• Anonym (Miss Dee)

Steril men gravid!

Kanske kan denna berättelse ingjuta hopp i någon som kämpar?

År 2000 togs höger äggstock bort.
    År 2011 togs min vänstra äggledare. 

Jag fick besked av två överläkare på gyn om att jag efter detta var steril.
    Det var ett besked jag tog med blandade känslor. Jag har ju två fina barn och närmar mig 40.

Men ändå...

Mycket riktigt, kort därpå träffade jag en ny man. Vi skämtade till en början om min sterilitet.
    Kanske jag kunde bli KORSBEFRUKTAD!? (Jättekul, verkligen...)

För ett par månader sedan började vi prata så intensivt om ett barn. Han sa bland annat:
    Det känns i hela kroppen att jag vill göra dig gravid. 

Och ja, det kändes i hela min kropp att jag ville! Det var som om kroppen glömde bort att det var omöjligt.
    En dag kom alla graviditetssymptom på en gång! Ömmade bröst, illamående och... en viss överkänslighet.
    Kunde jag verkligen vara.... GRAVID?! Vi förstod ingenting men köpte trots allt ett gravtest. POSITIVT! VA???

Vi fick gjort ett tidigt ultraljud för att undersöka om det verkligen satt rätt. Nervösa dygn inför detta...
    Gynekologen bara log. "Det är en helt normal graviditet" sa hon sen och visade oss skärmen där vi kunde se ett hjärta som slog!

Min sambo och jag är förundrade och konstaterar att kroppen är en magisk maskin. Vi undrar om våra intensiva känslor och önskningar kan ha bidragit till befruktningen...?

Nu önskar vi förstås att det ska gå bra för vårt lilla liv! Några veckor till och sedan är den mest kritiska tiden över. Åttonde veckan nu. Snart nionde. Månaden?

• Svar på tråden Steril men gravid!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-03 09:39:45 följande:
    ts, grattis, men jag tycker inte det är helt schyst att undra om era önskningar har bidragit. Det finns så många människor som hett hett önskar sig ett barn men inte får något...
    Men lägg av. Andra människors barnlöshet är faktiskt inte ts problem. 
  • Blöjor111111
    Anonym skrev 2012-06-03 10:07:29 följande:
    Håller med! Nu är vi glada för TS och de som har en ofrivillig barnlöshet får starta en egen tråd.
  • Anonym (Loloo)
    Blöjor111111 skrev 2012-06-03 10:10:47 följande:
    Håller med! Nu är vi glada för TS och de som har en ofrivillig barnlöshet får starta en egen tråd.
    Exakt. Ts det var jag som undrade hur det var möjligt. Döper min nu till Loloo så alla känner igen mig. Glömde säga GRATTIS!! Det är helt otroligt. 
  • Anonym (Loloo)
    Anonym skrev 2012-06-03 09:03:57 följande:
    Men HUR har det gått till? Utan äggledare kan inte ägget vandra ner i livmodern på vänster sida. Och utan äggstock på höger sida tillverkas det ju inga ägg..
    Anonym skrev 2012-06-03 10:07:29 följande:
    Dessa inlägg skrev jag!
  • viseversa

Wow vad coolt!!! Jag vill gärna tro att det var eran önskan som hjälpte er på traven!

• Miss P71

Jag blev helt rörd när jag läste dit inlägg TS. Säger ett stort grattis till er. Hoppas att allt kommer att gå braGlad{#emotions_dlg.flower}

• just great

va roligt och läsa  en sån tråd.Hoppas allt går bra för dig.

• Flisan79

Kroppen är fantastisk!! Påminner lite om att tex hjärnhalvorna kan ta över funktioner om den ena skadas.

• viseversa
    Flisan79 skrev 2012-06-03 10:54:09 följande:
    Kroppen är fantastisk!! Påminner lite om att tex hjärnhalvorna kan ta över funktioner om den ena skadas.
    Ja såg en film på youtube om en pojke som jag tror hade blivit skjuten i huvudet. Han hade bara den ena hjärnhalvan kvar och levde som vanligt. Dock såg huvudformen sjukt obehaglig ut.
  • viseversa
    viseversa skrev 2012-06-03 10:58:30 följande:
    Ja såg en film på youtube om en pojke som jag tror hade blivit skjuten i huvudet. Han hade bara den ena hjärnhalvan kvar och levde som vanligt. Dock såg huvudformen sjukt obehaglig ut.

">

• Flisan79

Viseversau: ja precis. Sånt är ju så coolt. Kroppen hittar egna nya vägar att läka sig själv och strävar efter "helhet"

• TheFamily

Häftigt. Det är ju trots allt inte helt ovanligt att man blir gravid även fast man steriliserat sig tex. Vi vet ju inte fullt ut hur kroppen fungerar :).
    Grattis TS

• Anonym

Grattis!
    Men.... man är INTE steril när man tagit bort ena äggstocken och ena äggledaren.
    Jag utgick ifrån att alla läkare iaf vet att den enda äggledaren mycket väl kan plocka upp ägg från andra sidans äggstock!  
    Sånt händer ofta tom. 

Vet flera kvinnor som haft ena äggledaren borttagen men blivit gravida från ägg från den äggstocken iallafall. 
    Ja kroppen kan vara fantastisk! Men också ibland bevärlig för vissa....

Skönt att ni slapp använda er av medicinsk behandling.   

• LillaVanilla

Grattis Ts! Men som sista "Anonym" skriver så kan ena äggledaren plocka upp andra äggstockens ägg. Hände en bekant till mig. Och har garanterat hänt flera. Du är inte på långa vägar steril! Vill ni ha många barn? Annars föreslår jag preventivmedel.

• Modgun

Fan vad kul =)
    Kroppen är bra fantatiskt. Lycka till med allt. 

Svar på tråden Steril men gravid!