Foglossning efter graviditet
Hej!
Undrar om någon har tips / råd / hjälp /pepp / känner igen sig gällande följande:
Jag hade problem med foglossning sista månaderna av min graviditet, blev som värst de sista tre veckorna innan förlossningen.
Efter att mitt barn fötts (med akut kejsarsnitt i v36+2) så försvann det. Foglossningen kom dock tillbaka när barnet var ca 1,5 månad. Jag började gå till sjukgymnast inom några veckor och tränar ett program sen dess 1-2 gånger om dagen. Har nu tränat dessa övningar i två månader, använt ett höftbälte mestadels när jag går, undvikit allt som man skall undvika (i den utsträckning det varit möjligt). MEN det blir inte bättre. Smärtan är ibland outhärdlig, ibland mindre stark, men den försvinner aldrig och gör sig påmind hela tiden.
Börjar bli rejält less på detta, min son är nu fyra månader... Några goda råd?
Jag helammar. Är det någon som vet hur mycket amning påverkar foglossningen? Försökt hitta forskning på ämnet men som de flesta andra "kvinnoproblem" så finns ej mycket att hitta. Vet inte om jag bör sluta amma eller ej! Känns som om jag provat / gör allt men blir inte bättre och det är så tärande psykiskt. Tacksam för svar!