• Anonym (pengastress)

Hur beräknas min mammapening efter studier/egen företagare?

Hej

Är mkt orolig för den kommande ekonomin.

Driver enskild firma sedan 2007.
    Blev sjuk i yrket 2010, slutade arbeta hösten 2010 men lät företaget vara rullande. Började studera. Fick studiebidrag, Sommarjobbade 2011, Fortsatte Studera till april 2012.

Har nu sedan april försökt få igång företaget igen men endast gått plus minus noll, mer minus än plus.
    Kommer sommarjobba även i år sedan fortsätta kämpa för att återigen kunna leva på företaget. Barn kommer i Januari 2013.

Vad beräknas min mammapenning på? jag tjänade helt ok 2010, men efter det är det katastrofalt. Kan man ha sådan tur att det beräknas på när jag senast jobbade 100% ett helt år?

Jag undrar också då min man har ok lön men ej är fast anställd, har det betydelse om han skulle bli arbetslös och vara pappaledig? eller räknas det då helt enkelt på när han senast jobbade?

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Hur beräknas min mammapening efter studier/egen företagare?
  • Försäkringskassan

Hej!

Grunden till att man ska få föräldrapenning enligt sin sjukpenningsgrundande inkomst är att man ska ha arbetat i minst 8 månader innan beräknad förlossning.  Men som i ditt fall så kan man gå längre bak i tiden för att kolla när du hade din senaste stadigvarande anställning. Om du hela tiden har haft sysselsättning, genom att arbeta, arbetsökande, studerat med CSN mm fram till beräknad förlossning så kan din föräldrapenning baseras på din senaste 100 % tjänst. 

Men detta krävs att vi utreder din årsinkomst först innan vi kan säga ett slutgiltigt beslut för just dig. 

Hälsningar
    Petronella, handläggare 

Svar på tråden Hur beräknas min mammapening efter studier/egen företagare?