Jag var 20 när vi blev oplanerat gravida. Hade då varit tillsammans i 3 år, men just då hade vi nyss flyttat till Sverige och bodde hos mina föräldrar i väntan på jobb och lägenhet... Så det var väldigt olägligt.
Bestämde oss iaf för att behålla, och det har gått bättre än vi trodde. Vi båda har fått lägsta f-penning men vi såg det som så, att bättre det än inget! Vi var ju inte vana vid sån lyx i vårat förra land. De flesta länder har ju inte sådant.
Vi jobbade extra båda två då och då, samt bodde billigt i en etta. Fick även ganska bra bostadsbidrag samt hjälp av våra respektive familjer.
Det behöver inte kosta så mycket att ha barn. Ett exempel: jag ammade och sen körde vi baby led weaning - så dottern åt själv av vår mat från början. Behövde aldrig köpa en enda barnmatsburk. (Dessutom är detta det mest naturliga sättet att starta med fast föda enligt mig, men det är ju ett annat ämne!)
Man behöver heller ingen dyr vagn, ofta vill barnet inte ligga i vagnen så mycket ändå, så bättre att lägga de pengars på en ergonomisk bärsele eller sjal. Finns fina begagnade.
Gåstol, babygym, gåvan, miljoner leksaker osv är verkligen inget man behöver. Så låt inte ekonomin styra för mycket säger jag. Vi har ändå lyckats ha dottern hemma i 1,5 år nu och nu har maken fått ett bättre jobb så vi ska ha henne hemma länge till. Det går att få det att gå runt på lite pengar också, om "olyckan"är framme.