• Anonym

bristande boendeförälder

kan umgängesföräldern få hela vårdnaden om en tonåring när boendeföräldern:

-inte förser barnet med glasögon, kläder, fickpengar. kontantkort
    -det inte alltid finns mat hos boendeföräldern
    -ungdomen får tjata om buss-kort för att kunna ta sig till skolan

den som förser barnet med kläder, kontantkort och glasögon är umgängesföräldern

hur ska umgängesföräldern / ungdomen gå till väga?
    kan man göra detta utan att gå upp i rätten?
    får den nya boendeföräldern automatiskt barnbidraget då?

• Svar på tråden bristande boendeförälder
  • Anonym (***)

Hej! Låter som en taskig sits men först - skippa pratet om kontantkort - det är ingen rättighet. Vad gäller övrigt är det boendeförälderns skyldighet i första hand. Du och tonåringen ska omedelbart få till ett möte med familjerätten för stöd och sedan med socialen. Lycka till!

• SupersurasunkSara

En tonåring torde få bestämma själv var han/hon vill bo.

Busskort får de väl av skolan? Eller är det bara här det är så?

Nej, barnbidraget går inte automatiskt till den andra om man byter boende, det får man ansöka om hos försäkringskassan om den som idag har bidraget inte skriver över det självmant.

Vårdnaden har dock inget med umgänget att göra, och som sagt, en tonåring lyssnas det på om inte tonåringen är osedvanligt barnslig.

• Anna Paulita
    SupersurasunkSara skrev 2012-06-04 11:05:18 följande:
    En tonåring torde få bestämma själv var han/hon vill bo.

Busskort får de väl av skolan? Eller är det bara här det är så?

Nej, barnbidraget går inte automatiskt till den andra om man byter boende, det får man ansöka om hos försäkringskassan om den som idag har bidraget inte skriver över det självmant.

Vårdnaden har dock inget med umgänget att göra, och som sagt, en tonåring lyssnas det på om inte tonåringen är osedvanligt barnslig.

Busskort får man inte per automatik av skolan, det har, som allt annat, med kommunens ekonomi att göra. I skolan jag arbetar på fick eleverna inte ens åkremsor för sin prao period. :/
  • Anonym

boendeföräldern flyttade till grannkommun och tonåringen valde att gå klart grundskolan (högstadiumet) i sin gamla skola...
    betalt buss-kort från skolan gäller vid gymnasiumet. om man bor tillräckligt långt ifrån (x antal km) 

fickpengar/kontaktkort kan man slå ihop i en post då.... 

• SupersurasunkSara

Det jag menar är att det inte alls är nödvängidt att blanda in rätten, man kan själv lösa det genom att man som ovanstående skrev, ta kontakt med soc och famrätten för ett samarbetssamtal med den andra föräldern och då kan man framföra barnets önskan (jag antar att barnet själv vill byta?) sen ansöker man om adressändring för barnet.

Båda föräldrrna ska skriva under och har man inet varannan v ska barnet vara skrivet där det har sin huvudsakliga dygnsvila, dvs, sover barnet oftare hos dig ska det vara skrivet där = du blir boendeförälder. Då kan man skicka in ansökan själv, utan den andras underskrift och så görs en utredning om var barnets huvudsakliga dygnsvila är och skriver det där.

• SupersurasunkSara
    Anna Paulita skrev 2012-06-04 11:07:01 följande:
    Busskort får man inte per automatik av skolan, det har, som allt annat, med kommunens ekonomi att göra. I skolan jag arbetar på fick eleverna inte ens åkremsor för sin prao period. :/
    Jaha, knepigt. Här får de om de måste ta buss till skolan.
    Anonym skrev 2012-06-04 11:08:18 följande:
    boendeföräldern flyttade till grannkommun och tonåringen valde att gå klart grundskolan (högstadiumet) i sin gamla skola...
    betalt buss-kort från skolan gäller vid gymnasiumet. om man bor tillräckligt långt ifrån (x antal km) 

fickpengar/kontaktkort kan man slå ihop i en post då.... 
    Ok, då förstår jag.

Men som jag skrev, boende och vårdnaden är inte samma sak, så du behöver inte alls ha enskild vårdnad för att ha boendet.
  • Anonym

behöver jag ha gemensam vårdnad för att få boendet? (boendeföräldern har enskild och har alltid haft)

ungdomen vill bo här... 

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-06-04 11:23:30 följande:
    behöver jag ha gemensam vårdnad för att få boendet? (boendeföräldern har enskild och har alltid haft)

ungdomen vill bo här... 
    Det vet jag faktiskt inte. Ring och fråga, man kan fråga anonymt.
  • Anonym

smart!

det får jag göra!

blir bara så ledsen för att boendeföräldern prioriterar sig själv framför barnets behov.

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-06-04 11:38:10 följande:
    smart!

det får jag göra!

blir bara så ledsen för att boendeföräldern prioriterar sig själv framför barnets behov.

Ja, man blir ju det, tyvärr är det ganska vanligt. Dock brukar det vara umgängesföräldern som står för egotänket. Iaf är det min erfarenhet. Sen beror det ju lite på förälderns ekonomi, man kan inte ge mer än man har pengar till.
Svar på tråden bristande boendeförälder