• Ninnie

Resa med barn

Vi ska åka till Cypern om en och en halv vecka med vår dotter som är 23 månader. Vad bör vi tänka på? Hur underhåller man henne under flygningen? Vad ska vi packa ner? Nu kommer vi att åka nästan hela släkten (mormor/morfar, farmor med flera). Vår dotter är ganska stor för sin ålder och då menar jag tung och lång. Alla tips tas emot :)

• Svar på tråden Resa med barn
  • Catox9

Kritor och ritpapper, böcker som hon gillar, kanske någon enklare leksak (utan ljud ;) ) att ha på planet.
    Packa lite blandade leksaker, enklare saker som kanske inte tar så mkt plats.
    Bok- godnattsaga.

Tjaaa.. det är det jag kan komma på såhär.. har aldrig varit utomlands själv med min dotter, hon är snart två hon med :)  

• dripdrop

Ja, underhållning och kex/snacks och dricka är en bra grej. Både en vattenflaska och sugrörsdrycker hade vi. Om ni gör tydligt att det är till barnet i säkerhetskontrollen går det bra att ta med.

Vi reste till Thailand och nya Zeeland när dottern var 15 mån och det gick väldigt bra. Hon tyckte allt var spännande och roligt. Det enda som var jobbigt var när hon skulle sova, för det var trångt.

• Ninnie

Det står att man inte får ta med egen mat utan man får bara äta det som serveras på flyget. Hon får mat eftersom hon är under 2 år. Sen flyger vi 17.45 från Sverige så förhoppningsvis blir hon lite trött :) Vad ska man ha med sig därnere? Vagn  och blöjor och solkräm givetvis. Men något annat speciellt? När man lyfter och landar finns det några tips för att de inte ska få ont i öronen? Har hört att de kan suga på napp, ta nässpray innan, tugga på ahlgrens bilar men fungerar det och vilket är bäst?

• carrobarro84
    Ninnie skrev 2012-06-03 13:26:19 följande:
    Det står att man inte får ta med egen mat utan man får bara äta det som serveras på flyget. Hon får mat eftersom hon är under 2 år. Sen flyger vi 17.45 från Sverige så förhoppningsvis blir hon lite trött :) Vad ska man ha med sig därnere? Vagn  och blöjor och solkräm givetvis. Men något annat speciellt? När man lyfter och landar finns det några tips för att de inte ska få ont i öronen? Har hört att de kan suga på napp, ta nässpray innan, tugga på ahlgrens bilar men fungerar det och vilket är bäst?

Maten för barn under 2 år från flyget brukar inte vara sådär jättebra. Vi flög till Turkiet för några veckor sen o fick en banan, ett paket russin, en yoghurt och en barnmatsburk med fruktpuré. Det är ju inget mättande direkt- Vi ahde matsäck med oss.
  • Veronika07

Vi hade en bärbar DVD till våra busfrön när vi åkte till Rhodos, det var toppen! Batteritiden är bara två timmar på den vi har men det är i alla fall två timmar :)

• Ninnie

Vi ska åka med ving FÅR man ta med egen mat typ macka eller nåt och äta på planet?

• Dixie

Välling och gröt hade jag tagit med - bra att ha det som de är vana hemifrån! 
    alvedon är alltid bra att ha med och även vätskeersättning
    resevagn med solskydd 

• Kodia

Ta med smörgås, frukt etc - det är inga problem att ta genom säkerhetskontrollen. Du kan också ta med en tom vattenflaska, och sedan fylla den innan du går ombord.

Ombyteskläder till barnet, och även en extra t-shirt till vuxen kan vara bra att ha. Hushållspapper, våtservetter och en plastpåse om olyckan är framme. 

Det kommer säkert att gå jättebra - ni är ju flera vuxna som kan hjälpas åt! 

• Kodia
    Ninnie skrev 2012-06-04 13:06:30 följande:
    Får man äta egen medtagen smörgår på planet?

De flesta bolag har nog någon skrivning om att man inte får äta medhavd mat. Däremot är det ju inte helt förbjudet att äta något man haft med sig - var skulle man dra gränsen då? Vad är ok av tuggummi, halstabletter, smågodis, banan, powerbar och inplastad dubbelmacka? Jag tror det är upp till personalen. Om du äter en liten macka lite diskret är det nog ingen som klagar. Om du börjar dela ut papptallrikar och vitlöksbaguett och sleva upp pastasallad till hela släkten kanske det väcker lite mer uppmärksamhet...
  • mia maria
    Kodia skrev 2012-06-04 20:45:47 följande:
    De flesta bolag har nog någon skrivning om att man inte får äta medhavd mat. Däremot är det ju inte helt förbjudet att äta något man haft med sig - var skulle man dra gränsen då? Vad är ok av tuggummi, halstabletter, smågodis, banan, powerbar och inplastad dubbelmacka? Jag tror det är upp till personalen. Om du äter en liten macka lite diskret är det nog ingen som klagar. Om du börjar dela ut papptallrikar och vitlöksbaguett och sleva upp pastasallad till hela släkten kanske det väcker lite mer uppmärksamhet...
    När jag ahr maialt till Tuifly så fick jag svaret att det man köper innanför säk.kontrollen får man ta med sig på flyget.
    Dock får man ju också ta med matsäck till små barn under 2 år eftersom de inte får mat på planet, men dock vet jag inte heller var gränsen går riktigt.
    De ggr jag har flygit med min lillkille, som nu är 2½, så har jag haft barnmatsburk, russin, kex osv med.
    Vet ej hur noga det är med smörgåsar o dyl, men för er som är osäkra så är mitt tips att ringa eller maila till flygbolaget o fråga!
  • mia maria

Som övrigt svar på TS' funderingar:
    eran dotter är ju ganska så stor, så ni behöver ju inte släpa med en massa barnmat f.ö antar jag?
    Blöjor för all del, men allting finns ju att köpa där nere också

Solhatt - o många t-shirtar/linnen till dottern såvida ni inte kör med solskyddsdräkt!?
    T-shirtar går åt till förbannelse; de blir ganska så snart fulla med både glass o saltvatten, o dessutom skyddar de lite mot solen såklart 

Badtofflor/sandaler är alltid bra; dels om sanden på stranden är het, o dels blir et lätt halt vid poolen.

Det är nog allt jag kommer på just nu!

Svar på tråden Resa med barn