• Anonym (Tvivlar)

Hur påverkar sexlivet dina känslor för partnern?

Sexlivet är givetvis långt ifrån allt i ett förhållande. Men när sexlivet inte fungerar på det sätt du vill (frekvens eller innehåll), hur påverkar det då dina känslor för partnern? Är väl alltid negativt givetvis, men på vilket sätt och hur mycket påverkar det? Kan man ha det bra trots att man är sexuellt missnöjd?

För min del påverkar det väldigt mycket negativt. Varje gång man blir avvisad eller inte får den respons man önskar så är det en liten bit av känslorna som skalas bort. Jag bli mer lättirriterad och retar mig på saker hos partnern som jag annars inte skulle göra. Vilket i sin tur gör partnern än mindre intresserad av sex. Ond cirkel.

Sex är viktigt för mig. Jag behöver det för att må bra. Ett fungrande sexliv gör att känslorna för partnern växer. Jag tror faktiskt att vid sidan om ömsesidig respekt och uppskattning för varandra är ett fungerande sexliv det som gör att ett förhållande kan förbli lyckligt länge.

• Svar på tråden Hur påverkar sexlivet dina känslor för partnern?
  • Anonym (Andra hållet)

För mig som är kvinna och har fått sämre sexlust på senare år funkar det tvärtom. Jag avvaktar och blir ängslig när jag ser att vi är i en situation när han tycker att det vore lämpligt att ha sex, och så tvingas jag avvisa honom igen. Jag försöker att ändå visa honom uppskattning och ta på honom och kyssa honom passionerat för att visa att jag fortfarande tycker att han är läcker, men just sex är inte lika intressant längre. Ibland gör jag våld på mig och ställer upp ändå, med mer eller mindre teaterinsats. Jag älskar honom ju, och det gör mig ont att jag inte är lika pilsk som när vi var yngre. Och det är inte så att jag tänder mer på andra, utan det är sex i sig som har tappat tjusningen.

• Anonym (Tvivlar)
    Anonym (Andra hållet) skrev 2012-06-05 09:03:25 följande:
    För mig som är kvinna och har fått sämre sexlust på senare år funkar det tvärtom. Jag avvaktar och blir ängslig när jag ser att vi är i en situation när han tycker att det vore lämpligt att ha sex, och så tvingas jag avvisa honom igen. Jag försöker att ändå visa honom uppskattning och ta på honom och kyssa honom passionerat för att visa att jag fortfarande tycker att han är läcker, men just sex är inte lika intressant längre. Ibland gör jag våld på mig och ställer upp ändå, med mer eller mindre teaterinsats. Jag älskar honom ju, och det gör mig ont att jag inte är lika pilsk som när vi var yngre. Och det är inte så att jag tänder mer på andra, utan det är sex i sig som har tappat tjusningen.
    Har du berättat det för honom? Att du inte längre har samma sexlust som när du var yngre eller döljer du det?

Om du nu inte har lust att ha sex med honom själv, skulle du kunna acceptera att han har sex med andra?
  • Anonym (Andra hållet)

Jag är väldigt öppen med att det är sexlusten i allmänhet som det är fel på, och har också testat att äta hormoner för att öka på lusten. Jag skulle nog egentligen kunna tänka mig att han fick ha sex med någon annan om det här problemet blev värre, men jag skulle inte vilja veta om det, utan han skulle vara tvungen att smyga.

• Anonym (Tedd)

Hej,

För mig är det precis som du TS, varje gång man blir avvisad så försvinner känslorna.
    Men jag tror att det beror mest på att det blir sämre och sämre i vårt förhållande  och att hon aldrig tar initiativet.
    Skulle hon imellan åt tagit initiativet och kanske bara avvisat mig 1 gång av 3 så tror jag inte känslorna hade påverkats.

• Anonym (mmm)

För mig är inte sexlivet så viktigt för känslorna, men jag märker att det är det för min partner, som verkar mycket mer tillfreds med livet och med oss om vi har sex ofta. För mig är däremot sexlivet viktigt för sexlusten - mer sex stimulerar lusten, så det blir en win-win-situation kan man säga. Tyvärr har vi svårt att få till det eftersom vi har små barn som sover ganska oroligt... 

• Anonym (påverkas inte)

Mina känslor påverkas inte alls av om jag har sex med min partner eller inte. Jag vet dock inte hur det är för min partner. Sex kan till och med vissa gånger göra att mina känslor för min partner blir sämre. Jag blir aldrig spontant sugen så vill min partner ha sex så måste han ta initivativet. Det händer att jag avvisar honom då jag inte är bekväm med att ha sex, tycker det är pinsamt helt enkelt och vill helst ha helt mörkt i rummet.

• Anonym (2)

Ju skönare sex man har tillsammans ju mer vill man ha. Har man sex ofta och låter varandra njuta och verkligen kan ge och inte bara ta så blir det ju bara bättre och bättre och det blir naturligt att våga testa olika saker ju mer man lär känna varandra.

Har man någon som däremot inte är så givmild och nyfiken av sig så försvinner sexlusten automatiskt och man blir torr som fnöske mellan benen, hur sexig eller snygg mannen ifråga är.

Svar på tråden Hur påverkar sexlivet dina känslor för partnern?