• Anonym

Få hinnsvepning?

Går in i v. 38 imorgon och har stor rädsla över förlossningen. Har haft det sen innan jag blev gravid. Har berättat detta för min bm men känns inte riktigt som hon förstår att jag har smått panik över detta, vet inte hur jag ska berätta för henne utan att låta dum. Är rädd att få gå över tiden och att något ska bli fel. Jag går på helspänn hela tiden och undrar när det ska dra igång, detta har gjort att jag inte sovit riktigt på över en vecka nu. Max 2 timmar per natt. Är helt slut i kroppen och har även mycket ont av foglossning (vilket jag har intyg på hos läkare). Jag känner mig ledsen och gråter mest hela tiden för att jag inget kan göra åt saken. 

Har kollat runt lite här på internet och sett att det finns nått som heter hinnsvepning och att rätt många faktiskt får hjälp med det. Men har oxå förstått att inte alla bm gör det?! Hur funkar det varför gör vissa och andra inte? Skulle kännas otroligt skönt för mig att få pröva på det för då vet jag ändå att det kanske kan dra igång och att jag då är förberedd på det. Ska till min bm på tisdag men vet inte alls hur jag ska fråga henne detta för jag känner mig dum och tror inte att hon är för att göra en hinnsvepning. 
    Om inte sin egen bm vill göra hinnsvepning på mödravården vart kan man vända sig då? Kan man fråga på förslossningen? 

Mvh
    Caroline 

• Svar på tråden Få hinnsvepning?
  • lena2012

Hej !
    Ursäkta sent svar.Kanske har du redan fött barn,...
    Hinnsvepning  är om det olika åsikter om. En del barnmorskor gör det  men det är ingen rutin och ska inte vara heller .
    I v 38  är det lite för tidigt .
    Överburen är man  inte förrän v 42+0 .
    Många glömmer det men på ultraljudet v 18 så är det beräknad förlossning men plus och  minus 14  dagar,
    Det allra bästa är spontan start  utan  någon åtgärd .
    Men har du stark rädsla kanske din barnmorska kan tänka sig att känna på livmodertappen ca v 41+0.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Få hinnsvepning?