• Anonym (oro...)

Vem bestämmer vad?

Om domstolen dömer växelvis boende och barnet vägrar att gå till den andra föräldern går det väll inte att tvinga barnet, då barnet far illa hos mamman/pappan? De pratas ju alltid om barnens rättigheter och mår barnet själv illa av att vara hos den andra borde det väll gå att göra något eller?
    Är det socialen som går in då och gör en bedömning, för dom vet själva om att barnet inte mår bra hos den ena föräldern!
    Tacksam för svar...  

• Svar på tråden Vem bestämmer vad?
  • Anonym

Tr dömer inte till vv om barn far illa! Har det gjort utredning kommer det fram där att barn far illa. Finns en dom på vv skall barnet skickas till den andra annars kan du själv bli anmäld och bli av med boende och vårdnad

• Anonym (**)

Jag sitter i en sits nu som är intrimistiskt mitt boende, men gemensam vårdnad.
    Ska på nästa förhandling till veckan efter att socialen fått till sig att göra ett snabbyttrande, pratat med mig, pappan och barnet.
    TR går i regel efter det vad barnet sagt, om barnet är så pass stort så att man kan lyssna på det, i mitt fall 12 år.

TR dömer inte till VV om barnet inte vill, om detta tex sägs i snabbyttrandet.

• Anonym (insatt)
    Anonym (oro...) skrev 2012-06-04 15:43:34 följande:
    Om domstolen dömer växelvis boende och barnet vägrar att gå till den andra föräldern går det väll inte att tvinga barnet, då barnet far illa hos mamman/pappan? De pratas ju alltid om barnens rättigheter och mår barnet själv illa av att vara hos den andra borde det väll gå att göra något eller?
    Är det socialen som går in då och gör en bedömning, för dom vet själva om att barnet inte mår bra hos den ena föräldern!
    Tacksam för svar...  

Om domstolen dömt till växelvist boende så är det det som gäller. Du skall ha väldigt starka skäl till att inte tvinga barnet att följa domen .... som att pappa dricker, slår eller är psykiskt dålig. Att barnet inte vill duger inte. Mycket som barn inte vill måste vi föräldrar tvinga dem til; gå o lägga sig, stiga upp, gå till dagis, skola, tandläkare, ligga på sjukhus osv. Eller i ditt fall: åka till pappa ....Soc får inte överpröva en dom från tingsrätten - det enda du kunde gjort är att överklaga domen ...
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2012-06-06 02:20:25 följande:
    Om domstolen dömt till växelvist boende så är det det som gäller. Du skall ha väldigt starka skäl till att inte tvinga barnet att följa domen .... som att pappa dricker, slår eller är psykiskt dålig. Att barnet inte vill duger inte. Mycket som barn inte vill måste vi föräldrar tvinga dem til; gå o lägga sig, stiga upp, gå till dagis, skola, tandläkare, ligga på sjukhus osv. Eller i ditt fall: åka till pappa ....Soc får inte överpröva en dom från tingsrätten - det enda du kunde gjort är att överklaga domen ...
    Om ungen är 12 år eller mer kan ingen tvinga den att vara med en förälder den inte vill vara med.
  • Anonym (**)
    Anonym skrev 2012-06-06 09:23:23 följande:
    Om ungen är 12 år eller mer kan ingen tvinga den att vara med en förälder den inte vill vara med.
    Sant!
    Min är 12 år och TR har fattat beslutet att ge mig boendet med umgänge varannan helg.
    Hade möte med mitt ombud i går där hon då informerar mig om att ingen TR i världen kan tvinga en 12 åring om den själv inte vill.

I detta läge kan umgängesföräldern stämma mig i sin tur , men då barnet kommer säga att den inte vill, kommer man ingenstans med det....
    Detta gäller främst barns om fyllt 12 år.

När det gäller mindre barn, som tex 2-3 eller 6 år och boförälderna typ låser dörren, umgängessaboterar, då kan polisen komma att hämta, men ingen hämtar en 12-åring! 
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-06-06 09:23:23 följande:

Jodå, om den befinner sig hos en olämplig förälder. Inte ens 12-åringar klarar till 100 % att bedöma sitt eget bästa ....
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2012-06-06 22:48:40 följande:
    Jodå, om den befinner sig hos en olämplig förälder. Inte ens 12-åringar klarar till 100 % att bedöma sitt eget bästa ....
    Nej, om ungen vägrar vara med den andra föräldern blir det med stor sannolikhet familjehemsplacering.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-06-07 01:27:57 följande:
    Nej, om ungen vägrar vara med den andra föräldern blir det med stor sannolikhet familjehemsplacering.

Nja, det är nog att ta i, FörvR kräver starkare kriterier än så för att tvångslagstiftning  skall vara tillämplig?
  • hymafr
    Anonym (**) skrev 2012-06-06 10:48:09 följande:
    Sant!
    Min är 12 år och TR har fattat beslutet att ge mig boendet med umgänge varannan helg.
    Hade möte med mitt ombud i går där hon då informerar mig om att ingen TR i världen kan tvinga en 12 åring om den själv inte vill.

I detta läge kan umgängesföräldern stämma mig i sin tur , men då barnet kommer säga att den inte vill, kommer man ingenstans med det....
    Detta gäller främst barns om fyllt 12 år.

När det gäller mindre barn, som tex 2-3 eller 6 år och boförälderna typ låser dörren, umgängessaboterar, då kan polisen komma att hämta, men ingen hämtar en 12-åring! 

Vad jag har hört så ska det mycket till för att de ska hämta ett barn som inte vill följa med, dvs inte många poliser sliter och drar i ett barn som desperat inte vill följa med. Oavsett ålder på barnet.
    Förutsätter ju förstås att bf också försöker få med barnet och samarbetar.

Man kan ju inte misshandla barnet för att kunna få med det till uf. 

Misstänker att det är därför många överlämnanden sker via dagis/fritids då situationen då inte blir lika infekterad.  
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2012-06-07 15:32:07 följande:
    Nja, det är nog att ta i, FörvR kräver starkare kriterier än så för att tvångslagstiftning  skall vara tillämplig?
    Förvaltningsrätten? Har du hört talas om SOL-placeringar?
  • Anonym (**)
    hymafr skrev 2012-06-08 09:31:46 följande:
    Vad jag har hört så ska det mycket till för att de ska hämta ett barn som inte vill följa med, dvs inte många poliser sliter och drar i ett barn som desperat inte vill följa med. Oavsett ålder på barnet.
    Förutsätter ju förstås att bf också försöker få med barnet och samarbetar.

Man kan ju inte misshandla barnet för att kunna få med det till uf. 

Misstänker att det är därför många överlämnanden sker via dagis/fritids då situationen då inte blir lika infekterad.  
    Jo men det är sant som du skriver...
    Men, dessvärre finns det UF som tar med sig polisen och dom i sin tur kan råda UF att INTE det ska ske, det är sjukt system =(
    Finns det en dom på det så.....

Jag kan just nu bara prata för min egen del....finns nog absolut dem som har det kämpigare med just den biten är jag rädd för,,,
  • Anonym
    Anonym (**) skrev 2012-06-08 18:36:01 följande:
    Men, dessvärre finns det UF som tar med sig polisen och dom i sin tur kan råda UF att INTE det ska ske, det är sjukt system =(

Jag kan just nu bara prata för min egen del....finns nog absolut dem som har det kämpigare med just den biten är jag rädd för,,,
    Polisen FÅR aldrig åka för att hämta barn hos en förälder utan att de fått uppdrag från domstolen.  Polishämtning sker ytterst sällan med andra ord.

Verkställigheten gäller UMGÄNGE, BOENDE och VÅRDNAD.
    Ingen tolv åring får hämtas MOT SIN VILJA till umgänge. Ingen tolvåring får heller hämtas MOT SIN VILJA F-R-Å-N UMGÄNGE!

En umgänges förälder kan, OM DET ÄR BARNETS VILJA, behålla barnet hos sig utan att verkställighet får ske. Lagtexten är inklippt här från Notisum och aktuell info är skriven med versaler.

Polis eller myndighet får INTE verställa domen ang umgänge annan tid än den umgängestid som finns i en dom som vunnit laga kraft..

I praktiken betyder det att polis eller myndighet får INTE hämta barnet före eller efter fastslagna umgängestider!

-----------------------------------------------------
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-06-08 09:45:21 följande:
    Förvaltningsrätten? Har du hört talas om SOL-placeringar?

Vem tänkte du skulle ansöka om SOL-placering i inlägg 8?
  • Anonym (insatt)
    Anonym (**) skrev 2012-06-08 18:36:01 följande:

Fast polisen rycker inte ut/följer inte med om det inte finns dom om verkställighet!
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2012-06-08 22:35:35 följande:
    Vem tänkte du skulle ansöka om SOL-placering i inlägg 8?
    Ungen... Det är fullt möjligt och händer ofta!
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-06-09 00:36:44 följande:
    Ungen... Det är fullt möjligt och händer ofta!

Absolut, det förekommer, men sällan i situationer som denna .....
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2012-06-09 02:23:19 följande:
    Absolut, det förekommer, men sällan i situationer som denna .....
    Om en unge skulle tvingas bo med en förälder ungen vägrar bo med så skulle det absolut vara en möjlighet. Nu får inte domar om boende/umgänge verkställas mot barns vilja (om det inte finns synnerliga skäl för det), så problemet finns inte.
Svar på tråden Vem bestämmer vad?