• Fritjof83

Bilresa med bebis i sommar - vad ska man tänka på?

Hej alla småbarnsföräldrar där ute!

Vi har tänkt ta bilen och fara från Norrland till södra Sverige och hälsa på släkten i sommar. Vår lillpys kommer då att vara 6 månader och jag skulle gärna vilja ha tips från er som har rest långt med bebis i bil om vad man bör tänka på. Resan blir ca 100 mil enkel väg och vi kommer naturligtvis att tänka till innan om var det går att stanna bilen och ta raster. Men jag är ändå lite orolig för att han kommer bli less på att sitta i babysitter så länge, hittills har vi bara åkt korta turer inom stan där vi bor...så om ni har några tips att ge är jag väldigt tacksam! Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-03 12:02
    hehe, jag menade förstås babyskydd, inte sitter... ;)

• Svar på tråden Bilresa med bebis i sommar - vad ska man tänka på?
  • IsDimma

Köra på natten är smidigt om man orkar som vuxen.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • moruppgren

Ni kanske kan planera in olika stopp på korta aktiviteter ni kan göra så bilresan inte bli allt för tråkig för honom.
    Stanna och vara ute en timme eller två och så får han se något roligare än bilen.
    Sen så sover ju småbarn ganska mycket så det är bara att passa på att köra mycket då.

När jag var 15 åkte hela vår familj på bilsemester till Kroatien. Min yngsta lillebror var då 9 månader. Bilresan tog 5 dagar och vi var 7 stycken i bilen och det gick hur bra som helst! Jag satt bredvid honom och roade. Lekte titt-ut och bytte leksaker, matade osv.

Jag tror mycket handlar om inställning. Är ni positiva och ändå är beredd på att det kan bli så att ni måste stanna och ta en lång paus så kommer det nog gå bra. Ingen stress är väl det viktigaste att tänka på tror jag.

• dripdrop

Ja, med en bebis i den åldern skulle det ju vara bra att pricka in när han sover. Själv vet jag att dottern avskydde sitt babyskydd i den åldern, men det blev bättre då vi bytte till en vanlig bilbarnstol - hon fick sitta upp och se sig omkring mer. Vi köpte en som går att luta ifall de somnar.

• Fritjof83

Tack för era tips! Det är ju såklart olika beroende på bebisens personlighet, dagshumör och så men det låter ju fantastiskt att det gick så bra för er (moruppgren) att åka ända ner till Kroatien till exempel! Glad 

Vi får fortsätta fundera på vilka ställen längs vägen som passar att stanna och ta en paus på. och även vara beredda på att kunna göra kortare stopp i "nödfall" om han blir alltför kinkig eller akut ledsen... Flört

Svar på tråden Bilresa med bebis i sommar - vad ska man tänka på?