• Jodi

Resa i Serbien och Bosnien - någon med erfarenhet?

Vi ska åka och hälsa på min sambos familj i Bosnien och ev även Serbien. Vi kommer nog att flyga ner och sen hyra/låna bil under tiden där nere. Någon som gjort nåt liknande? Hur gjorde ni med bilbarnstol? Vill inte att vår son (1 år) ska åka framvänt, men de har väl bara såna stolar där?
    Funderar också på vaccination - tbc och hep a+b, det borde väl räcka?
    Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Resa i Serbien och Bosnien - någon med erfarenhet?
  • Ella HBG

Kom på att det är samma sak med gröt och välling, det finns inte i Bosnien! Om era barn äter det, ta med det hemmifrån! Välling finns bara i Sverige om jag minns rätt! Och gröt har dem något liknande från Nestle men inte havregröt!

• Ella HBG

Solkräm hade jag också köpt hemma!
    hmmm salva för blöjutslag! Barnolja!
    Snacks som är sockerfria och saltfria, det är det dåligt utbud på!

• Ella HBG

ALvedon eller Ipren, allt som ditt barn använder vanligtvis hemma och det kanske inte finns normalt utanför Sveriges gränser ;)

• pussgurkan86

tänk på när det gäller vaccination så när ditt barn har fått en spruta så måste man vänta minst 1 månad innan man kan få en annan spruta, därför måste man göra det långt innan man åker.

vi åker snart till albanien och säger som alla andra, glöm inte välling för det finns bara i sverige.   

• pussgurkan86

och tbc sprutan, har ditt barn inte fått det vid 6 månaders ålder?? man brukar få det om en förälder är från utlandet och man planerar att åka ner dit. det fick vi helt gratis på bvc, vi fick även hepatit b gratis och hepatit a kostar 350 kr.

• Ella HBG

Vi fick alla vanliga vacciner som dem ger alla barn i Sverige plus dem de erbjuder barn med utlänska föräldrar och vi har aldrig haft några beskymer med något! Fast vi varit utomlands mycket!
    Lycka till!!

• Ella HBG

Inte semper, men NAN finns och vissa liknande... Aptamil och bebimil (tror jag det stavas)...
    Nan använde jag... Men om jag minns rätt är det inte samma som i Sverige... Det var något med 1,2, och 3 inte hade samma månadsgränser som i Sverige! Typ om i Sverige är NAN1 till 4 månader, i Bosnien är den till 6  månader och osv...

• Aapple

Ja men nan kan ju funka med men kommer väl ta med ett lass med de också,
    Någon som vet något bra och besöka i Bosnien för barn eller annat i närliggande.
    inga nöjesparker eller så? Någon varit i Dubrovnik? 

• Ella HBG

Det är billigare hemma så det är lika bra att ta med ;)
    Hmm jag känner inte till några nöjesparker direkt, men i Sarajevo finn Vrelo Bosne (national park) och Pionirska Dolina (typ litet djurpark med lekpark)...
    Dubrovnik har jag inte varit i på 15 år, så jag kan inte hjälpa till ;)

• Aapple

Ok djurparken lät ju bra, fint och så?
    Dubrovnik verkar fint men dyrt men smakar det så kostar de! 

• Ella HBG

Ganska fint är det, inte så stort men fint för barnen!
    Japp Dubrovnik är dyrt! Vi föredrar Brela :) Vi var där förra året och det var helt underbart!

Svar på tråden Resa i Serbien och Bosnien - någon med erfarenhet?