• Johan70

    Vem betalar på första träffen?

    Jag tycker att det känns naturligt att jag skall betala notan på restaurangen på första dejten. Blir det en andra dejt, får hon gärna bjuda tillbaka.

    Säga vad man vill om jämställdhet (jämställdhet är bra på alla sätt, tycker jag) men den har inte nått till dejtandet. Det är fortfarande i regel mannen som jagar och kvinnan som låter sig jagas. Därför tycker jag att det är naturligt att jag beter mig som en gentleman och tar notan på första dejten.

    Om en kvinna inte accepterar att bli bjuden på första dejten, vad kan vara hennes skäl till det?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem betalar på första träffen?
  • Philipsson

    Det är torskmentalitet att betala notan...och hormentalitet att låta nån annan att betala för sig.


    Ja, det är jag på bilden.
  • Vanilla ice queen

    Om jag bjuder ut killen på dejten betalar jag. De gångerna jag bjudit ut någon på dejt så har jag betalat och i stort sett fått putta undan killen för att han ej ska betala iaf. Men blir jag utbjuden på dejt har jag blivit bjuden men erbjuder mig iaf att betala hälften.

  • Vanilla ice queen

    Om jag bjuder ut killen på dejten betalar jag. De gångerna jag bjudit ut någon på dejt så har jag betalat och i stort sett fått putta undan killen för att han ej ska betala iaf. Men blir jag utbjuden på dejt har jag blivit bjuden men erbjuder mig iaf att betala hälften.

  • Philipsson
    Vanilla ice queen skrev 2013-03-11 11:59:14 följande:
    Om jag bjuder ut killen på dejten betalar jag. De gångerna jag bjudit ut någon på dejt så har jag betalat och i stort sett fått putta undan killen för att han ej ska betala iaf. Men blir jag utbjuden på dejt har jag blivit bjuden men erbjuder mig iaf att betala hälften.
    Då vore det intressant att höra hur många ggr nån har bjudit dig på middag, och hur många ggr du har bjudit nån på middag.

    Jag skulle gissa på att du själv har blivit bjuden betydligt fler ggr.
    Ja, det är jag på bilden.
  • Vanilla ice queen

    Philipsson: Nää det är 50/50. Brukar inte dejta och gå på middag det har väll hänt typ 4ggr. I ett av fallen killen betalade på första så betalade jag andra gången efter.

  • Alexandra121314

    Tycker att det här med jämställdhet börjar gå över gränsen. Acceptera att det är skillnad på män och kvinnor helt enkelt ?

    Mannen ska betala romantiska dejten, och delad ekonomi när man är gift/ sambo? aldrig i livet!

    Snart ska väl kvinnan bära mannen över tröskeln för stt det ska vara " jämställt"?

    Eller nej, det gjorde man ju på stenåldern ;)

  • Londonmamman

    Mannen betalar pa forsta dejten. Jag erbjuder mig att betala, han invander mot det och tar notan. I princip alla forsta dejter jag har gatt pa har mannen betalat notan.

  • Philipsson
    Vanilla ice queen skrev 2013-03-11 12:13:13 följande:
    Philipsson: Nää det är 50/50. Brukar inte dejta och gå på middag det har väll hänt typ 4ggr. I ett av fallen killen betalade på första så betalade jag andra gången efter.
    Då är det nog jag som träffar fel kvinnor då. Jag får alltid betala, men skulle helst se att de betalar.
  • Meri1

    När man är på en dejt och ätit någonstans, störs stämningen rejält om dejten börjar gå igenom notan för att bara betala sin del. Det är en så tryckt och obekväm situation att jag ofta rodnar och börjar prata för fort om någonting annat. Jag tappar minst 50% av intresset om dejten är sniken, fast han har råd. Jag säger ingenting om detta till honom, vill absolut inte be om att han ska betala. Jag betalar min del, tackar för mig, går hem och sen ghostar jag honom oftast. Ibland frågar de varför, och då svarar jag.

    Jag tror på jämställdhet, men då ska man också vara jämställda ekonomiskt också. Annars kan den som tjänar mer betala notan tycker jag.

    Ska vi fattiga kvinnliga studenter, som är ensamstående med barn, betala halva notan varje gång vi måste gå ut... så blir det inte många dejter av. Isåfall har inte jag råd att dejta mer än en gång per månad.

    Om den jag dejtar vet om att jag är en ensamstående mamma som pluggar, tycker jag att han ska erbjuda sig att betala åtminstone. Men tyvärr är det sällsynt. Dom snackar om jämställdhet och feminism. För mig känns det mer som om dom är snåla.

    Jag anser att man kan dela notan om båda är fattiga. Eller om båda har ekonomin för det.

    Men går man på dejt med en som man vet har tuff ekonomi, hör det väl till god ton. Oavsett om det är en kille eller tjej.

  • nirakanna2

    När jag och min sambo var på vår första dejt betalade han när jag gick på damernas. Vi gick vidare och åt efterrätt på kafé så då passade jag på att betala när han gick på toa. Bra strategi i min värld ????

  • optimist63
    Meri1 skrev 2017-11-06 17:02:20 följande:

    När man är på en dejt och ätit någonstans, störs stämningen rejält om dejten börjar gå igenom notan för att bara betala sin del. Det är en så tryckt och obekväm situation att jag ofta rodnar och börjar prata för fort om någonting annat. Jag tappar minst 50% av intresset om dejten är sniken, fast han har råd. Jag säger ingenting om detta till honom, vill absolut inte be om att han ska betala. Jag betalar min del, tackar för mig, går hem och sen ghostar jag honom oftast. Ibland frågar de varför, och då svarar jag.

    Jag tror på jämställdhet, men då ska man också vara jämställda ekonomiskt också. Annars kan den som tjänar mer betala notan tycker jag.

    Ska vi fattiga kvinnliga studenter, som är ensamstående med barn, betala halva notan varje gång vi måste gå ut... så blir det inte många dejter av. Isåfall har inte jag råd att dejta mer än en gång per månad.

    Om den jag dejtar vet om att jag är en ensamstående mamma som pluggar, tycker jag att han ska erbjuda sig att betala åtminstone. Men tyvärr är det sällsynt. Dom snackar om jämställdhet och feminism. För mig känns det mer som om dom är snåla.

    Jag anser att man kan dela notan om båda är fattiga. Eller om båda har ekonomin för det.

    Men går man på dejt med en som man vet har tuff ekonomi, hör det väl till god ton. Oavsett om det är en kille eller tjej.


    Du är för ett modernt jämställt samhälle men vill ha kvar det gamla kvarlevorna från det sk patriarkatets dagar, ok....

    Så klart att var och en betalar för sej!
Svar på tråden Vem betalar på första träffen?