma. Han var förstående, kärleksfull, beskyddande och omhändertagande. Efter ett tag började han att kalla mig en massa elaka saker när vi bråkade. Jag tog upp det med honom otaliga ggr när vi inte bråkade att han måste sluta med det när vi bråkar men d har istället blivit tvärtom. Nu har vi haft d såhär i 1 1/2 år och det blir bara värre och värre. När han blir sur kallar han mig för allt möjligt, bl.à. Hora, slyna, inavel, missfoster o.s.v. Han säger till mig att berätta vad jag känner men så fort jag öppnar munnen ber han mig att hålla käften. Jag har aldrig ljugit för honom lr gjort något fel mot honom. Däremot vet han om att jag varit otrogen mot mitt ex vilket ofta kommer på tal ( han har även varit otrogen mot alla sina ex). Men så alltid när jag säger något som han inte tror på säger han att jag ljuger och är fake. Jag har inte så många vänner längre och han säger att ingen vill vara vän med mig eftersom jag är så misslyckad och tragisk person. Han hotar med att slå mig, kasta saker i mitt huvud osv. Han har aldrig yttrat fysiskt våld men har däremot spottat mig i ansiktet, hällt mjölk över mitt huvud, slängt min middag i papperskorgen, och slängt ett glas med vatten över mig. Detta gör han antingen när han inte tror på vad jag säger lr om jag gråter. Han säger att jag inte är nån värdig kvinna som gråter. Och jag kan har självklart svårt o låta bli när han e så hemsk. Även när vi inte bråkar kommer han med nedvärderande kommentarer. Jag tar nästan helt själv hand om vår son och när han kommer hem från jobb/skola och d inte är städat lr så hemma säger han att jag är en dålig kvinna och dålig mamma. Själv tkr jag att jag gör så mkt jag bara orkar. Jag har hand om vår son själv om nätterna och dagarna. Han gör kanske 3 blöjbyten per dag, jag tar alltid tvättstugan helt själv jag städar när jag hinner och lagar mat. Själv har jag ALDRIG någon egen tid sen vår son kom medan han själv kan sitta hemma o spela datorspel i flera timmar i sträck, gå ut o ta några öl osv. Ändå är det jag som är värdelös. Jag vet inte varför jag har stått ut med det här så länge men i övrigt kan han vara en sån underbar person. Är det vanligt att ens partner är så elak? Så ofta som jag får höra att jag e allt d där Han säger får mig o känna mig så värdelös. Jag som alltid varit väldigt social har blivit folkskygg o fått dåligt självförtroende. Självklart undrar jag varför han är tillsammans med mig eftersom jag är så dålig. Och ofta undrar jag varför jag är tillsammans med någon som helt klart vill få mig och må dåligt. Men jag älskar honom och vet inte om jag kan lämna honom. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har funderat på parterapi men vet inte om han skulle gå med på det lr säga att jag är dum i huvet. Någon annan med samma erfarenhet?