• Anonym (Fundersam)

Studerar på distans

Hej!

Arbetar idag 100% med en fast tjänst och månadslön sedan 3 år tillbaka. I agusti kommer jag börja studera på distans 75% och gå ner på deltid på mitt jobb. Från och med oktober har jag även tjänstledigt från mitt arbete till och med januari. (studerar fortfarande på 75%).

Vi planerar att bli gravida i början av nästa år. Hur påverkas min SGI?
    I och med att jag först går ner i tid och att jag sedan studerar, är det kanske smartare av mig att slute helt på mitt jobb och endast studera?

• Svar på tråden Studerar på distans
  • Försäkringskassan

Hej! Om du tänker vara tjänstledig pga studier och din arbetsinkomst blir lägre eller upphör kan du få behålla din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) under studieperioden om du finansierar dina studier med studiestöd (studiehjälp eller studiemedel). Din SGI blir då vilande. Vilande SGI innebär att du under studietiden som regel inte kan få någon ersättning som är grundad på din vilande SGI:n men när studierna är avslutade kan den bli gällande igen. Här kan du läsa mer om sjukpenninggrundande inkomst vid studier: www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/text Vill du veta mer om hur det blir i ditt specifika ärende är du välkommen att kontakta oss på kundcenter på telefonnummer: 0771-524 524 Hälsningar Sigrid, handläggare

Svar på tråden Studerar på distans