• skånegås

Halva tiden var, hur löser ni klädinköp och delning av barnbidraget?

Ni som har barnen halva tiden var, hur löser ni det praktiskt ekonomiskt med vem som får barnbidrag och sköter klädinköp, nöjen, aktiviteter för barnen och sådant??

Är separerad sedan 2 månader och vi har ingen bra lösning på detta. Båda jobbar nu halvtid och är föräldralediga på halvtid, 4 barn 1-10 år...

• Svar på tråden Halva tiden var, hur löser ni klädinköp och delning av barnbidraget?
  • Mamma till flera

Mitt x får ett barnbidrag och sköter alla inköp av kläder de har där.
    Jag har ett barnbidrag och sköter alla klädinköp hos mig.
    Är det dyrare inköp som vinter ytter kläder köper vi varannan gång likså med regnkläder, stövlar skor osv.

Vad gäller aktiviteter Så sköter vi lämning och hämtning på tex dans och fotboll på vår respektive vecka.

• Mamma till flera

Vi har även splittrad faktura på förskolan. 14 dagar var. Hand beräknad på hans inkomst och min beräknad på hans inkomst.

• Bragdoll

Hälften var, barnen har egna garderober på båda ställena. Vinterkläder köper pappan oftast, jag erbjuder mig att betala hälften men han bryr sig inte om det.
    Idrottsaktiviteter delar vi upp kostnaderna, jag betalade simningen den här gången och pappan betalade fotbollen.

Vi tänker väl som så att det jämnar ut sig i slutändan, men så kommer vi väldigt bra överrens också och det är ju inte säkert att det funkar lika hos alla. 

• skånegås

Nej, vi kommer inte särskillt bra överens. Ingen av oss tjänar särskillt mycket men har ungefär samma lön, han tjänar ca 1000 kr mer i månaden än jag. Jag har hittills köpt ALLA barnens kläder under 10 år, men nu kommer han och vill ha halva barnbidraget för att ansvara för två av barnens kläder och aktiviteter. Delar vi på barnbidraget så försvinner ju iaf över 1000 kr av flerbarnstillägget och annars måste jag göra en överföring till honom från mitt konto...

Problemet är väl att han är snål och absolut inte vill köpa mer än de absolut behöver. Litar inte på att han får ändan ur och skaffar det han ska. Så funderar jag på hur man gör om G:s stövlar går sönder då han är hos mig, ska jag då ringa exet och be honom köpa stövlar eller ska jag köpa det själv och be honom om pengar? Men då har ju jag ändå gjort jobbet...

Shit vad det ska vara svårt med sånt här Vill inte ha stående överföringar till honom heller. Vill inte ha gemensamma konton.

• mammalovis

Vi har separerat med ett barn på 17 månader och jag får barnbidraget. Jag har alltid betalat för alla kläder och skor och så sker även nu när han träffar henne ibland även om familjerätten ålagt honom att köpa regnkläder mm. Han bryr sig helt enkelt inte och egentligen skulle han bara behöva ett eller två ombyten, men är för snål för detta. Han lägger hellre pengar på att resa till sin nya flickvän.

Jag skulle råda er att en får de utbetalda barnbidragen, då ni vinner flerbarnstillägget på det. Sedan skulle ni ju kunna splitta det, så var och en sköter inköp av de kläder barnet har hos er. Då behöver ni inte vara osams över att den ene köper för lite/för dåliga o s v. Ytterkläder vore väl läpligt att ni sparar undan en bestämd slant för och att ni köper till två barn var eller att en får det uppdraget. Gemensamma konton ska ni ju inte behöva ha, men en stående överföring av en del av barnbidraget kan ju inte vara så besvärligt.

Ja, det är inte enkelt, men det blir ju jobbigt om barnen ska behöva släpa runt på sina kläder och jag antar att du vill kunna unna alla barnen något. Dessutom är det lätt att bli oense om det som ligger i tvätten. Sedan får du nog tyvärr acceptera att han gör på sitt sätt. Jag vet själv hur svårt det är att släppa på kontrollen och då ska jag ändå samarbeta med en pappa som inte är helt psykiskt frisk i perioder.

Svar på tråden Halva tiden var, hur löser ni klädinköp och delning av barnbidraget?