• Lufsan

Är det okej att vara hemma från jobbet pga. illamående?

Jag känner mig mycket dålig som inte klarar av att jobba nu när jag är gravid. Var hemma i fredags och kände mig verkligen hemsk. Jag tänker att alla andra klarar ju det, varför gör inte jag det? 

Är det så att ni andra gravida jobbar trotts hemskt illamående och trötthet?
    Jag är också orolig för om jag kommer få sjukintyg av läkaren, om jag skulle behöva det. Har hört att läkare inte tar graviditetsillamående på allvar.

Jag vill höra era berättelser och hur ni andra handskas med ert illamående!

Vill lägga till att jag provat postafren och seaband, dessa har ingen effekt. Ingefära och citron kan hjälpa ibland. Mat brukar hjälpa under tiden jag äter den men efteråt är det 20 gånger värre.

Jag jobbar på en småbarns avdelning.  

En dag i sänder.
  • Svar på tråden Är det okej att vara hemma från jobbet pga. illamående?
  • mama no1

Ja, det är verkligen ok. Har en kompis som är sjukskriven 30% från jobbet pga illamående och trötthet.

• Lufsan
    mama no1 skrev 2012-06-03 14:15:23 följande:
    Ja, det är verkligen ok. Har en kompis som är sjukskriven 30% från jobbet pga illamående och trötthet.
    Åh! Vad skönt att höra. Sitter här hemma och känner mig lite värdelös för att jag ska sjukanmäla mig imorgon också. =(. Det känns som att det inte är så illa om man inte kräks. Men skönt att höra att någon annan också varit hemma. 
    En dag i sänder.
  • April barn

Helt ok att sjukskriva sig tills det värsta illamåendet och sjuk känslan släppt. Alla mår ju olika dåligt och vissa mår ju verkligen kasst, ha inte dåligt samvete över det det handlar ju oftast bara om några veckor :)

• Becciee

Jag va hemma då när ja mådde som sämst, i ca 2 veckor. Verkligen välbehövligt! Tänk på dig själv, och skit i vad dina kollegor kan tycka. Alla känner vi olika. Jag mår som bäst om jag får äta med ca 2-3 timmar mellanrum. Behöver inte äta mat men frukt eller något annat går alltid ner! Hoppas du snart känner dig bättre ;) brukar oftast vara fram till v. 12 va jag förstått

• Lufsan
    April barn skrev 2012-06-03 14:19:11 följande:
    Helt ok att sjukskriva sig tills det värsta illamåendet och sjuk känslan släppt. Alla mår ju olika dåligt och vissa mår ju verkligen kasst, ha inte dåligt samvete över det det handlar ju oftast bara om några veckor :)
    Tack! Känns bättre nu! Har bara nästa vecka kvar sen har jag semester i tre veckor, Så tänkte kanske vara hemma nästa vecka också. Då lär jag ju må bättre efter semestern. Går in i vecka nio imorgon. =)
    Becciee skrev 2012-06-03 14:19:53 följande:
    Jag va hemma då när ja mådde som sämst, i ca 2 veckor. Verkligen välbehövligt! Tänk på dig själv, och skit i vad dina kollegor kan tycka. Alla känner vi olika. Jag mår som bäst om jag får äta med ca 2-3 timmar mellanrum. Behöver inte äta mat men frukt eller något annat går alltid ner! Hoppas du snart känner dig bättre ;) brukar oftast vara fram till v. 12 va jag förstått
    Tack! Jätteskönt att höra. Hade du problem med läkarintyg? 

En dag i sänder.
  • TheFamily

Läkarna brukar inte vara hårda med kortare sjukskrivning typ en vecka eller två för att man ska hinna bli av med det värsta illamåendet.
    De kan ju skriva ut läkemedel åt dig också som hjälper mot illamående.
    Lycka till! Och grattis! Jram

• mama no1
    Lufsan skrev 2012-06-03 14:17:50 följande:
    Åh! Vad skönt att höra. Sitter här hemma och känner mig lite värdelös för att jag ska sjukanmäla mig imorgon också. =(. Det känns som att det inte är så illa om man inte kräks. Men skönt att höra att någon annan också varit hemma. 
    Jag tyckte att det va värst när man inte kräktes när jag va gravid för om man kräktes så kunde det kännas bättre ett tag efteråt. Men att gå runt och bara må illa hela tiden är fruktansvärt och energikrävande, inte undra på att man blir trött också.
  • MammaTillFelicia

Jaa! Var hemma i två veckor när jag väntade 2:a barnet, pga extrem trötthet och illamående. men trean nu var jag hemma i två dagar för illamående, fast det var så tidigt att jag trodde det var magsjuka som var på g =)

• Adela

Jag pluggade och så när jag var gravid och ingefärste om man nu kan kalla det så hjälpte mig. Jag kokte vatten och slog över en liten ingefärsbit som jag sen drack lite klunkar av vid behov. Litet tips bara. Grattis till lille plutten och lycka till med allt

• Lufsan
    TheFamily skrev 2012-06-03 14:33:04 följande:
    Läkarna brukar inte vara hårda med kortare sjukskrivning typ en vecka eller två för att man ska hinna bli av med det värsta illamåendet.
    De kan ju skriva ut läkemedel åt dig också som hjälper mot illamående.
    Lycka till! Och grattis! Jram
    Tack! Skönt att höra! 
    mama no1 skrev 2012-06-03 14:34:11 följande:
    Jag tyckte att det va värst när man inte kräktes när jag va gravid för om man kräktes så kunde det kännas bättre ett tag efteråt. Men att gå runt och bara må illa hela tiden är fruktansvärt och energikrävande, inte undra på att man blir trött också.
    Jo blir helt slut. =)
    MammaTillFelicia skrev 2012-06-03 14:57:00 följande:
    Jaa! Var hemma i två veckor när jag väntade 2:a barnet, pga extrem trötthet och illamående. men trean nu var jag hemma i två dagar för illamående, fast det var så tidigt att jag trodde det var magsjuka som var på g =)
    Skönt att höra! Mådde hur bra som helst för en vecka sen. Trodde jag skulle må så hela tiden. Men icke. =)

En dag i sänder.
  • Queen of all

Jag var hemma från jobbet när jag mådde illa. Kunde inte behålla någonting första halvan av graviditeten. 

Jag kan nog tycka att det är lite dumt att gå till jobbet om man mår dåligt även om det "bara" är en graviditet. :P 

• Signatur

Här är en som var sjukskriven hela graviditeten pga illamående (men så var det lite mer extremt än för de flesta andra...).

Var du hemma och ta hand om dig! Förmodligen mår du bättre snabbare om du får vila lite.

• NEsson

Med första barnet var jag sjukskriven ca 2 veckor för illamående och trötthet. Barnmorskan pratade med läkaren och han skrev utan problem sjukintyg. Däremot blev det tjafs på jobbet att jag inte skulle få någon sjukersättning för att graviditet inte är nån sjukdom. Nu är jag gravid med andra barnet och när hag ringde och sjukanmälde mig första gången blev chefen jättesur och sa att deg inte var nån anledning att vara hemma. Hon sa också att hon själv hade varit gravid och visste att illamåendet går att hantera och att man bara mår illa på morgonen. Som att alla har lika tur som henne!! Jag fick sluta på jobbet!

• Lufsan
    NEsson skrev 2012-06-06 21:48:56 följande:
    Med första barnet var jag sjukskriven ca 2 veckor för illamående och trötthet. Barnmorskan pratade med läkaren och han skrev utan problem sjukintyg. Däremot blev det tjafs på jobbet att jag inte skulle få någon sjukersättning för att graviditet inte är nån sjukdom. Nu är jag gravid med andra barnet och när hag ringde och sjukanmälde mig första gången blev chefen jättesur och sa att deg inte var nån anledning att vara hemma. Hon sa också att hon själv hade varit gravid och visste att illamåendet går att hantera och att man bara mår illa på morgonen. Som att alla har lika tur som henne!! Jag fick sluta på jobbet!
    Gud vilken hemsk chef! Men skitstövlar finns ju överallt, tyvärr.

Funderar på att börja plugga igen istället... Men vet inte, man får ju så lite pengar att det inte går att lägga undan något.  
    En dag i sänder.
  • NEsson

Ja, usch ja! Man fattar inte hur de tänker!:( Jag vill också börja plugga men det får nog bli efter att jag varit mammaledig nästa gång:)

• Strumpans

Har m båda barnen kräkts och mått illa långt över v 20.
    Lergigan comp, knäckebröd och citronte var det jag levde på.
    Så länge jag kommit upp ur sängen har jag gått till jobbet viss dagar gick det dock inte.

Men man vänjer sig. ;)
    Se till att prata m läkare och få riktiga tabletter utskrivna. Postafen har jag aldrig fått ngn hjälp av ex.

Svar på tråden Är det okej att vara hemma från jobbet pga. illamående?