Steril men gravid!
Kanske kan denna berättelse ingjuta hopp i någon som kämpar?
År 2000 togs höger äggstock bort.
År 2011 togs min vänstra äggledare.
Jag fick besked av två överläkare på gyn om att jag efter detta var steril.
Det var ett besked jag tog med blandade känslor. Jag har ju två fina barn och närmar mig 40.
Men ändå...
Mycket riktigt, kort därpå träffade jag en ny man. Vi skämtade till en början om min sterilitet.
Kanske jag kunde bli KORSBEFRUKTAD!? (Jättekul, verkligen...)
För ett par månader sedan började vi prata så intensivt om ett barn. Han sa bland annat:
Det känns i hela kroppen att jag vill göra dig gravid.
Och ja, det kändes i hela min kropp att jag ville! Det var som om kroppen glömde bort att det var omöjligt.
En dag kom alla graviditetssymptom på en gång! Ömmade bröst, illamående och... en viss överkänslighet.
Kunde jag verkligen vara.... GRAVID?! Vi förstod ingenting men köpte trots allt ett gravtest. POSITIVT! VA???
Vi fick gjort ett tidigt ultraljud för att undersöka om det verkligen satt rätt. Nervösa dygn inför detta...
Gynekologen bara log. "Det är en helt normal graviditet" sa hon sen och visade oss skärmen där vi kunde se ett hjärta som slog!
Min sambo och jag är förundrade och konstaterar att kroppen är en magisk maskin. Vi undrar om våra intensiva känslor och önskningar kan ha bidragit till befruktningen...?
Nu önskar vi förstås att det ska gå bra för vårt lilla liv! Några veckor till och sedan är den mest kritiska tiden över. Åttonde veckan nu. Snart nionde. Månaden?